Är fysisk aktivitet överskattat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-04 22:37:33

Träning som missbruk?

Jovisst, sånt förekommer också...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-04 22:40:39

KrigarSjäl skrev:Träning som missbruk?

Jovisst, sånt förekommer också...


Ja och mörkertalet är stort (motargumentet brukar vara att fetmaepidemin är värre men detta eskalerar också..).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Majlis » 2016-10-04 22:44:43

Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, jag tycker det är bra att det pratas träning, kost, motion, hälsa.

Många som tycks bli provocerade av det är nog lata.
De blir konfronterade med sin egen lathet och slapphet och då slår de ifrån sig och börjar klaga på reklamens skadliga inverkan etcetera...


Nja det kan säkert handla mycket om det motsatta också. Om alla som varit träningsberoende i praktiken och där träningen/matnyttighetstänket blivit mer destruktivt än hälsosamt. Alla som kommit till insikt och tidigare tränat överdrivet tvångsmässigt för att hantera stora saker i livet som människor ofta inte löser själva på gymmet eller i löparspåret utan bearbetar t ex genom vila/återhämtning från vardagen, samtalsterapi, tid för reflektion.. Inte genom daglig löpträning inför Marathon. Eller ett kontrollerat kostschema.


Jag har prövat träna o äta rätt i flera år när jag var yngre men det blev fanatiskt och tvångmässigt tillslut. Väldigt skönt att bara göra sånt man känner för och kunna ta det lugnt istället.
Majlis
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-10-04

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-04 22:45:08

Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Träning som missbruk?

Jovisst, sånt förekommer också...


Ja och mörkertalet är stort (motargumentet brukar vara att fetmaepidemin är värre men detta eskalerar också..).

Vilka är snyggast, de som missbrukar träning eller de som missbrukar chips och aldrig rör på sig?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-10-04 22:57:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-04 22:55:26

Majlis skrev:
Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, jag tycker det är bra att det pratas träning, kost, motion, hälsa.

Många som tycks bli provocerade av det är nog lata.
De blir konfronterade med sin egen lathet och slapphet och då slår de ifrån sig och börjar klaga på reklamens skadliga inverkan etcetera...


Nja det kan säkert handla mycket om det motsatta också. Om alla som varit träningsberoende i praktiken och där träningen/matnyttighetstänket blivit mer destruktivt än hälsosamt. Alla som kommit till insikt och tidigare tränat överdrivet tvångsmässigt för att hantera stora saker i livet som människor ofta inte löser själva på gymmet eller i löparspåret utan bearbetar t ex genom vila/återhämtning från vardagen, samtalsterapi, tid för reflektion.. Inte genom daglig löpträning inför Marathon. Eller ett kontrollerat kostschema.


Jag har prövat träna o äta rätt i flera år när jag var yngre men det blev fanatiskt och tvångmässigt tillslut. Väldigt skönt att bara göra sånt man känner för och kunna ta det lugnt istället.


Ja det kan vara svårt att hitta sin egna unika balans i hälsosamma val/handlingar. Speciellt när media går ut med "lösningar för alla" oavsett bakgrund, förutsättningar, sjukdomar, livssituation osv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Majlis » 2016-10-04 23:01:51

Flinta skrev:
Majlis skrev:
Flinta skrev:
Nja det kan säkert handla mycket om det motsatta också. Om alla som varit träningsberoende i praktiken och där träningen/matnyttighetstänket blivit mer destruktivt än hälsosamt. Alla som kommit till insikt och tidigare tränat överdrivet tvångsmässigt för att hantera stora saker i livet som människor ofta inte löser själva på gymmet eller i löparspåret utan bearbetar t ex genom vila/återhämtning från vardagen, samtalsterapi, tid för reflektion.. Inte genom daglig löpträning inför Marathon. Eller ett kontrollerat kostschema.


Jag har prövat träna o äta rätt i flera år när jag var yngre men det blev fanatiskt och tvångmässigt tillslut. Väldigt skönt att bara göra sånt man känner för och kunna ta det lugnt istället.


Ja det kan vara svårt att hitta sin egna unika balans i hälsosamma val/handlingar. Speciellt när media går ut med "lösningar för alla" oavsett bakgrund, förutsättningar, sjukdomar, livssituation osv.


Fast allt man gör ger ju en någon vinst annars finns ju ingen motivation. Det tråkiga är väl att allt blir fixerat vid att man ska vara inom ramen av normal jämt.
Folk hade kunnat vara mer intressanta om de inte var så tråkiga.
Majlis
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-10-04

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Majlis » 2016-10-04 23:02:53

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Träning som missbruk?

Jovisst, sånt förekommer också...


Ja och mörkertalet är stort (motargumentet brukar vara att fetmaepidemin är värre men detta eskalerar också..).

Vilka är snyggast, de som missbrukar träning eller de som missbrukar chips och aldrig rör på sig?


Det finns alltid de som har en annan åsikt än man själv
Majlis
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-10-04

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-04 23:50:25

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Träning som missbruk?

Jovisst, sånt förekommer också...


Ja och mörkertalet är stort (motargumentet brukar vara att fetmaepidemin är värre men detta eskalerar också..).

Vilka är snyggast, de som missbrukar träning eller de som missbrukar chips och aldrig rör på sig?


Finna säkert de som tycker chipstuttar är snyggt. Sen är väl det inte alltid jättesnyggt med träningsnarkomaner heller? Till exempel vältränad överkropp och pinnsmala ben? Bodybuilders utan underhudsfett. Eller kvinnor som mer liknar män pga sitt träningsmissbruk?

Det ska vara lagom. Bättre att träna lite men ofta. Det räcker med 20-30 minuterspass var och varannan dag. Om man gör någon fysisk aktivitet tex. Promenerar 1 timme om dagen så kan det påverka blodsockret i en vecka efteråt.

Både för mycket och för lite träning är dåligt. Och påverkar kroppen negativt. Tex. Kan hård men även för lite träning ha dålig påverkan på tex. Hjärtat. Inte helt ovanligt att bodybuilders får problem med hjärtat för att det utsätts för hårt.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-05 0:57:29

Tycker det är synd att aktivitet på recept inte kan bekostas av allmänna medel, iallafall för de som har det dåligt ställt.

Jag vet inte hur det är nu, men när jag var barn och gick på ridskola så betalade de som red handikapplektionerna ur egen ficka och mer än vi andra betalade för en lektion. Nu tycker jag inte man ska behöva vara fysiskt funktionshindrad för att bli sponsrad i det, tycker det räcker med att läkaren ordinerat det.

Jag tror det skulle kosta samhället mindre i långa loppet.

Motion är ändå inte integrerat i systemet. Medicin kan du få i stort sett gratis. Motionen får du betala själv. Att säga att man kan fixa gratis motion tycker jag är en dålig undanflykt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-05 1:20:47

Xtrail3344 skrev:
KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:
Ja och mörkertalet är stort (motargumentet brukar vara att fetmaepidemin är värre men detta eskalerar också..).

Vilka är snyggast, de som missbrukar träning eller de som missbrukar chips och aldrig rör på sig?


Finna säkert de som tycker chipstuttar är snyggt. Sen är väl det inte alltid jättesnyggt med träningsnarkomaner heller? Till exempel vältränad överkropp och pinnsmala ben? Bodybuilders utan underhudsfett. Eller kvinnor som mer liknar män pga sitt träningsmissbruk?

Det ska vara lagom. Bättre att träna lite men ofta. Det räcker med 20-30 minuterspass var och varannan dag. Om man gör någon fysisk aktivitet tex. Promenerar 1 timme om dagen så kan det påverka blodsockret i en vecka efteråt.

Både för mycket och för lite träning är dåligt. Och påverkar kroppen negativt. Tex. Kan hård men även för lite träning ha dålig påverkan på tex. Hjärtat. Inte helt ovanligt att bodybuilders får problem med hjärtat för att det utsätts för hårt.

Sant, men bodybuilding är ju en extremvariant åt det osunda hållet.
I alla fall om vi pratar tävlande på högre nivå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Parvlon » 2016-10-05 10:50:03

nej, men däremot att gymma och tro sig vara nån slags alfahane när man egentligen är värsta kärringen som står framför en spegel och glor på sitt utseende. det är patetiskt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-05 14:52:04

Svenska kyrkan har börjat göra reklam för deras pilgrimsvandringar i tunnelbanor. "Tid för vila, reflektion, eftertanke.." Sådana ord tror jag reklamen innehållit. Kanske finns det en del som törstar extra mycket efter detta idag, som följt och levt efter medias hälsorekommendationer men fortfarande känner sig tomma och söker efter liv.

Själv har jag hittills bara arrangerat mina egna "pilgrimsvandringar". Även om man skulle gå tyst i grupp så är det inget som lockar mig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kullan » 2016-10-05 15:47:05

Jag blir varken pigg eller glad av fysisk aktivitet. Och det där nyttiga med frisk luft känner jag inte heller av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-05 16:02:43

Min kropp signalerar genom smärta i ländryggen att jag måste gå upp ur sängen eller resa mig från stolen och stå upp/gå när jag legat eller suttit några timmar extra. Det känns sunt. Min mage fungerar inte heller om jag bara ligger eller sitter ner, måste varva med att gå och stå. Om jag vill sova någorlunda är det bra för mig att ha rört på mig utomhus.

Uppmärksamhet, fokus, problemlösning, planering, minne, törst, hunger, stresstålighet, mer d-vitamin och mycket mycket mer blir bättre när jag håller kroppen i rörelse regelbundet. Blir heller aldrig förkyld/får aldrig influensa. Många inre organ fungerar bra/bättre. När man haft något fysiskt problem som blivit bättre tack vare rörelse tror jag många blir glada och mår psykiskt bättre tack vare aktiviteten.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-06 21:37:25

Jag känner mig duktig när jag har tränat, men någon kick får jag inte. Möjligen fick jag det när jag höll på med boxercise på Kommunhälsan, men jag slutade för att ledarna behandlade alla som småbarn. Och på "riktig" boxercise vågar jag inte börja, för jag tror folk skulle hånskratta åt mig.

Några få gånger har jag upplevt "runners' high", alltså när man kommer över mjölksyretröskeln och in i "andra andningen" och känner att man har hur mycket energi som helst. Men att komma över den där vidriga tröskeln känns liksom inte värt besväret.

Är man riktigt djupt nere i "skiten" hjälper knappast träning, för då är man så apatisk att kroppen nästan går in i viloläge, men annars tror jag att det helt enkelt handlar om att hitta en motionsform man trivs med. Man måste inte springa - man kan simma, eller boxas, eller rida (om man har råd...), eller gå på vattengympa, eller lyfta skrot...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Huggorm » 2016-10-06 21:51:22

Kahlokatt skrev:Några få gånger har jag upplevt "runners' high", alltså när man kommer över mjölksyretröskeln och in i "andra andningen" och känner att man har hur mycket energi som helst. Men att komma över den där vidriga tröskeln känns liksom inte värt besväret.

Den har jag bara upplevt på cykel. När jag bodde inne i samhället fick jag först cykla uppför några långa backar och redan där, efter några få kilometer hände det. Just när man trodde man skulle dö fick man krafter och kunde cykla över tre mil till destinationen. Ganska fantastiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-06 21:54:28

Finns inget som är kul som är gratis. :-)003 Visst man kan dra ett par varv runt kvarteret men jag hatar verkligen att promenera i stan.

Aldrig blivit hög av motion. Men däremot känt mig piggare av ren stretching och rörelse när jag var friskare. Alltså inte av så jobbig motion. Inte ens när jag var ung och frisk och hade kondis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-06 22:16:53

För egen del har jag bestämt att jag ska ha en rask promenad om dagen.
Minst en mil.
I ur och skur.

Om en månad blir det gymmet, till dess ska jag ha fått åtminstone hyfsad grundkondition.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-06 22:25:16

Har du en speciell runda du går som du mätt ut, eller går du olika rundor?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-07 10:24:43

KrigarSjäl skrev:För egen del har jag bestämt att jag ska ha en rask promenad om dagen.
Minst en mil.
I ur och skur.

Om en månad blir det gymmet, till dess ska jag ha fått åtminstone hyfsad grundkondition.


Bra gjort. Önskar jag kunde övertala min kropp att göra detsamma. Tränar på tok för lite.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-07 12:08:21

Folk kan vara konstiga. Om jag säger att jag inte tar bussen till stan utan går, tycker folk det är knäppt. Men sedan går de och betalar för motion. Alltså, de får göra det, men de beter sig ibland som om man rör på sig för att man ska från A till B är det jättekonstigt. Eller som när jag hade DV, det tog 40 minuter att gå dit. Hur kunde jag gååå dit?

Suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav elle » 2016-10-07 12:26:55

KrigarSjäl skrev:För egen del har jag bestämt att jag ska ha en rask promenad om dagen.
Minst en mil.

Samma här.

Jag kan gå 10 km utan problem men grupppromenader är inget för mig. Har märkt att folk gillar promenera i grupper.

Xtrail3344 skrev:Både för mycket och för lite träning är dåligt. Och påverkar kroppen negativt.

Instämmer. För hård träning hänger ihop med oxidativ stress som påskyndar åldrandet som bekant.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-07 13:07:00

Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Jag går helst i skogen men här törs man inte gå ensam i skogen och jag har ingen att gå med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Huggorm » 2016-10-07 14:10:40

Alltid skogen eller annan natur, inte i stan i alla fall. Varför är du rädd för skogen, finns där vildsvin och andra vilda djur?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in