Arbetsträning för att man har Asperger?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Klasse » 2018-06-12 2:49:51

Hej!
Är det någon som vet om man är skyldig till att arbetsträna för att man har Asberger?

Jag är arbetssökande men har inte varit sjukskriven. Sist jag var långtidssjukskriven var 2014, för depression (jag har varit ute i arbetslivet efter det).

Enda anledningen vad jag förstår till att jag ev. skall arbetsträna enl. min arbetsförmedlare är att jag påpekat för henne att stressiga jobb med mycket folk är svårt för mig att klara av, när hon anmodade mig att söka ett jobb (som jag för övrigt sökte ändå). AF har även slarvat bort läkarintyg som jag lämnat tidigare. Jag har skickat över dem igen, och jag tycker det skall räcka. Jag har idag bara lättare form av Asbergers, men jag klarar inte av mycket folk och stress samt höga ljudnivåer. Begär enbart att AF skall ta hänsyn till det vid anmodan till jo det.bb.

Tacksam för råd.

Moderator: Flyttade tråden till underavdelningen Studier och arbetsliv.
Klasse
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-06-12

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Alien » 2018-06-14 23:10:34

Af kanske vill veta precis hur mycket du klarar av. Står det specifikt i läkarintyget att du inte klarar av "mycket folk och stress samt höga ljudnivåer"?

Problemet som jag ser det är att det är svårt att hitta sådana jobb. I så fall kanske arbetsgivaren måste erbjudas lönebidrag för dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Spaceman81 » 2018-06-15 7:35:26

Beror nog på vad du får ut för ersättning från försäkringskassan, har nog inte så mycket med själva diagnosen att göra.
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Klasse » 2018-06-15 23:35:49

Spaceman81 skrev:Beror nog på vad du får ut för ersättning från försäkringskassan, har nog inte så mycket med själva diagnosen att göra.

Vad menar du ö h t med det?
Klasse
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-06-12

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Klasse » 2018-06-15 23:55:28

Alien skrev:Af kanske vill veta precis hur mycket du klarar av. Står det specifikt i läkarintyget att du inte klarar av "mycket folk och stress samt höga ljudnivåer"?

Problemet som jag ser det är att det är svårt att hitta sådana jobb. I så fall kanske arbetsgivaren måste erbjudas lönebidrag för dig.

Lönebidrag kan jag få ändå, för anställning, efter som jag räknas som långtidsarbetslös.

Jag är utbildad inom programmering och datasäkerhet och dessa IT-jobb brukar alltid ha en vettig arbetsmiljö, därför att det t o m krävs för sk. normala att det är en lugn miljö. Så problemet uppstår i princip bara för vissa jobb.

Jag litar inte en minut till AF, de sätter gärna folk på rätt så meningslös arbetsträning och leker försökskanin med en. Finns hur många exempel på dålig arbetsträning som folk beskriver på bloggar och i tidningsintervjuer, på nätet.
Klasse
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-06-12

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav Alien » 2018-06-23 14:31:15

Men sådan arbetskraft brukar vara efterfrågad. Kan du inte strunta i Af och söka jobb själv och vid anställningsintervjun förklara att du inte kan jobba om det blir för "mycket folk och stress samt höga ljudnivåer"?

Kan arbetsgivaren inte erbjuda den arbetsmiljö du behöver så anställer hen inte heller dig.

Ev kan du ta detta med lönebidrag för att kompensera att du inte klarar av stress så bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav BellaBelle » 2018-07-11 1:13:58

Lite konstigt, ”förr” fanns massor av jobb. Nu verkar det som folk ”praktiserar” och ”arbetstränar” på sånt som var ”riktiga jobb” förut.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Arbetsträning för att man har Asperger?

Inläggav sussi83 » 2018-07-31 13:42:01

Klasse skrev:
Alien skrev:Af kanske vill veta precis hur mycket du klarar av. Står det specifikt i läkarintyget att du inte klarar av "mycket folk och stress samt höga ljudnivåer"?

Problemet som jag ser det är att det är svårt att hitta sådana jobb. I så fall kanske arbetsgivaren måste erbjudas lönebidrag för dig.

Lönebidrag kan jag få ändå, för anställning, efter som jag räknas som långtidsarbetslös.

Jag är utbildad inom programmering och datasäkerhet och dessa IT-jobb brukar alltid ha en vettig arbetsmiljö, därför att det t o m krävs för sk. normala att det är en lugn miljö. Så problemet uppstår i princip bara för vissa jobb.

Jag litar inte en minut till AF, de sätter gärna folk på rätt så meningslös arbetsträning och leker försökskanin med en. Finns hur många exempel på dålig arbetsträning som folk beskriver på bloggar och i tidningsintervjuer, på nätet.

Arbetsträningar kan vara bra, det är ju ett jättebra tillfälle att pröva sig fram för att veta mer om sig själv. Har man tur kan man få möjlighet att testa många olika arbetsmoment. Har man varit sjuk och inte har en anställning i grunden är det väl guld värt att kunna starta på sina egna villkor, vilken arbetsgivare skulle ta emot någon på 25% med vetskapen om att man behöver trappa upp arbetstiden? Då är det väl bättre att ta reda på sånt Innan man söker jobb och då kan arbetsträningen hjälpa en med det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in