AS Diagnos eller inte? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du en AS diagnos?

Ja, jag har en AS diagnos.
43
80%
Nej, jag har ingen AS diagnos, men jag står i kö/håller på med utredning.
1
2%
Nej, Jag har ingen AS diagnos, MEN jag vet att jag har AS endå.
4
7%
Nej, Jag har ingen AS diagnos, MEN jag tror att jag har AS.
5
9%
Nej, Jag har ingen AS diagnos, men jag är nära anhörig till en som har AS diagnos. (Son eller dotter..osv.)
0
Inga röster
Nej, Jag har ingen AS diagnos och jag tror inte att jag har det heller.
1
2%
 
Antal röster : 54

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 20:28:48

Mystiqa skrev:ja jag har AS diagnos..(tyvärr?) men jag vet inte riktigt om jag tycker AS stämmer på mig, förr tyckte jag det men nu vet jag inte. Folk brukar inte känna igen mig som AS men det kanske bara är så för att dom inte vet så mycket om det..


Kan vara så, men oxå att har man inte så mkt. AS. som jag tex. - är ett gränsfall ,då märks det inte utåtsett. Först när man ska göra något tex. en arbetsuppgift så märks det ofta, men folk tror ofta då att man är lat och/eller ointresse om man inte föklarar varförman inte fixar det man ska göra. Dock kbehöver man inte säga att man har diagnos utan istället beskriva svårigheterna.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Ganesh » 2007-12-29 20:56:08

Har AS diagnos.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav lemur » 2007-12-30 9:12:50

Skulle ha behövt svara på två alternativ, för jag har nära anhörig med diagnos och tror (på gränsen till övertygad om) att jag har AS.
Senast redigerad av lemur 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
lemur
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2006-04-22
Ort: Östersund

Inläggav MsTibbs » 2007-12-30 19:39:48

caroline78 skrev:
Mystiqa skrev:ja jag har AS diagnos..(tyvärr?) men jag vet inte riktigt om jag tycker AS stämmer på mig, förr tyckte jag det men nu vet jag inte. Folk brukar inte känna igen mig som AS men det kanske bara är så för att dom inte vet så mycket om det..


Kan vara så, men oxå att har man inte så mkt. AS. som jag tex. - är ett gränsfall ,då märks det inte utåtsett. Först när man ska göra något tex. en arbetsuppgift så märks det ofta, men folk tror ofta då att man är lat och/eller ointresse om man inte föklarar varförman inte fixar det man ska göra. Dock kbehöver man inte säga att man har diagnos utan istället beskriva svårigheterna.


Samma för mig. Det enda som "syns" är att jag drar mig undan folk, har dåliga sociala antenner och tydligen ska ha udda ögonkontakt. Altså, inte så mycket att folk generellt verkar medvetet tänka på det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav lost » 2007-12-30 21:27:28

Ja, jag har AS och ADD.
Snart så kanske jag skaffar mig en Paranoid Psykos också.
Jag har sett hur illa det kan gå i internetoffentligheten genom bl.a tråden på flashback där Pemer blev attackerad.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Duras » 2007-12-31 14:25:37

"Nej, Jag har ingen AS diagnos, MEN jag vet att jag har AS endå."

Är 50+ och ganska nyligen kom jag fram till denna slutsats vilket blev en AHA-upplevelse. Omedelbart framstod hela livet i ett klarare ljus.

Helt plötsligt fick alla misslyckanden och tillkortakommanden sin förklaring. Så även alla lyckade "projekt" (specialintressena) där det undermedvetna målet troligen är/var att bli bäst för att kompensera mindervärdeskänslan inom andra områden. Ex.vis att inte förstå sig på "vanligt folk" och att ha stora svårigheter att hålla ordning hemma.

Vågade också helt nyligen berätta för mina två vuxna barn att jag trodde mig ha AS varpå svaret omedelbart blev: "jaha, ja det förklarar ju en hel del".....

Undrar nu hur man bäst (snabbast/enklast/billigast) går tillväga för att bli diagnoistiserad? Hoppas på svar från er som har diagnos.

Tack på förhand och Gott Nytt År!
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav MsTibbs » 2007-12-31 14:54:04

Duras skrev:Vågade också helt nyligen berätta för mina två vuxna barn att jag trodde mig ha AS varpå svaret omedelbart blev: "jaha, ja det förklarar ju en hel del"..... Undrar nu hur man bäst (snabbast/enklast/billigast) går tillväga för att bli diagnoistiserad? Hoppas på svar från er som har diagnos. Tack på förhand och Gott Nytt År!


Snabbast är nog privat, någon nämnde ett pris på ca 15 000kr där. Min psykolog kostar tex 1000kr/h. Billigast är förmodligen genom landstinget, men där är köerna längre.

Gott nytt år! :!:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ufo » 2007-12-31 16:04:54

Duras skrev:Vågade också helt nyligen berätta för mina två vuxna barn att jag trodde mig ha AS varpå svaret omedelbart blev: "jaha, ja det förklarar ju en hel del".....

Undrar nu hur man bäst (snabbast/enklast/billigast) går tillväga för att bli diagnoistiserad? Hoppas på svar från er som har diagnos.

Tack på förhand och Gott Nytt År!

Det viktigaste av allt är att du får förklarat varför din känsla om omvärden har varit som den är. Allt annat är av lägre prioritet.
Du hittar ett nättest på http://www.rdos.net där kan du snabbt kolla om du ligger åt autismspektrumet.
Men för en diagnos behövs fler tester ifrån psykolog.

Svaret på om man har är viktigare än diagnos. Så gör sådana där test under tiden du väntar.

Gott nytt år på dig med.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Anonymous » 2007-12-31 16:06:03

Ekonomiskt sett är landstinget bäst (frikort gäller!). Dock tror jag det krävs remiss från tex. en Vårdcentral för att komma till. Jag väntade 9 månader, men det verkar var kort väntetid jämförelsevis. Jag var lovad 7-8 månaders väntetid, men det brukar bli längre än utlovat + att det kom sommar & semester emellan. Jag hade remiss från "min" kurator på vårdcentral. (För min del var det ett autismteam inom Regionskåne som är väldigt duktiga o. ger bra bemötande). Jag fick nyligen min diagnos.
Privat inom detta området har jag ingen erfarenhet av.

Visst faller många bitar på plats när man får reda på o. inser vad det är man har. :)
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Duras » 2007-12-31 17:58:07

Tack för svaren Ms Tibbs, ufo & caroline78.

Skrev ett långt inlägg men det försvann. (Man blir tydligen automatiskt utloggad efter viss tid). Kanske lika bra det :)

I vart fall gjorde jag en test och jodå: "Stor sannolikhet att du är Aspie".... hurra hurra :)

mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav War Skeleton » 2008-01-02 2:01:58

Röstade på: "Nej, Jag har ingen AS diagnos, MEN jag tror att jag har AS."

Kom hit för att lära mig mer.
Senast redigerad av War Skeleton 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
War Skeleton
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2007-12-06

Inläggav lost » 2008-01-02 16:07:12

MsTibbs skrev:Snabbast är nog privat, någon nämnde ett pris på ca 15 000kr där. Min psykolog kostar tex 1000kr/h. Billigast är förmodligen genom landstinget, men där är köerna längre.


Min utredning kostade någonstans mellan 20 och 30 tusen, men antagligen så kan man komma billigare undan som MsTibbs säger.

För mig så var det dock viktigt att det inte var vilka som helst som utredde mig.... Ni förstår, när mitt NPF allvarligt ställer till med problem så vill jag helst ha intyg från namnkunniga personer. Nu när detta är avklarat så kommer det att kosta kanske 10 000 till för att få LSS behovs intyg av de mest namnkunniga som kan skakas fram.... Jag är totalt cynisk och har dessutom fått min cynism vidimerad av bl.a några av de stödföreningar som finns.
Jag har förstått krgets regler. Och kommer att ge in mig i kriget med en så stor armé som jag kan åstadkomma.

Eh, Jag har heltidsjobb och tjänar bra, har även ett stabilt förhållande.
MEN jag har gigantiska problem utöver mitt jobb. Det är hjälp för dessa problem jag kommer att gå till krig om.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in