Artdelning?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2007-12-20 18:15:24

Moggy skrev:Alltså, det där att arbetarbarn skulle vara hänvisade till sämre utbildningar, det tror inte jag att det stämmer. Alla kan idag välja gymnasieutbildning och högskola och många arbetarbarn väljer högre utbildning.

Trots allt så är den svenska skolan väldigt jämlik och diskriminerar ingen för vilken socialgrupp man tillhör. (Generellt sett, undantag finns säkert)

Officiellt ja, men i praktiken finns det en hel del motsättningar. Exempelvis tycker jag att sofistikerat medelklassfolk ser mig som något katten släpat in. När jag var på studiebesök på Lunds universitet kände jag mig direkt artfrämmande inför alla prydliga typer med svartbågade brillor & lamullspullovrar. Jag har språket, jag hänger med i svängarna, men naturligtvis märks det på mig att jag är arbetarklass. Det verkar som att de luktar sig till sånt. Och ogillar det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2007-12-20 18:25:04

Antag nu att det stämmer att det genetiska utvecklingen har gått väldigt fort de senaste 1000 åren, eller så, och att det har uppstått nämnvärda genetiska skillnader mellan olika etniska grupper. Enligt en enkel modell borde grupperna då fortsätta divergera genetiskt. Men det är inte säkert att så kommer ske på lite sikt, eftersom stora omvälvningar har hänt i samhället på betydligt kortare och senare tid, nämligen globaliseringen och massmigration över ibland ganska långa sträckor. Ovanpå detta har vi sekularisering, minskade klasskillnader och annat som gör att grupper blandas mera än förr. Eftersom det är svårt att förutse omfattningen av sistnämnda faktorer på säg 1000 års sikt, så är det svårt att veta hur det kommer utveckla sig. Kanske får vi återigen en mera homogen art, eller så får vi stor genetisk spridning, men inte en som går att korrelera nämnvärt med någon form av grupptillhörighet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-12-20 19:00:07

KrigarSjäl skrev:Officiellt ja, men i praktiken finns det en hel del motsättningar. Exempelvis tycker jag att sofistikerat medelklassfolk ser mig som något katten släpat in. När jag var på studiebesök på Lunds universitet kände jag mig direkt artfrämmande inför alla prydliga typer med svartbågade brillor & lamullspullovrar. Jag har språket, jag hänger med i svängarna, men naturligtvis märks det på mig att jag är arbetarklass. Det verkar som att de luktar sig till sånt. Och ogillar det.


Jag upplever det där också. Fast tvärtom. Mycket jobbigt nu när jag varit arbetslös ett år och inte upplever fem öre likhet med stora delen av klientelet i den svängen. Vissa verkar utgå ifrån att jag är ond, för att jag tycker om att klä mig ordentligt, sätter visst värde i etikett och språk mm. Verkar som det är ömsesidigt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav regrepsa » 2007-12-20 19:00:57

Att mänskligheten skulle delas upp i olika arter som lever paralellt tror jag inte kommer ske inom de närmsta tusen åren i alla fall.... måste till stora saker för att det ska kunna ske. Även om det uppstått större skillnader mellan människor på olika kontinenter så tror jag att det krävs rätt stora skillnader för att vi inte ska kunna föröka oss med varandra. Om vår kultur faller och vissa delar av vår art isoleras så kan det väl vara möjligt, men jag tror det tar väldigt lång tid. Finns folkslag som varit isolerade länge genom tiderna men vad jag vet så har vi hittills kunnat få barn med varandra.

Apor är väl det närmaste man kan komma en paralell art.

Fast jag tycker det är intressant med genetiska skillnader mellan olika grupper av mäönniskor. Har hört att aboriginernas har överlägset lokalsinne som är medfött. Sätter man barn från olika grupper i okänd miljö så har aboriginbarnen extremt mycket lättare att lokalisera sig. Har också hört att det är olagligt att forska om genetiska olikheter pga risken för rasism...någon som vet mer?
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav Kvasir » 2007-12-20 19:06:03

KrigarSjäl skrev:Officiellt ja, men i praktiken finns det en hel del motsättningar. Exempelvis tycker jag att sofistikerat medelklassfolk ser mig som något katten släpat in. När jag var på studiebesök på Lunds universitet kände jag mig direkt artfrämmande inför alla prydliga typer med svartbågade brillor & lamullspullovrar. Jag har språket, jag hänger med i svängarna, men naturligtvis märks det på mig att jag är arbetarklass. Det verkar som att de luktar sig till sånt. Och ogillar det.


Så behöver det inte vara. Jag är också uppväxt i arbetarklass men har blivit akademiker, och det är aldrig något som har märkt mitt ursprung. Snarare brukar folk bli förvånade när jag någon gång nämner att jag kommer från arbetarklassen. Men visst, jag har väl försökt göra en s.k. klassresa, även om jag egentligen aldrig har varit medveten om det förrän efteråt. jag känner mig ju också mera hemma i den akademiska världen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-12-20 19:24:42

Man blir inte överklass bara för att man är miljonär, jag blir inte arbetarklass bara för att jag jobbat i kassan. När folk talar klass upplever jag det som en mentalitet, en attityd, en samling beteenden som man följer och uppskattar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2007-12-20 19:27:44

MsTibbs skrev:Man blir inte överklass bara för att man är miljonär, jag blir inte arbetarklass bara för att jag jobbat i kassan. När folk talar klass upplever jag det som en mentalitet, en attityd, en samling beteenden som man följer och uppskattar.

Jag ser det också som kulturskillnader.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:09:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav regrepsa » 2007-12-20 20:44:46

Jag hatar min medelklasstillhörighet och har lyckats rätt bra med att inte passa in bland dessa. Däremot är det svårare för mig att passa in bland arbetarna, men ibland lyckas jag efter efter att ha studerat beteendeni åratal.

Fast då blir det liksom tvärtom...jag hatar min arbetarklasstillhörighet men lyckas inte riktigt passa in bland medelklassarna....snurrigt? Någon som hajar?

Jag är lite av en kameleont.
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:09:19, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav MsTibbs » 2007-12-20 21:30:16

regrepsa skrev:arbetarklass medelklassarna....snurrigt? Någon som hajar? Jag är lite av en kameleont.


Du får inse att din kultur kanske primärt är "Asp"? :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in