Är vi bra bilförare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Jagers » 2011-08-21 3:06:57

Problemet tror jag ligger i att folk är så extremt ointresserade av bilkörning, en bil för dem är ett föremål som tar dig från A till B ingenting mer, och det i sin tur leder till att dem inte vet hur dem ska bete sig i trafiken, tex. om dem får sladd, om det hoppar fram något på vägen framför en (stå på bromsen är oftast en väldigt dålig ide då du förlorar styrning helt)
eller när dem står parkerade (FÖR GUDS SKULL LÄGG I EN VÄXEL OCH INTE BARA HANDBROMSEN, helst 1'an eller 2'an) osv osv.
skulle folk lägga intresse på bilkörning, och kanske få en kurs i ban-körning så dem får känna på hur det är att köra snabbt, så skulle vi nog minska olyckor med minst 50%
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 3:44:10

Miche skrev:Det som väldigt många gör fel när de vill komma fortare fram än framförvarande är att lägga sig nära och därmed dels stressa föraren framför, dels försämra sina egna möjligheter till omkörning pga två olika skäl, dels minskar man möjligheten att se om vägen en fri, dels så ökas omkörningssträckan då man tappar möjligheten att öka farten innan själva omkörningen.

Sant. Att hålla avstånd i Sthlm går inte, då blir man omkörd av nån som tycker sig se en lucka. Alla krockar blir seriekrockar.

På väg till stan har jag 7 km rak 90-väg som avslutas med ett trafikljus. Jag vet att det mycket sällan lönar sig att köra om bilen framför om den kör fortare än 80 och jag själv ändå inte tänker köra fortare än 110. Den jag kört om kommer nästan alltid ikapp vid trafikljuset.

Bra med avstånd vid omkörning, ja. Och många tycks dessutom tro att de får ligga för nära hur länge som helst bara för att de väntar på tillfälle att köra om.

Otäckt med bilar som ligger för nära när man kör mc. Om jag t.ex får punktering så blir jag överkörd!
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 3:55:37

Jagers skrev:stå på bromsen är oftast en väldigt dålig ide då du förlorar styrning helt

Inte om man har ABS.

Jagers skrev:skulle folk lägga intresse på bilkörning, och kanske få en kurs i ban-körning så dem får känna på hur det är att köra snabbt, så skulle vi nog minska olyckor med minst 50%

Önsketänkande.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 4:57:19

Alla är lika dåliga. Olyckor sker ofta i "samförstånd".
Dagobert skrev:Stressade förare är dåliga förare. Jag blir inte längre stressad av några sekunders försening eftersom jag lärt mig att de inte spelar nån roll.
Även arga förare. De som förväntar sig att ingen annan kommer göra något fel någon gång och när det händer så står de där med skägget i brevlådan och inte vet hur de ska hantera situationen. Man kan bara hoppas på att de kör ner i diket..

Själv körde jag om en annan bil en gång ( högersidan om jag kommer ihåg det korrekt ) på motorvägen. Efter ett par mil så var jag framme och innan jag hann öppna dörren så står där en galen kärring som skriker på mig att jag är en livsfara för andra. Hon verkade inte vilja höra något från min sida utan hon vände innan jag hann ta ett andetag. :evil:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 5:06:13

raderat
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 5:14:04

Det kommer jag inte ihåg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 5:47:41

Parvlon skrev:Själv körde jag om en annan bil en gång ( högersidan om jag kommer ihåg det korrekt ) på motorvägen.

Såvitt jag vet är omkörning till höger bara tillåtet upp till 70.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Tiblan » 2011-08-21 7:02:50

Älskar att köra bil. Ger en känsla av frihet. Kan till och med njuta av köer i rusningstrafik idag. Går inte att stressa då, man måste ta det lugnt. Gäller dock inte när det hänt olyckor för då brukar det ju bli tvärstopp.

Någon skrev här ovan om att inte använda bromsarna och så kör väl jag också och blev "utskälld" av verkstan. "Du kör som en kärring", sa dom då. Problemet är att då rostar bromsarna och får mycket kortare livslängd så nu försöker jag även använda bromsarna lite mer. Hmmm inget roligt, vill framåt ju.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-21 7:10:55

Jag kan inte se varför aspergare skulle vara sämre bilförare än andra.

Själv har jag inga större problem att förstå trafiken, i den mån jag vistas i trafiken. Jag kör inte bil själv men det känns tämligen enkelt att se vilka bilar som är på väg att bromsa in och vilka som inte är det, vilka bilar som ska köra åt endera riktningen. Flödet i trafiken är lätt att förstå. Stör mig på folk som kör bil illa, sånt som att hålla avståndet till bilar framför, att inte köra ryckigt, vad heter det, pumpteknik? Det stör mig till vansinne. Folk som kör bil ouppmärksamt, personer som är disträ bakom ratten och missar avfarter, som fibblar med sin mobil eller kollar sminket samtidigt som de kör etc. Fullständigt idiotiskt. Kör man bil ska man vara fokuserad på vägen och det som händer i oimgivningen, man ska inte planera semestern när man sitter bakom ratten. Fan vad jag stör mig på denna slapphet!

"Samspelet" i trafiken med sina tydliga regler torde vara väsentligt enklare för en aspergare än det sociala samspelet. I trafiken finns det skyltar & signalering att förhålla sig till till skillnad från det sociala samspelet.
Aspergare med bil jag känt genom åren har inte varit det minsta handikappade bakom ratten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 7:59:32

Dagobert skrev:Såvitt jag vet är omkörning till höger bara tillåtet upp till 70.
Garanterat inget man ska göra på motorväg iaf.
Kommer faktiskt inte ihåg om det var exakt det jag gjorde för kärringen lät mig ju inte få en syl i vädret. När jag tänker efter så var det nog dessutom ett par kilometer, inte mil, som hon tydligen kört förbannad och jagat mig.

Detta är förresten en aning skämtaktigt menat.
Parvlon skrev:Olyckor sker ofta i "samförstånd".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Jagers » 2011-08-21 9:44:57

Dagobert skrev:
Jagers skrev:stå på bromsen är oftast en väldigt dålig ide då du förlorar styrning helt

Inte om man har ABS.


Jo, det är sant.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 9:57:26

Omkörning ska se till vänster utom i de fall som avses i 7 §. -3kap. 7 §: "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden".

http://www.trafiksakerhet.se/pressmeddelanden-2008.htm

EDIT: Råkade klicka på Skicka innan jag hann kommentera...

Jag tycker att regeln är idiotisk, den skapar köer helt i onödan eftersom så många 'idioter' blockerar vänsterfilen så fort de ser vad de tror är ett långsamtgående fordon i högerfilen. På motorvägar med tre filer ligger 'idioterna' i mittenfilen eftersom de tror att regeln som lärdes ut i körskolan på 60-talet, att högerfilen är till för de som ska svänga av och på motorvägen, fortfarande gäller...

Tyvärr gör polisen ytterst sällan någon riktad insats mot 'idioter' i trafiken eftersom de sällan överskrider hastighetsbegränsningarna, den enda trafikregel som de förbannade jävla politikerna tror är farlig att bryta mot och därför i praktiken stoppat polisen från att bevaka uselt trafikbeteende.

Hur ofta ser man inte 'idioter' som i ensamt majestät ligger och tronar i vänsterfil utan att ha någon att köra om och vägrar flytta på sig för snabbare trafik för att inte tala om den stora massan 'idioter' som tror de har rätt att köra i mittenfil då högerfilen är helt tom?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Dagobert » 2011-08-21 10:18:03

På autobahn funkar det med fri fart för tyskarna har vett att följa sina trafikregler.
I Rom funkar "trafikanarki" för italienarna visar hänsyn.
I Sverige funkar inget för vi varken följer regler eller visar hänsyn.

Jag kände mig säkrare på motorcykel i Roms trängsel än i Stockholm. Bor i Norrköping.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-21 10:54:40

Jag kär inte blint efter lagar. Blinkar när man ska, förutom när jag ser att det är noll annan trafik.

Jag kan köra lite för fort, typ 120 på motorvägen där det är 90, upp till 100 på 70-väg beroende på förhållanden i övrigt, något för fort på 50-väg, inget för fort på 30-väg.

Jag tillhör inte dem som kör i 70 fast det egentligen inte går, bara för att "står ju 70". Hade en kompis som körde så, och körde av flera gånger p.g.a. halka och tvära svängar. Hon sade att det stod 70 och då ska man kunna köra i 70... O_o

När jag var 16-25 så var mitt största intresse fordon och bilkörning. Jag övade en hel del på sladdande, få hjulspinn, testa gränser på våra PV-bilar. (PV har en otroligt bra väghållning och balans!) Men jag är inte en sådan som drar järnet i skymda kurvor och liknande. Det måste finnas tillräcklig sikt. Farten anpassar jag efter att jag ska kunna stanna om det dyker upp något, vilket innebär att jag inte drar i 90 genom en kurva där det kan stå en olämpligt parkerad fåne på andra sidan. Där jag bor, märks det att många av de vanligaste förarna inte verkar förstå att anpassa sig i skymda kurvor. Eftersom jag har hund, har jag råkat ut för dem på obehagliga sätt när jag är ute och går.

Jag anser att jag har mer koll på vissa saker än gemene man. Jag litar inte på att folk gör det de ska, utan är beredd på att folk kan köra mot rött, eller köra fel i en korsning, att cyklister kan vingla till och att gångtrafikanter kan köra ut i vägen. Detta lär ju körskolorna ut, men de flesta verkar glömma eller skita i det.

Jag brukar få beröm för min körning. Både körteknik och säkerhet. Så då måste ju något vara bra.

Jag är dock helkass på att skjutsa folk på MC, och då kör jag väldigt sakta och försiktigt eftersom jag tappar kontroll när en klump sitter och skiftar tyngdpunkt lite hur som helst.

Jag brukar vara medveten om mina brister, och sitter inte och tittar på byggnader lika länge som vissa andra kan när de kör. Att vara medveten om sina brister är en viktig sak. Det är kanske t.o.m. viktigare än att ha färre brister, eftersom det räcker med en brist om man inte har koll på den, för att något ska hända.

Vad jag har märkt, så har NT (i gemen) vissa brister som kanske aspergare inte har. De verkar så jäkla slarviga och omedvetna. Medan den genomsnittlige aspergaren kanske har andra problem med körningen. Men aspergare i gemen verkar faktiskt vara mycket mer medvetna om sina brister, vilket som sagt är mycket viktigt. De aspergare som blir väldigt intresserade av körning och fordon, har förutsättningar att bli bättre än genomsnittet på att köra, medan de som är noll intresserade av körningen i sig, samt har problem att få ihop allt, kanske blir sämre än de NT som är noll intresserade. Det finns ju de som faktiskt har berättat att de inte lyckas ta körkortet.

Några av de som jag träffat och som varit bäst på att köra, har varit "udda" på olika sätt, alltså inte verkat helt NT. En av dem hade AS-diagnos. Fast det är ju rätt så vanligt att de som är bäst/väldigt bra på olika saker, är lite udda...

Jag minns att när jag skulle lära mig köra bil, så kunde jag inte växla alls, innan någon förklarade hur kopplingen fungerade. Det gick helt enkelt inte att lära sig genom "när jag säger till, trampa där och växla där" eller "när varvtalen verkar höga, gör så här". Det låter ju rätt dumt alltså, men jag kan ha svårt att fatta enkla saker om jag inte vet alls hur det fungerar. När jag fattade hur det fungerar, så lärde jag mig mycket fort att hitta och använda dragläge på ett bra sätt. Fast den första bil jag körde, var en automatväxlad sak, så det var inte så svårt. Gasa här, bromsa där. Lite värre med storleken på själva bilen då, eftersom det var en Checker limousine. Fast man såg ju alla hörn, vilket gjorde det hela rätt lätt ändå.

Det hade varit kul att öva på att köra cross (MC) och folkrace (bil).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 11:03:39

@Dagobert, jag gillade trafiken i Rom (men jag kör inte motorcykel), det kändes mycket lättare (och roligare) att köra där i någon av de andra städer jag kört eftersom framkomlighet och hänsyn är prio ett för italienarna.

Aggressiv körning med hänsyn (dock inte så miljövänlig körning) kännetecknar den italienska trafiken.

@BD, du har helt rätt att det är viktigt att vara förutseende, anpassa sin körning efter förhållanden och att hålla koll på sina brister (orkar inte kommentera mer just nu, känner av min ADHD och har saker jag måste göra idag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav kullan » 2011-08-21 11:04:24

Eftersom jag inte har körkort så lär väl jag inte va nån bra bilförare. :|
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 11:51:17

Jaja, slutsattsen är att jag är bästa föraren :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 11:52:20

Magnus skrev:Jaja, slutsattsen är att jag är bästa föraren :D

Inte en chans! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 12:00:15

Miche skrev:
Magnus skrev:Jaja, slutsattsen är att jag är bästa föraren :D

Inte en chans! ;)


jo då, det är så, vad ska jag säga, vissa av oss är bara födda med den förmågan :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 12:04:39

Magnus skrev:
Miche skrev:
Magnus skrev:Jaja, slutsattsen är att jag är bästa föraren :D

Inte en chans! ;)


jo då, det är så, vad ska jag säga, vissa av oss är bara födda med den förmågan :wink:

Du är född med en tveksam förmåga att köra bil, jag har lärt mig till fullo att hantera en bil i alla upptänkliga situationer tack vare mitt specialintresse, bilkörning! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Jagers » 2011-08-21 12:09:46

Miche skrev:
Magnus skrev:Jaja, slutsattsen är att jag är bästa föraren :D

Inte en chans! ;)


Ok grabbar, vi möts på nurburgring om 10 min så ska jag visa er! :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 12:16:02

Ja om ni tror att ni är bättre så är det ju kul för er :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-21 12:37:53

Lakrits skrev:Jag kör inte bil längre p.g.a. att jag numera inte kan koncentrera mig under en längre tid utan att bli fullkomligt mentalt utmattad. Men jag skulle nog ändå sätta mig bakom ratten om det var alldeles nödvändigt.


För mig är det tvärtom. Det är väldigt skönt och nästan meditativt att köra omkring!

KrigarSjäl skrev:Jag kan inte se varför aspergare skulle vara sämre bilförare än andra.


Skulle vara extremt rigida aspies i så fall. Det FINNS tillfällen man ska bryta mot reglerna. Har ett träd ramlat över ena halvan av vägen måste man köra på fel sida en liten bit för att komma vidare.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 12:42:37

Näpp, skulle nog vilja ha moped i stället :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in