Arbetsgivarkorrespondens

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsgivarkorrespondens

Inläggav jonsch » 2008-03-26 12:42:03

Jag har börjat låta AF hjälpa mig att få praktik. Jag blev starkt orolig när jag såg korrespondensen idag, mellan arbetsförmedlaren (som jobbar särskilt med funktionshindrade) och den förste som givit avslag. Min af:are sade dock att han kände sig helt lugn, att det brukar fungera till slut och att han inte förstod vad jag menade med att det inte såg bra ut. De hade talat i telefon också, kanske lät det bättre då, hoppas jag.

Har jag rätt eller fel i att få panik, tro?

Avslaget gjordes tillsammans med orden "vi har inget repeterat och strukturerat". Nej det hoppas jag innerligen inte, för i så fall har min af:are dessutom letat på fel ställe.

Af:aren hade skrivit något i stil med att "jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av aspergers syndrom som åstadkommer det här". Den egentliga texten var dubbelt så lång, till det kom inledning i god ordning.

Vad han egentligen har i uppdrag att understryka är att jag mycket riktigt behöver lära mig en sak i taget, eftersom jag annars är för noga eller för slarvig eller helt enkelt blir osäker på vad man ska göra i vilken ordning. Alla mänskor torde känna igen sig i det, det ska bara understrykas att det gäller för mig betydligt mer än för dem flesta, eftersom jag är aspie.

Kan någon förstå min af:are? Kan det finnas något skäl till att inte skriva vad jag just skrev? Är kanske det som han skrev lika positivt/negativt ur en arbetsgivares synvinkel?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav sommar » 2008-03-26 19:16:13

Jag tycker det finnns fog för oro. AF. hjälper även mig att hitta praktik, men det går minst sagt tröögt. Undrar hur mkt. de gör egentligen. :roll: Din handläggare verkar iaf. ha förstått litegrann liksom min, men man kan ju undra hur det är med letandet o. ansträngandet när det går till kritan o. inte minst hur framtiden kommer gestalta sig.. Dock känns det bra att jag blir bra bemött och får mer hjälp än gemene man pga. mitt funktionshinder.

Oxå begär de in ansökningshandlingar inkl. personligt brev trots att de vet att jag inte sökt jobb pga sjukskrivning de närmaste 1,5:a året Dessförinnan jobbade jag 100% i 7 år med ett jobb jag inte längre kan ha. De vet att jag har AS. och att jag ska jag börja med praktik (som knappt verkar möjligt längre).
Ovanpå det åker jag på "söka jobbkurs" el. basinformation som det så fint heter. Fast det är iofs. inte fel om man nu skulle råka få ett lönebidragsjobb såsmåningom.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Alien » 2008-03-26 22:21:27

Har arbetsgivaren inga repetitiva och strukturerade arbetsuppgifter? Så där råder ett ständigt kaos men å andra sidan gör man allt bara en gång.

Undrar om denna arbetsgivare öht förstod vad som menades med "Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arbetsgivarkorrespondens

Inläggav ford » 2008-03-26 22:28:27

jonsch skrev:Af:aren hade skrivit något i stil med att "jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av aspergers syndrom som åstadkommer det här". Den egentliga texten var dubbelt så lång, till det kom inledning i god ordning.

Vad han egentligen har i uppdrag att understryka är att jag mycket riktigt behöver lära mig en sak i taget, eftersom jag annars är för noga eller för slarvig eller helt enkelt blir osäker på vad man ska göra i vilken ordning. Alla mänskor torde känna igen sig i det, det ska bara understrykas att det gäller för mig betydligt mer än för dem flesta, eftersom jag är aspie.

Kan någon förstå min af:are? Kan det finnas något skäl till att inte skriva vad jag just skrev? Är kanske det som han skrev lika positivt/negativt ur en arbetsgivares synvinkel?


Jag tror att döma av citatet ovan att du och din kontakt på af. menar samma sak, men uttrycker det på olika sätt.

Dock tror jag att din beskrivning låter mer positiv än arbetsförmedlarens/siuskonsulentens, men han inser det säkert inte själv.

Eftersom jag träffat dig och vet att du är en verbal och resonabel människa som har lätt för att uttrycka dig, och som kan föra en diskussion utan vredesutbrott och liknande fjortisbeteenden, så tycker jag du skall be att få tala med din af. person, så kan ni sätta er ned tillsammans och reda ut begreppen. :)

Ett bra sätt att lägga fram det hela på borde väl annars vara:


"Jag har en bra kille här, som gärna skulle vilja praktisera hos er. Han har en variant av aspergers syndrom, och ni kan få ett lönebidrag på (summan) om ni senare vill anställa honom.
Får han bara jobba efter sina egna förutsättningar är det inga problem, och det enda ni måste tänka på är att han behöver lära sig en sak i taget, under den tid det tar honom, samt att det är viktigt att arbetet är någorlunda strukturerat."


-Sedan skall du inte låta dig knäckas av ett avslag heller; alla arbetsgivare är tyvärr inte positivt inställda till personal med funktionshinder, och på en sådan arbetsplats hade du ändå inte mått bra.

-Min erfarenhet är dock att det brukar lösa sig med såväl jobb, som praktik, men att det kan ta sin tid.

-Lycka till! :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-26 23:21:39

Som jag ser det är det, som Ford påpekat, handläggarens formulering som är problemet.

"jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av aspergers syndrom som åstadkommer det här". Detta kan aldrig tolkas annat än negativt, då det på ett nedlåtande sätt beskriver den arbetssökande. Den arbetssökande framställs i tredje person, vilket gör honom till objekt, snarare än individ. Även om innehållet är aldrig så korrekt så blir det fel när man använder den tonen. Vilka andra arbetssökande skickar in ansökningar i de ordalagen?
Ofta är det sådana här enkla missar & feltänk som spolierar våra chanser. Ett tips är att be att få se allt vad handläggare och andra tjänstemän skriver. Det har man rätt till, och ofta är det en hel del att rätta...

Jag hade kunnat skriva en ansökan med exakt samma sakinnehåll, och fått aspergeregenskaperna att klinga positivt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Arbetsgivarkorrespondens

Inläggav jonsch » 2008-03-26 23:24:09

Nu kortar jag ner citatet, folk får kolla uppåt för att se vad jag syftar på. Tråden är ju minst sagt nystartad så det klarar man nog.
ford skrev:Jag tror att döma av citatet ovan att du och din kontakt på af. menar samma sak, men uttrycker det på olika sätt.

Dock tror jag att din beskrivning låter mer positiv än arbetsförmedlarens/siuskonsulentens, men han inser det säkert inte själv.
Mm, då har jag en som håller med mig om det. Dåligt statistiskt underlag men ändå.

Min kontakt och jag lyckades inte reda ut begreppen i morse så jag har skickat ett mejl där jag hänvisat till vad jag i tidigare brev bett honom att framföra till arbetsgivare. Precis lika teoretiskt som jag brukar gå till väga, det kanske är något att avråda från i sig?

ford skrev:Ett bra sätt att lägga fram det hela på borde väl annars vara:

"Jag har en bra kille här, som gärna skulle vilja praktisera hos er. Han har en variant av aspergers syndrom, och ni kan få ett lönebidrag på (summan) om ni senare vill anställa honom.
Får han bara jobba efter sina egna förutsättningar är det inga problem, och det enda ni måste tänka på är att han behöver lära sig en sak i taget, under den tid det tar honom, samt att det är viktigt att arbetet är någorlunda strukturerat."


Kanske ger du mig ett tips här. Jag gillar inte ordalydelsen "efter sina egna förutsättningar" men det är kanske något jag bör låta passera? Meningen "Får han bara jobba efter sina egna förutsättningar är det inga problem" associerar ju "problem" med de förutsättningar som krävs för att jag ska jobba bra. Alla behöver personliga förutsättningar för att jobba bra, att mina är ovanliga och ovanligt smala innebär inte att de är problematiska per objektiv definition. Därför gillar jag inte den vinklingen men det kanske är så som 99% av alla arbetsgivare ser på situationen i alla fall, hur jag än uttrycker det? Jag kanske bara gör mig själv en otjänst om jag försöker förtydliga att jag är av arbetsmässigt god om än av avvikande kvalitet? Det kanske uppfattas som petigt och gnälligt, snarare än som ambitiöst och kvalitetsförsäkrande?


Avslutar med dina för mig minst obehagliga :oops: rader:
ford skrev:-Min erfarenhet är dock att det brukar lösa sig med såväl jobb, som praktik, men att det kan ta sin tid.

-Lycka till! :)
Tack! :D
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2008-03-26 23:43:24

Alien skrev:Har arbetsgivaren inga repetitiva och strukturerade arbetsuppgifter? Så där råder ett ständigt kaos men å andra sidan gör man allt bara en gång.

Undrar om denna arbetsgivare öht förstod vad som menades med "Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter".
:lol:

Jag gillar inte repetitiva uppgifter i det yrke jag siktar på men det var ett roligt påpekande.

Krigis:

Du får gärna ge mig ett par rader om du orkar, som exempel på hur man får min kontakts vinkling att klinga positivt. En grej vore kanske att ge en känsla att kontakten och jag är ett vi? Det är ju ett problem att kontakten för min talan men vi-formuleringar vore kanske ett sätt runt det problemet.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 0:37:40

Viformuleringar, varför det!? Det är väl bara du som söker jobbet?
Ska se om jag kan knåpa ihop något exempel på omskrivning, men jag skickar det via pm. Om du pm:ar mig den fulla texten ska jag se vilka vändningar jag kan göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2008-03-27 17:02:49

Jonsch

Jag tror du skall svälja det där med "efter sina egna förutsättningar". Arbetsgivaren får ett lönebidrag, som ofta mer än väl kompenserar för ett arbetshandikapp, däremot måste han ju känna till vad du har för problem, eller hur?

-Sådär har jag själv uttryckt mig, när jag varit på anställningsintervjuer, och det har inte uppfattats som negativt, de gånger jag sagt detta, men ändå kommit ihåg att lägga fokus på de sätt, på vilka jag skulle kunna vara en tillgång för företaget.

Faktum är att jag sökte mitt nuvarande jobb helt på egen hand, och var 100% öppen om mina förutsättningar, när jag var på anställningsintervju, och jag fick jobbet! :)

Jag var dock noga med att fokusera på mina starka sidor, samtidigt som jag nämnde de svaga sidorna, men var noga med att inte göra för stor grej av dem.
Dessutom hade jag kollat upp hur högt lönebidrag de kunde få, genom att tala med min handläggare, vilket även det var bra, eftersom en arbetsgivare oftast vill veta det.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 17:29:48

Jag tycker att din arbetsförmedlare formulerar sig illa. Funderar fortfarande.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kristofer » 2008-03-27 18:02:51

"jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av aspergers syndrom som åstadkommer det här".

jämför med:

"jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av utvecklingsstörning som åstadkommer det här".

Ingen av beskrivningarna ser, individuellt betraktade, konstiga ut. Dessutom är ingen av dem särskilt precierade då det gäller din kompetens eller hur pass kvalificerade/komplexa uppgifter som kan komma på fråga.

Arbetsgivare utan kunskap om asperger syndrom tänker associerar nog lätt till syndrom som handlar om utvecklingsstörning eller dylikt. Den oprecisa forumleringen angående tänkbara arbetsuppgifter kan inte heller fungera som dementi till sådana tankebanor från arbetsgivarens sida. En precisering av din kompetens och tänkbara arbetsuppgifter hade kunnat dementera alla tankar om begåvningshandikapp. Nu vet jag ingenting om jonschs bakgrund så jag kan inte uttala mig om hur en precisering skulle ha kunnat sett ut.
Arbetsgivare som har felaktig kunskap om asperger tror sig veta att det handlar om utvecklingsstörning. Det kan bero på att de t.ex. på något sätt blivit bekanta med en tant eller stött på något annat fenomen som behandlar aspergare som utvecklingsstörda. Tyvärr finns det en mängd sådana idag.

Här är ett av skälen till mitt ständiga tjat om att det är mycket förödande att aspergare och utvecklingsstörda idag i vissa sammanhang blir bemötta på samma sätt som personer med begåvningshandikapp. Dessutom ett av skälen till varför jag är så skeptisk till AF:s insatser. Samt en förklaring till varför jag tror att man inte får några mer kvalificerade uppgifter om man använder AF:s insatser för funktionshindrade för att ordna jobb.

Dessutom, som KS sa tidigare, så ser det inte bra ut med arbetsansökningar skrivna i tredje person. Det får mig att associera till utplaceringar ála daglig verksamhet eller Samhall.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-03-27 18:34:36

Jag tycker du och handläggaren borde träffas och formulera om alltihop. Nuvarande text låter för abstrakt.

"jonsch behöver lära sig en sak i taget men kan återgå till samma uppgifter igen senare. Han behöver repeterade och strukturerade arbetsuppgifter. Han har en form av aspergers syndrom som åstadkommer det här"

Först borde det vara ett stycke med dina starka sidor. Sedan tror jag det måste stå något om dina begränsningar också. Annars förstår inte arbetsgivaren varför det gäller lönebidragsarbete. Om det gällde mig själv så skulle jag vilja ha något mer konkret, t ex:

Alien jobbar bäst när hon får ägna sig helt och hållet åt en uppgift och inte ständigt bli avbruten. Hon behöver tydliga och klara instruktioner men kan sedan arbeta självständigt och uthålligt. Hon behöver också tydlig feedback, både positiv och negativ. Detta måste uttryckas klart med ord och inte med minspel, kroppsspråk eller luddiga omskrivningar. Alien har en form av Aspergers syndrom el högfungerade autism som gör att hon behöver detta.


Framförallt är det konkret. Just ordet "strukturerat" tycker jag låter så abstrakt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-03-27 18:42:18

Kristofer skrev:Här är ett av skälen till mitt ständiga tjat om att det är mycket förödande att aspergare och utvecklingsstörda idag i vissa sammanhang blir bemötta på samma sätt som personer med begåvningshandikapp. Dessutom ett av skälen till varför jag är så skeptisk till AF:s insatser. Samt en förklaring till varför jag tror att man inte får några mer kvalificerade uppgifter om man använder AF:s insatser för funktionshindrade för att ordna jobb.

Dessutom, som KS sa tidigare, så ser det inte bra ut med arbetsansökningar skrivna i tredje person. Det får mig att associera till utplaceringar ála daglig verksamhet eller Samhall.


Ja, om det gällde mig själv skulle jag velat att det förut stod t ex "Alien har studerat YY vid universitetet och har xx poäng. Hon är verbalt begåvad och passar därför för skrivarbete och korrekturläsning."

Givetvis bör Jonsch själv få komma på intervju hos arbetsgivaren men först måste handläggaren övertala denne arbetsgivare. Fast jag tror mer på att handläggare först träffar arbetsgivaren personligen el talar med den i telefon. Då kan arbetsgivaren direkt komma med sina frågor och farhågor. Skulle h*n visa tecken på att blanda ihop AS med DS kan handläggaren förklara skillnaden. Om man vill undvika missförstånd i ett skriftligt brev måste man kanske skriva så mycket att brevet öht inte blir läst el bara skummat.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-03-27 20:51:27

Sorry :oops: Jag hade tydligen hjärnsläpp igår när jag var inne i denna tråden. Nu gick det upp ett ljus! Ännu mer fog för oro finns när arbetsgivare ger avslag. Dock verkar AF.-handläggaren i detta fallet sköta sin uppgift. Jag undrar just nu hur det ska gå för mig för jag är i samma sits just nu bortsett från avslag.

Jag tycker din AF.-handläggaren uttryckt sig luddigt. Han verkar som väl är förstå vad det handlar om, men borde vara klarare då han sätter det på pränt. Det bästa är ju om man får göra beskrivningen tills. med sin AF.-handläggare istället för att de själva knåpar ihop det för även de kan vara omständiga o. vi är de som bäst vet hur det verkligen är!

Ford`s beskrivning är bra, men det verkar finans fler här som kan det bra. Fick en tanke att jag kanske ska kolla med min AF.-handläggare hur hon formulerat.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav jonsch » 2008-03-28 12:57:31

sommar skrev: Fick en tanke att jag kanske ska kolla med min AF.-handläggare hur hon formulerat.
Kan nog alltid vara bra. Sånt här skulle man väl kunna hjälpa varann med inom organisationen NPF-support som vi (mycket långsamt) håller på att sätta ihop)?

Jag ska dra fram tråden om NPF-support, Övrigt tror jag den ligger i.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2008-03-28 13:10:22

Hela gänget, det ger beslutsamhet att få de här råden! Jag tar till mig att man bör uttrycka sig ungefär som ford och att man bör skjuta in meriter (förskräckligt få i mitt fall, det är därför som praktik är aktuellt för mig) som Alien skriver.

När arbetsförmedlaren svarat kommer nästa rapport från mig. Under tiden prövar jag att använda ämnet för att lägga ut texten i NPF-support-tråden.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Ganesh » 2008-03-28 13:46:31

Om nu en arbetsförmedlare skall skriva ett brev till en potentiell arbetagivare så borde ju ett minimikrav vara att h*n känner till och förstår Tony Attwoods Aspiekriterier. Borde inte det vara utgångspunkten.

Anledningen är ju att de är den andra sidan på myntet.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav sommar » 2008-03-29 13:16:09

Ganesh skrev:Om nu en arbetsförmedlare skall skriva ett brev till en potentiell arbetagivare så borde ju ett minimikrav vara att h*n känner till och förstår Tony Attwoods Aspiekriterier. Borde inte det vara utgångspunkten.

Anledningen är ju att de är den andra sidan på myntet.


Det låter rimligt + att känna personen/idnividen ifråga o. dess individuella problem väl. Vi är ju oxå individer precis som alla andra.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in