Arbetsträning på den reguljära arbetsmarknaden saknas?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsträning på den reguljära arbetsmarknaden saknas?

Inläggav Sarah1 » 2017-05-27 16:33:40

Jag hörde mig för hos F-kassan gällande arbetsträning/rehabilitering och fick då till svar att det enda som finns etablerat och upparbetade kontakter med var inom skyddade verksamheter och sociala företag, t ex sortera kläder eller sköta planteringar.

Det känns hopplöst att komma vidare då jag inte har några företagskontakter för att söka någon egen plats att arbetsträna på och samtidigt är det enbart på den reguljära arbetsmarknaden jag varit när jag haft olika projekt, praktik och anställning.

Detta gällde tydligen oavsett om man har en diagnos eller inte, även de som varit borta för t ex utmattning ett tag har alltså bara dessa skyddade verksamheter att arbetsträna inom om man inte har en arbetsgivare att gå tillbaka till.

AF är inte aktuellt då jag inte kan ingå i deras verksamheter på 100% utan behöver vara sjukskriven och successivt öka arbetstiden. SIUS och sådant specifikt vid diagnos är inte det jag söker.

Är det någon som har några idéer kring detta eller som har någon bra erfarenhet ifrån att hitta någon aktör eller organisation som hjälper en ut på arbetsmarknaden? Jag bor i Stockholm.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in