Arbetsterapeut

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsterapeut

Inläggav TheXara » 2017-05-02 16:40:51

Jag har börjat träffa en arbetsterapeut och känner att jag har svårt att få ut något av det. Jag försöker att studera och de tipsa hon kommer med känns väldigt allmängiltiga och uppenbara. Är det någon som har träffat arbetsterapeut och känner att ni fick något ut av det? Eller bara har någon typ av erfarenhet om hur jag kan få ut mer av träffarna, då det blir ganska dyrt i längden.
TheXara
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-08

Arbetsterapeut

Inläggav Braincandy » 2017-05-02 17:37:55

Jag har träffat en sådan och tycker det är som att träffa vilken psykolog/socionom som helst, bara titeln som skiljer sig åt.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Arbetsterapeut

Inläggav rapchic » 2017-05-02 18:04:00

Nej, det enda jag fått ut av arbetsterapeuter är att denna kunde skriva ut kedjetäcke (det var jag som frågade om det däremot).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Arbetsterapeut

Inläggav TheXara » 2017-05-02 18:35:14

Så ni känner inte att ni fick hjälp med skola/ jobb?
TheXara
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-08

Arbetsterapeut

Inläggav ankhh » 2017-05-02 19:20:22

Jag har också känt att arbetsterapeuter "bara" kommer med uppenbara tips, som man själv har kommit på för länge sen, annars skulle livet inte ha fungerat alls.

Däremot kan de dels, som rapchic säger, vara bra om man behöver få kedjetäcke utskrivet (jag hör till dem som inte vill ha), dels som någon utomstående att bolla med - förutsatt att personkemin stämmer och att det är bra bemötande allmänt, förstås.

Teoretiskt (jag har inte testat) kan man kanske också få stöd av arbetsterapeuten om man behöver anpassningar då man studerar eller jobbar. Min erfarenhet är tyvärr att de inte uppmärksammar det viktigaste, nämligen att få ner stress och trötthet pga omvärlden, utan "bara" fokuserar på det sociala, men teoretiskt borde där kunna finnas stöd för anpassningar av annat slag.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2017-05-02 21:59:58

Braincandy skrev:Jag har träffat en sådan och tycker det är som att träffa vilken psykolog/socionom som helst, bara titeln som skiljer sig åt.


I vilket syfte gick du till arbetsterapeuten?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2017-05-02 22:08:51

@TheXara: Vad jag vet kostar det inte pengar att träffa en arbetsterapeut på habiliteringen. Däremot på t ex vårdcentralen, öppenvårdspsykiatrin.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Arbetsterapeut

Inläggav slackern » 2017-05-02 22:17:58

Flinta skrev:@TheXara: Vad jag vet kostar det inte pengar att träffa en arbetsterapeut på habiliteringen. Däremot på t ex vårdcentralen, öppenvårdspsykiatrin.

Typ max 1100 kr/år sedan får du frikort så nästan gratis.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2017-05-02 22:24:31

slackern skrev:
Flinta skrev:@TheXara: Vad jag vet kostar det inte pengar att träffa en arbetsterapeut på habiliteringen. Däremot på t ex vårdcentralen, öppenvårdspsykiatrin.

Typ max 1100 kr/år sedan får du frikort så nästan gratis.


Jag har nog aldrig betalat eller behövt visa frikort för mina besök på habiliteringen, oavsett vilken yrkeskategori jag haft möte med. Hab motsvarar ju ofta LSS-insatsen "råd och stöd".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Arbetsterapeut

Inläggav Braincandy » 2017-05-02 22:33:02

Flinta skrev:
Braincandy skrev:Jag har träffat en sådan och tycker det är som att träffa vilken psykolog/socionom som helst, bara titeln som skiljer sig åt.


I vilket syfte gick du till arbetsterapeuten?


Jag hade sömnproblem relaterat till en praktik, och min arbetsförmedlare fick för sig att jag skulle träffa en arbetsterapeut på grund utav det.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Re: Arbetsterapeut

Inläggav slackern » 2017-05-02 22:38:18

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:@TheXara: Vad jag vet kostar det inte pengar att träffa en arbetsterapeut på habiliteringen. Däremot på t ex vårdcentralen, öppenvårdspsykiatrin.

Typ max 1100 kr/år sedan får du frikort så nästan gratis.


Jag har nog aldrig betalat eller behövt visa frikort för mina besök på habiliteringen, oavsett vilken yrkeskategori jag haft möte med. Hab motsvarar ju ofta LSS-insatsen "råd och stöd".

Det var på VC eller psykiatrin jag syftade på.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2017-05-02 22:51:08

Braincandy skrev:
Flinta skrev:
Braincandy skrev:Jag har träffat en sådan och tycker det är som att träffa vilken psykolog/socionom som helst, bara titeln som skiljer sig åt.


I vilket syfte gick du till arbetsterapeuten?


Jag hade sömnproblem relaterat till en praktik, och min arbetsförmedlare fick för sig att jag skulle träffa en arbetsterapeut på grund utav det.


Ok. Jag var nyfiken bara. Kom du till rätta med sömnproblemen på ngt sätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Arbetsterapeut

Inläggav Truls » 2017-05-02 23:59:18

Jag tycker att jag har fått hjälp från arbetsterapeuten på habiliteringen. Men det tog ganska lång tid innan jag började känna så. Det var som att hon behövde lära känna mig innan hon kunde se vad jag behövde hjälp med. Jag är själv inte bra på att förstå eller uttrycka vad jag behöver hjälp med. Men jag är väldigt verbal överlag och uppfattas nog lätt som mer fungerande än jag är innan man lär känna mig.

Jag har fått hjälp att komma fram till vad som tar energi och vad som ger energi för mig. Vi har pratat massor om min vardag och arbetsterapeuten har fångat upp info på det sättet. Och nu har jag fått en planeringstavla där vi tillsammans försöker planera lagom med energikrävande respektive energigivande aktiviteter samt vila. Vi prövar oss fram och utvärderar. Detta för att jag ska lära mig att balansera hur mycket jag orkar och slippa bli deprimerad och utbränd igen.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22


Arbetsterapeut

Inläggav Winterblues » 2017-05-03 2:42:28

TS:
För några år sedan gick jag bl.a. till en arbetsterapeut. Hon ville väl kolla hur jag löst uppgifter, o eftersom jag gillade att måla o skriva fick jag sådana uppgifter. En gång var vi i järnhabdeln också ... det var bl.a. hennes samlade utlåtande som blev material för mig diagnos.

Nu ska jag snart träffa en annan AT. Jag ville ha ngn som kunde hjälpa mig med vardagen; få saker gjorda - som att sätta upp hyllor tillsammans, handla kläder, o annat praktiskt. Min läkare tyckte inte vi skulle gå genom soss, för hemtjänst gör ändå inte sådant. Så därför går jag nu genom vuxenpsykiatrin istället, som då AT ska kunna hjälpa mig i mitt eget hem är väl tanken. Hur det kommer gå till isf vet jag inte än.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Arbetsterapeut

Inläggav Vildsvin » 2017-05-03 13:12:11

Winterblues skrev:För några år sedan gick jag bl.a. till en arbetsterapeut. Hon ville väl kolla hur jag löst uppgifter, o eftersom jag gillade att måla o skriva fick jag sådana uppgifter. En gång var vi i järnhabdeln också ... det var bl.a. hennes samlade utlåtande som blev material för mig diagnos.


Fast diagnosticering är något helt annat än att ge tips. Man kan konstatera vad en person klarar av och inte klarar av, men det går inte att tipsa någon att sluta vara så aspig eller ADHDig. Vägar runt funktionshinder går att tipsa om, men det förändrar inte tillståndet i sig.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsterapeut

Inläggav Winterblues » 2017-05-03 14:51:35

Vildsvin skrev:
Winterblues skrev:För några år sedan gick jag bl.a. till en arbetsterapeut. Hon ville väl kolla hur jag löst uppgifter, o eftersom jag gillade att måla o skriva fick jag sådana uppgifter. En gång var vi i järnhabdeln också ... det var bl.a. hennes samlade utlåtande som blev material för mig diagnos.


Fast diagnosticering är något helt annat än att ge tips. Man kan konstatera vad en person klarar av och inte klarar av, men det går inte att tipsa någon att sluta vara så aspig eller ADHDig. Vägar runt funktionshinder går att tipsa om, men det förändrar inte tillståndet i sig.


Jag skrev bara det för att påvisa att det kan se ganska annorlunda ut från AT till AT. Oftast har jag tyckt de känts lite överflödiga. Men det främsta de kan hjälpa till med är enligt mitt tycke att strukturera upp vardagen.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2017-05-04 22:50:34

Jag tycker det är roligt att höra om aspergare som kommit underfund med hur de själva fixat sina hjälpmedel, t ex hemma i verkstaden. Många av oss är ju bra på sånt, att komma på egna unika lösningar på problem.

Varför jobbar inte fler med AS som arbetsterapeuter? Socialt krävande är det såklart. Kanske också frustrerande att inte kunna förskriva saker man bara tillverkat åt sig själv hemma.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in