Arbetssökande? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du ha jobb/uppdrag/sysselsättning?

Ja, och jag vill gärna ha hjälp att hitta något som passar
21
32%
Ja, men jag letar själv
5
8%
Kanske, vet inte riktigt
3
5%
Inte än, jag pluggar fortfarande
4
6%
Inte just nu, jag är sjukskriven
7
11%
Nej, jag är förtidspensionerad
9
14%
Nej, jag har redan jobb eller sysselsättning
12
18%
Nej (annan orsak)
4
6%
 
Antal röster : 65

Inläggav nano » 2009-10-11 8:24:45

Jodå men det är egendefinierbart typ.
Jag jobbar ibland och ibland inte, hörde för en tid sedan ett kul uttryck för konsult, "konSNYLT" :D
Stämmer på vissa ställen jag jobbat på.

Skulle gärna vilja ha hjälp o hitta något, har varit utan i flera månader nu.
Fast jag har iofs en hel del planer jag jobbat med under tiden jag inte sovit eller ätit.

Röstade 1, att jag gärna tar emot hjälp o hitta något, tycker det jobbigaste med ett jobb är att hitta det.
Utförandet är ofta merparten nöje, iaf i mitt fall :)
Så Albulena, jag kan jobba istället för en del av det jobb du annars skulle ha utfört :)
Just eftersom jag ser det som något roligt och du verkar avsky det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:57:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-11 14:16:08

Albulena skrev:Trodde att det skulle bli mindre press nu när utredningen är gjord och diagnosen klar? Innan var det ju mer diffust, och ändå har dom låtit mig vara ifred.
Säg ifrån på skarpen när de försöker få ut dig i sysselsättning.
Det gjorde inte jag. Det tog knäcken på mig och nu klarar jag inte ens att leva ett sjukpensionärsliv.

De tror att fucking jävla sysselsättning är räddningen för alla sjuka människor. Jag visste inte bättre än att lyda. Det togs ingen hänsyn till att det stod i min journal: Patienten har ingen sysselsättning utöver att gå ut med hunden och orkar inte mer heller.

De försökte tom få in mig på dagcenter, men där sade jag fan nej. Innan dess hade jag sytt barnkläder åt röda korset i typ nästan ett år, för att de skulle utreda min arbetsförmåga, som hamnade på 0%.

"Man måste ju ha någonting att göra på dagarna". Jaha? Jag gör fan saker på dagarna. Jag duschar, äter, räcker inte det? Faaaan.

Jaja, numera är jag entledigad i alla fall. Men låt dem inte köra med dig, se till att få din arbetsförmåga utredd så inga oklarheter finns.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav regnif » 2009-10-11 14:26:40

Folk borde ha det jobb de är ämnade för. Det finns så mkt folk felsatta i fel yrken.

Jag hörde att det inte finns några kurser tex. under jul och nyår. Är det sant? Finns det Ingenting för de som verkligen vill komma ut ur sin lägenhet eller vad det är, iaf så pass mkt? Jag kommer att bli tokig nu när mina kurser tar slut. Det är nog den värsta tiden att sitta inne i sitt boende på, tror jag. Om man inte får sova över den. Annars har nån dv erbjudits åt mig att titta på senare. Vet jag inte vad det innebär för nåt närmare och inte säker att jag vill gå med på det heller. Sitta och känna sig inkastad nånstans för att man har as eller? Nej, det vet jag inte.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav weasley » 2009-10-11 14:47:31

sommar skrev:
carl skrev:
Albulena skrev:Nä Carl, för då slipper man alla och kan göra det man vill istället.

syssolöshet är för mig tortyr och bidrar till självdestruktivitet.. gäller säkert fler också.. jag tror att människan måste arbeta för att må bra..

Det är likdant för mig. Jag tror också att människan behöver att arbeta för att må bra men inte arbeta ihjäl sig.


Det här vill jag varna för.

JAG tror inte att människan behöver arbeta för att må bra. JAG tror att detta är otroligt individuellt. JAG tror att alla som uttalar sej tvärsäkert om vad som är bäst för andra väldigt lätt blir en prussiluska.

Man måste alltid komma ihåg att alla är olika och att utgå från att hela mänskligheten funkar som man själv gör lätt gör att man hamnar snett i förhållandet till andra.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav carl » 2009-10-11 15:28:23

weasley skrev:
sommar skrev:
carl skrev:[quote="Albulena"]Nä Carl, för då slipper man alla och kan göra det man vill istället.

syssolöshet är för mig tortyr och bidrar till självdestruktivitet.. gäller säkert fler också.. jag tror att människan måste arbeta för att må bra..

Det är likdant för mig. Jag tror också att människan behöver att arbeta för att må bra men inte arbeta ihjäl sig.


Det här vill jag varna för.

JAG tror inte att människan behöver arbeta för att må bra. JAG tror att detta är otroligt individuellt. JAG tror att alla som uttalar sej tvärsäkert om vad som är bäst för andra väldigt lätt blir en prussiluska.

Man måste alltid komma ihåg att alla är olika och att utgå från att hela mänskligheten funkar som man själv gör lätt gör att man hamnar snett i förhållandet till andra.[/quote]

När jag tänker på arbete så tänker jag på den primitivaste formen. Dvs att ha en uppgift som man utför för att skapa något som är en fördel för ens utveckling.. arbetslinjen och intvingning i stela döda arbeten är inget jag förespråkar..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2009-10-11 15:58:44

weasley skrev:
sommar skrev:
carl skrev:[quote="Albulena"]Nä Carl, för då slipper man alla och kan göra det man vill istället.

syssolöshet är för mig tortyr och bidrar till självdestruktivitet.. gäller säkert fler också.. jag tror att människan måste arbeta för att må bra..

Det är likdant för mig. Jag tror också att människan behöver att arbeta för att må bra men inte arbeta ihjäl sig.


Det här vill jag varna för.

JAG tror inte att människan behöver arbeta för att må bra. JAG tror att detta är otroligt individuellt. JAG tror att alla som uttalar sej tvärsäkert om vad som är bäst för andra väldigt lätt blir en prussiluska.

Man måste alltid komma ihåg att alla är olika och att utgå från att hela mänskligheten funkar som man själv gör lätt gör att man hamnar snett i förhållandet till andra.[/quote]
Du har en poäng men att varna för något sådant är lite väl starkt. Alla behöver nog inte arbeta för att må bra men väldigt många vet jag av erfarenhet men jag menar jag inte bara personer med As. Läste igår en artikel om en som val att vara hemmafru här i Sverige Inte lyxhustru utan hemmafru mest för barnens skull (hon har fem stycken). Hon resonerade som så att hon behövde inte jobba för att vara någon. Det är något som inte passar mig och troligen inte många andra heller. Alternativet egen företagare finns men det är ju inte så lätt att klara för alla.

Men många människor trivs med att arbeta; social gemenskap. Detta kan även gälla en del med As. men även vara tortyr för oss. Jobb ger ofta rutin, gemenskap och/eller tillhörighet av något slag, man gör något för sina pengar och utveckling. Jag tror det kan göra att ev. familjerelation fungerar bättre och kanske även andra sociala relationer.
Dock tycker jag att många idag verkar jobba för mycket och många barn får nog väldigt lite tid med sina föräldrar. En del sätter karriären först och det tycker jag är vansinnigt fel.

En del, speciellt människor med funktionsnedsättning eller sjukdom tror nog att de inte kan jobba eftersom de en gång misslyckats pga. sin sjukdom, nedsättning och/eller annan anledning men många kan säkert litegrann men det är tyvärr fel på samhället och systemet många gånger. Dock menar jag inte att man ska tvingas. Har man försökt och inte kan så är det så. Ev. kan man prova igen efter några år men så är det ju det där med systemet.. Men det kan (nog) gå i en del fall iaf.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-10-11 16:10:47

carl skrev:
weasley skrev:
sommar skrev:[quote="carl"][quote="Albulena"]Nä Carl, för då slipper man alla och kan göra det man vill istället.

syssolöshet är för mig tortyr och bidrar till självdestruktivitet.. gäller säkert fler också.. jag tror att människan måste arbeta för att må bra..

Det är likdant för mig. Jag tror också att människan behöver att arbeta för att må bra men inte arbeta ihjäl sig.


Det här vill jag varna för.

JAG tror inte att människan behöver arbeta för att må bra. JAG tror att detta är otroligt individuellt. JAG tror att alla som uttalar sej tvärsäkert om vad som är bäst för andra väldigt lätt blir en prussiluska.

Man måste alltid komma ihåg att alla är olika och att utgå från att hela mänskligheten funkar som man själv gör lätt gör att man hamnar snett i förhållandet till andra.[/quote]

När jag tänker på arbete så tänker jag på den primitivaste formen. Dvs att ha en uppgift som man utför för att skapa något som är en fördel för ens utveckling.. arbetslinjen och intvingning i stela döda arbeten är inget jag förespråkar..[/quote]

Så tänker jag också. Tyvärr kan man ju sällan välja sina arbetsuppgifter men har man en bra chef kan man ju alltid fråga om man kan få byta arbetsuppgifter helt eller delvis inom en snar framtid. Här upplever jag av egen erfarenhet och lite vad jag sett då jag läst om As. att vi med AS. verkar ha svårare att bara acceptera det arbetsuppgifter vi får - eller? Där tror jag det är viktigt med en dela med chefen och försöka få med sig en stöd person från tex. vården. Där man ger lite och får lite och chefen ger resp. får lite.
är chefen en knast är det svårare men man kan försöka med hjälp av en stödperson. Har man ingen är det ju klart värre.

Ofta behöver man göra något tråkigt arbete en tid innan man kan få komma vidare till roligare och mer utvecklande arbetsuppgifter på samma arbetsplats eller på en annan arbetsplats. Brukar kallas att man har några hundår först. Givetvis måste man sköta sig annars får man sitta typ för evigt med tråkiga, mindre eller icke-givande arbetsuppgifter.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav regnif » 2009-10-11 16:18:48

Rutin kan vara förjäveligt samtidigt som det kan hjälpa till också.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav sommar » 2009-10-11 16:31:51

regnif skrev:Rutin kan vara förjäveligt samtidigt som det kan hjälpa till också.


Mmm Det är sant men för många behövs det för att i längden må bra men sedan finns det säkert dem som absolut inte klarar av det. Tänker främst på om man har någon As. Sedan kan det vara så att man tror rutiner är enbart ont för en fast det i viss mån är gott för en.

Alla har säkert dagar då de vill sk*ta i allt vad rutiner heter men i grunden trivs de med att ha ett visst mått av rutiner som dock kan vara bra för många att bryta med tex. en semesterresa för att koppla av (och kanske för att bättre förstå värdet av rutiner/vardagen). Fast för vissa, speciellt om man har någon form autism kan det ju vara pest att bryta rutiner.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nano » 2009-10-11 16:32:51

Arbetssökande i sig tycker jag är urbota jobbigt och tråkigt.
Däremot brukar jag gilla de jobb jag får.

Jag har varit på ett jobb där jag tom fick pilla med elektroniken själv :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sommar » 2009-10-11 16:37:49

nano skrev:Arbetssökande i sig tycker jag är urbota jobbigt och tråkigt.
Däremot brukar jag gilla de jobb jag får.

Mmm Det ger mig ångest. Hittills i livet har jag sluppit det. Å andra sidan har jag inte fått de mest intressanta arbetsuppgifterna (men slipper iaf. städa och sälja prylar/telefon) men det hade jag inte fått ändå när det ibland finns ett antal hundra sökande till EN plats och jag dessutom saknar utbildning inom området.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav regnif » 2009-10-11 16:56:36

sommar skrev:
regnif skrev:Rutin kan vara förjäveligt samtidigt som det kan hjälpa till också.


Mmm Det är sant men för många behövs det för att i längden må bra men sedan finns det säkert dem som absolut inte klarar av det. Tänker främst på om man har någon As. Sedan kan det vara så att man tror rutiner är enbart ont för en fast det i viss mån är gott för en.

Alla har säkert dagar då de vill sk*ta i allt vad rutiner heter men i grunden trivs de med att ha ett visst mått av rutiner som dock kan vara bra för många att bryta med tex. en semesterresa för att koppla av (och kanske för att bättre förstå värdet av rutiner/vardagen). Fast för vissa, speciellt om man har någon form autism kan det ju vara pest att bryta rutiner.


Jag har märkt av att jag lever inte riktigt som jag vill om jag har rutiner. Samtidigt så är ju iaf någon struktur på dagen (kan inte säga att jag haft det direkt) rätt bra att ha...och sådant kan vara svårt bara med boendeformen man har till exempel. Så lite rutiner kanske kan hjälpa till för att må bättre. Men inte för mkt.. ;)
Jag vet inte hur man har rutiner och sedan avvika lite från dem, utan att fastna i avviket..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav sommar » 2009-10-11 17:06:01

regnif skrev:Så lite rutiner kanske kan hjälpa till för att må bättre. Men inte för mkt.. ;)
Jag vet inte hur man har rutiner och sedan avvika lite från dem, utan att fastna i avviket..


Jo, precis - lite rutiner är bra för de flesta , kanske tom. för alla. Jag har en tendens att få för många ibland. Eller det är snarare "måsten" enligt mig som jag egentligen inte måste göra.

Att komma tillbaka från avviket är säkert svårt. Öva är väl det enda fast det är tråkigt. Skriva påminnelselappar också kanske om man minns att man avvikit vill säga. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Albulena » 2009-10-11 20:50:22

sugrövmanövern skrev:
Albulena skrev:Trodde att det skulle bli mindre press nu när utredningen är gjord och diagnosen klar? Innan var det ju mer diffust, och ändå har dom låtit mig vara ifred.
Säg ifrån på skarpen när de försöker få ut dig i sysselsättning.
Det gjorde inte jag. Det tog knäcken på mig och nu klarar jag inte ens att leva ett sjukpensionärsliv.

De tror att fucking jävla sysselsättning är räddningen för alla sjuka människor. Jag visste inte bättre än att lyda. Det togs ingen hänsyn till att det stod i min journal: Patienten har ingen sysselsättning utöver att gå ut med hunden och orkar inte mer heller.

De försökte tom få in mig på dagcenter, men där sade jag fan nej. Innan dess hade jag sytt barnkläder åt röda korset i typ nästan ett år, för att de skulle utreda min arbetsförmåga, som hamnade på 0%.

"Man måste ju ha någonting att göra på dagarna". Jaha? Jag gör fan saker på dagarna. Jag duschar, äter, räcker inte det? Faaaan.

Jaja, numera är jag entledigad i alla fall. Men låt dem inte köra med dig, se till att få din arbetsförmåga utredd så inga oklarheter finns.



Ja, det var bra råd. Förr har jag typ bara gått med på praktikplatser o sånt, sen har jag retat mig så mycket efter en vecka, och efter två veckor har jag stuckit.

Jag tror att många tänker att vi är efterblivna och därför ska dom styra upp våra liv. Dagcenter eller praktikplats (utan lön) anser dom vara bra har jag märkt.

Nu tänkte jag avsluta med att skriva något för att reta upp några på forumet som inte gillar att jag är blatte men det får bli en annan gång :D
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav marin139 » 2009-10-11 21:13:56

Har aktivitetsersättning sedan tre år tillbaka. Skulle gärna göra rätt för mig men det känns som en allt mer avlägsen möjlighet. Färdig civilingenjör är jag, men det känns som om jag inte ens skulle klara av att bo på egen hand f.n. Går i arbetsrehabilitering igen efter att ha arbetstränat och därefter blivit dålig på nytt. Får väl se vad det ger den här gången.
Senast redigerad av marin139 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
marin139
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2009-09-26
Ort: Västerås

Inläggav nano » 2009-10-11 22:43:49

Albulena skrev:Nu tänkte jag avsluta med att skriva något för att reta upp några på forumet som inte gillar att jag är blatte men det får bli en annan gång :D
Det är fullt tillåtet att vara blatte, fnatte, tjatte, kines, eller marsian för den delen.
Det faktum att du är blatte spelar knappast roll.

Däremot får man inte vara elak oavsett vem eller vad man är.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-12 7:40:53

Albulena skrev:Nu tänkte jag avsluta med att skriva något för att reta upp några på forumet som inte gillar att jag är blatte men det får bli en annan gång :D

Hahaha, gör det! Det är alldeles för lite blattar på det här forumet. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:57:31, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-10-13 8:56:32

nano skrev:
Albulena skrev:Nu tänkte jag avsluta med att skriva något för att reta upp några på forumet som inte gillar att jag är blatte men det får bli en annan gång :D
Det är fullt tillåtet att vara blatte, fnatte, tjatte, kines, eller marsian för den delen.
Det faktum att du är blatte spelar knappast roll.

Däremot får man inte vara elak oavsett vem eller vad man är.

Ah, bra skrivet. Håller med!
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in