Är jag väldigt sjuk och saknar sjukdomsinsikt?
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Vad jag sett under mina år som "Homo Sapiens Sapiens" så uppvisar de flesta individer i populationen psykopatiskt beteende emellanåt.
Om de går att "stämpla" som psykopater är en bra fråga.
Vad jag vet så existerar inte "psykopater" ens utan alla kan vara "goda" åtminstone ibland utan att tjäna på det själva.
Vad jag vet så existerar inte "psykopater" ens utan alla kan vara "goda" åtminstone ibland utan att tjäna på det själva.
Debbido skrev:Polar301:
Jag har många frågor kring psykopati, men inga svar. Om du kan förklara något - bra!
Den sanna psykopaten devaluerar oupphörligen sin omgivning. Genom att göra så stiger väl självförtroendet, antar jag.
Min son har provanställning på en bra verkstad, men kommer ev. att slås ut därför att en arbetsledare är psykopat. Han kritiserar, utsätter honom (och andra) för omöjliga prov. Han utövar makt och njuter av att se offren plågas. Sonen satt på en stol några sekunder för att kolla in en buckla bätte, ur en annan vinkel. Då sa terroristen: "Så där satt dansken dagen innan HAN blev avskedad!"
Förra året tog en av de anställda sitt liv. Wonder why?....![]()
Kanske känner du inte igen dig i den här beskrivningen av psykopati? Varför skulle det inte gå att behandla när allting annat gör det?
Av samma skäl som inte asperger går att behandla går inte heller psykopati att behandla. För psykopati är en annorlunda konstruerad hjärna och alltså ingen psykisk sjukdom. Men visst kan man behandla symptom. Aggresivitet går att behandla med neuroleptika till exempel.
Förresten så finns det psykopater som lever i vårt samhälle och som alltså inte sitter i fängelse och som jobbar som tjänstemän. Det är inte brottsligt att vara psykopat. Det är de brott som man begår som man döms för inte för psykopati i sig.
Psykopater är utomordentligt duktiga på att manipulera folk och lura folk. Det förekommer att de lurar till sig en diagnos av en psykolog. Det har visat sig att det är svårt att ha psykopater i samma behandlingsavdelningar som psykiskt sjuka på grund av den skada psykopaten orsakar andra människor. Även i fängelser har psykopater orsakat skada för vakter etc på grund av deras utomordentliga förmåga att ljuga, manipulera kombinerat med en total skoningslöshet.
Psykopati är ovanligt, man räknar med att 1 procent av befolkningen är psykopater.
Factor 1
Aggressive narcissism
1. Glibness/superficial charm
2. Grandiose sense of self-worth
3. Pathological lying
4. Cunning/manipulative
5. Lack of remorse or guilt
6. Emotionally shallow
7. Callous/lack of empathy
8. Failure to accept responsibility for own actions
Factor 2
Socially deviant lifestyle
1. Need for stimulation/proneness to boredom
2. Parasitic lifestyle
3. Poor behavioral control
4. Promiscuous sexual behavior
5. Lack of realistic, long-term goals
6. Impulsiveness
7. Irresponsibility
8. Juvenile delinquency
9. Early behavioral problems
10. Revocation of conditional release
treeman skrev:Vad jag sett under mina år som "Homo Sapiens Sapiens" så uppvisar de flesta individer i populationen psykopatiskt beteende emellanåt.
Psykopater existerar men är väldigt ovanliga.
earlydayminer skrev:http://www.dn.se/insidan/kall-ilska-smyger-sig-pa-1.411683
Mycket intressant! Tack!
Re: Är jag väldigt sjuk och saknar sjukdomsinsikt?
treeman skrev:Polar301 skrev:börja leva ett helt vanligt liv?
Vad menar du med vanligt liv?
Som en Svensson. med jobb, familj. Allt sånt.
Men nu har ni kommit bort från ämnet. Förresten tror, eller misstänker, jag inte att jag är en psykopat. Jag är inte alls bra på att manipulera och sånt. Men om man har aspergers så ser man väl världen och människor lite annorlunda.
Vad jag nästan alltid tänker på:
1. Nästa träningspass.
2. Globala miljöproblem
3. Global matproduktion utan fossilt bränsle
4. Antibiotikaresistens.
Ibland tror jag att jag kan lura och manipulera min psykiatriker. Men de är nog så slipade och vana att det inte går.
Vad som förbryllar är att när jag frivilligt gick ett program för långtidssjukskrivna så trivdes jag bra där. Jag tyckte själv att jag gjorde bra när jag gjorde omorganisationer, ändrade tider och ordnade flera resor och utflykter för deltagarna.
Men sen skrev socionomen, som höll i det hela, efter programmet i utvärderingen något liknande som att jag (kan inte termerna) men helt störd och passade inte i samhället och jättesjuk.
Vad som förbryllar är att när jag frivilligt gick ett program för långtidssjukskrivna så trivdes jag bra där. Jag tyckte själv att jag gjorde bra när jag gjorde omorganisationer, ändrade tider och ordnade flera resor och utflykter för deltagarna.
Men sen skrev socionomen, som höll i det hela, efter programmet i utvärderingen något liknande som att jag (kan inte termerna) men helt störd och passade inte i samhället och jättesjuk.
Debbido skrev:matterik skrev:Psykopater existerar men är väldigt ovanliga.
Jag tänker att man kan ha en psykopatistörning på 10 % eller 90 %? Ingenting är väl svart eller vitt?
Det finns en "psykopatchecklista": http://www.psykopat.se/kannetecken-pa-en-psykopat.php Har personen minst 30 poäng (40 är max) så klassificeras den som psykopat (run, don't walk!). Har den färre, så kan den ha "psykopatdrag" utan att vara helt psykopat. Antagligen har man då narcissistisk och/el antisocial personlighetsstörning.
Här kan man testa sig för att se vilka personlighetsstörningar man har. Men testet är inte helt seriöst; alla får minst en.
Vilken personlighetsstörning har ni?
Återgå till Aspergare och vården