Är vi bra bilförare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är vi bra bilförare?

Inläggav Cotte » 2011-08-20 23:51:37

Jag är noga med lagar och förordningar, men i trafiken krävs ett samförstånd.
Nyfiken på om vi är bättre trafikanter, eller kanske sämre för att vi inte förstår andras
intentioner.

/Cotte
Cotte
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-04-26

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 0:03:24

Cotte skrev:Jag är noga med lagar och förordningar, men i trafiken krävs ett samförstånd.
Nyfiken på om vi är bättre trafikanter, eller kanske sämre för att vi inte förstår andras
intentioner.

/Cotte


Jag måste nog se mig som bäst :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Zombie » 2011-08-21 0:04:14

Vi är säkert minst lika olika bra förare som folk mest.

Jag kan också föreställa mig att en del av oss har påfallande ojämna begåvningsprofiler även som förare (liksom vi ofta har på psykologiska begåvningstester).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 0:07:42

Och det frågar du oss? :D

Jag inbillar mig att jag kör bil bättre och säkrare än majoriteten.
Jag inbillar mig att jag kör motorcykel säkrare än majoriteten.

Jag är noga med att
blinka närhelst man ska blinka,
ha koll på döda vinklarna
hålla avstånd, helst minst 3 sekunder.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:22:11

Magnus skrev:Jag måste nog se mig som bäst :wink:

Knappast, jag är klart duktigare och kör aldrig (nåja, nästan aldrig) så att andra trafikanter stör sig på mig.

Jag har en rätt aggressiv körning med hänsyn och ecodriving som ledord (låter kanske motsägelsefullt, men om jag kan komma fram utan att bromsa så minskar jag på mina utsläpp, men det innebär inte automagiskt att jag inte visar hänsyn gentemot andra trafikanter).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 0:23:21

Miche skrev:
Magnus skrev:Jag måste nog se mig som bäst :wink:

Knappast, jag är klart duktigare och kör aldrig (nåja, nästan aldrig) så att andra trafikanter stör sig på mig.

Jag har en rätt aggressiv körning med hänsyn och ecodriving som ledord (låter kanske motsägelsefullt, men om jag kan komma fram utan att bromsa så minskar jag på mina utsläpp, men det innebär inte automagiskt att jag inte visar hänsyn gentemot andra trafikanter).


Du såg min lilla smilis va :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:26:04

Jag kör inte bil längre p.g.a. att jag numera inte kan koncentrera mig under en längre tid utan att bli fullkomligt mentalt utmattad. Men jag skulle nog ändå sätta mig bakom ratten om det var alldeles nödvändigt.

Jag förhåller mig ytterst skeptisk till de som anser sig själva vara utomordentliga förare, eftersom de sällan är det. De hör till kategorin "mottrafikanter".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:33:06

Magnus skrev:Du såg min lilla smilis va :wink:

Nä! ;)

Lakrits skrev:Jag förhåller mig ytterst skeptisk till de som anser sig själva vara utomordentliga förare, eftersom de sällan är det. De hör till kategorin "mottrafikanter".

Sådana trafikanter träffar man på jämt och ständigt, men självklart tillhör jag inte den kategorin! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 0:41:40

Vi ska kanske skilja mellan skicklighet att manövrera sitt fordon och förmåga att undvika olyckor.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 0:45:40

Dagobert skrev:Vi ska kanske skilja mellan skicklighet att manövrera sitt fordon och förmåga att undvika olyckor.


Dom sakerna kan ju ofta höra ihop!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:50:50

Dagobert skrev:Vi ska kanske skilja mellan skicklighet att manövrera en bil och förmåga att undvika olyckor.

Definitivt!

Jag kan inte påstå att jag är den som kan framföra ett fordon i extremt höga hastigheter (även om jag skulle vilja och hade möjligheten så som på Nürburgring), men när jag kör försöker jag hålla en framförhållning för att undvika att en olycka ska kunna hända och om det ändå händer något som är på väg att utvecklas till en olycka så brukar jag reagera instinktivt för att undvika den.

Exempel från idag, regnvåt väg, jag låg i vänsterfil som svängde skarpt vänster med en bil till höger om mig och jag märker att min bil glider mot högerfilen men rent instinktivt så bromsar jag lätt samt rätar upp ratten lite grand för att få grepp igen och efteråt verkar det inte ens som om att bilisten i högerfilen har märkt något av min belägenhet.

Tidigare exempel finnes exempelvis då jag höll på att bli prejad in i ett räcke på motorvägen av en långtradare, för att slippa bli mosad så tvingades jag låsa alla fyra hjulen för att få ner hastigheten snabbt (detta var långt innan ABS var vanligt), när bilen började glida obehagligt nära räcket släppte jag ett kort ögonblick bromsen för att få grepp och styra mer mot mitten innan jag bromsade igen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 1:00:04

Miche skrev:Exempel från idag, regnvåt väg, jag låg i vänsterfil som svängde skarpt vänster med en bil till höger om mig och jag märker att min bil glider mot högerfilen men rent instinktivt så bromsar jag lätt samt rätar upp ratten lite grand för att få grepp igen och efteråt verkar det inte ens som om att bilisten i högerfilen har märkt något av min belägenhet.

Något som morsan (79) hade undvikit genom att köra långsammare. Vem av er är "bäst" bilförare? :) Retorisk fråga.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 1:01:47

Dagobert skrev:
Miche skrev:Exempel från idag, regnvåt väg, jag låg i vänsterfil som svängde skarpt vänster med en bil till höger om mig och jag märker att min bil glider mot högerfilen men rent instinktivt så bromsar jag lätt samt rätar upp ratten lite grand för att få grepp igen och efteråt verkar det inte ens som om att bilisten i högerfilen har märkt något av min belägenhet.

Något som morsan (79) hade undvikit genom att köra långsammare. Vem av er är "bäst" bilförare? :)


Frågan är väl vem som är bäst i trafiken!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Jagers » 2011-08-21 1:07:34

Jag skulle vilja säga att jag är väldigt skicklig på att köra bil, men jag har mer eller mindre bilar och bilkörning som ett special-intresse, jag älskar höga hastigheter och snabba bilar och på vintern är jag i stort sett ute och sladdar på parkeringsplatser varje kväll/natt, och kollar jag på dem andra som är ute och sladdar på nätterna så skulle jag säga att jag har mycket bättre kontroll än vad dem har.
Känner av väglaget väldigt bra och har alltid full kontroll på bilen oavsett om det går i sidled.
Jag har lyckats sladdat in i en snövall en eller två gånger under min tid med körkort(fem och ett halvt år) inte mer, och aldrig några märken på bilen.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 1:16:04

Tycker bara att det är trist o köra bil, utom just om man får leka lite :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 1:36:23

Dagobert skrev:Något som morsan (79) hade undvikit genom att köra långsammare. Vem av er är "bäst" bilförare? :) Retorisk fråga.

Självklart går det att undvika många situationer genom lägre fart, när farten är så låg att det går fortare att gå så händer det åtminstone inga allvarligare olyckor...

Problemen sådana förare orsakar är oftare problem för andra bilister än för sig själv...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 1:46:44

Miche skrev:
Dagobert skrev:Något som morsan (79) hade undvikit genom att köra långsammare. Vem av er är "bäst" bilförare? :) Retorisk fråga.

Självklart går det att undvika många situationer genom lägre fart, när farten är så låg att det går fortare att gå så händer det åtminstone inga allvarligare olyckor...

Problemen sådana förare orsakar är oftare problem för andra bilister än för sig själv...


Kan inte annat än att hålla med!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 1:49:02

Miche skrev:
Dagobert skrev:Något som morsan (79) hade undvikit genom att köra långsammare. Vem av er är "bäst" bilförare? :) Retorisk fråga.

Självklart går det att undvika många situationer genom lägre fart, när farten är så låg att det går fortare att gå så händer det åtminstone inga allvarligare olyckor...

Problemen sådana förare orsakar är oftare problem för andra bilister än för sig själv...

Det är nog lite av en fördom. Problemet de orsakar är väl mest några sekunders försening.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 1:51:51

Dagobert skrev:Det är nog lite av en fördom.

Jaha, så en förare som beter sig som om de körde en T-Ford (som riskerar att välta i en kurva) trots att de kör en modern bil är en bra förare enligt dig?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 2:01:29

Miche, jag hann visst ändra mitt inlägg:
Dagobert skrev:Det är nog lite av en fördom. Problemet de orsakar är väl mest några sekunders försening.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 2:10:09

Dagobert skrev:Miche, jag hann visst ändra mitt inlägg:
Dagobert skrev:Det är nog lite av en fördom. Problemet de orsakar är väl mest några sekunders försening.

Jag ser det.

Tyvärr så generar dessa sekunder ofta väldigt mycket stress, inte minst i tät trafik vilket i förlängningen kan orsaka olyckor, kanske inte som dessa förare är orsaken till, men som bidragit till stressen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 2:14:31

Stressade förare är dåliga förare. Jag blir inte längre stressad av några sekunders försening eftersom jag lärt mig att de inte spelar nån roll.

Men kanske är de långsamma bra förare, vi vet inget om deras förutsättningar och orsaker. Vad bilen klarar är ovidkommande. Morsan är f.ö fullt kapabel att köra på ett säkert sätt och hon är ingen väglus.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 2:30:31

Vad jag kan bli lite stressad av är när jag på motorcykeln hamnar bakom såna där väglöss som kör i laglig hastighet på krokiga och roliga vägar! Ibland gör jag tveksamma omkörningar, och skäms ibland. Ibland stannar jag en minut för att få fritt fält, men kommer vanligtvis fort ikapp dem igen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 2:56:50

Det som väldigt många gör fel när de vill komma fortare fram än framförvarande är att lägga sig nära och därmed dels stressa föraren framför, dels försämra sina egna möjligheter till omkörning pga två olika skäl, dels minskar man möjligheten att se om vägen en fri, dels så ökas omkörningssträckan då man tappar möjligheten att öka farten innan själva omkörningen.

Ytterligare en sedelärande historia från verkligheten, denna gång på Nynäsvägen för många år sedan så blev jag omkörd av en "stressputte", en stund senare kommer jag ifatt då "stressputten" fastnat bakom en buss och har svårt att se vägen framåt, men jag ser redan på avstånd att vägen är helt fri och kan göra en säker omkörning... "Stressputten" däremot "fastnade" och jag såg inte till honom något mer...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in