Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav kuj kuj » 2022-02-10 0:14:12

jag fick diagnosen asperger för 10 år sedan. är 49 år nu. har aldrig träffat någon irl som jag vet har asperger.

har aldrig riktigt fått riktigt grepp om vad det egentligen är och vad det innebär att ha asperger.
mer än det vanliga svårt att ha ögonkontakt, special intresse, ofta svårt med det sociala mm. vilket stämmer in som handen i handsken på mig. men mer då ? är det någon som kan för klara lite mer ingående för mig vad det är och vad det kan innebära att ha asperger. för mig är det diffust fort farande efter 10 år med diagnosen. jag vet att det kan se lite olika ut för olika personer.

personen som diagnostiserade mig förklarade riktigt vad det var och är. tvivlade mycket i början på diagnosen då dom hade sagt till mig i hela nit liv att jag har socialfobi vilket är sant. men jag förstår nu att det inte är bara det. jag har insett att jag inte alltid har förstått innebörden av visa saker som folk säger till varandra. som ta hand om dig. vad innebär det? jag trodde att det var att man inte skulle råka i knipa och bli tagen av polisen eller att inte gå vilse i skogen eller att inte råka i luven med någon. men så fel jag hade! det är bara några år sen jag har förstått hela innebörden tror jag i alla fall, av ta hand om dig. och det finns fler många fler exempel.

när jag var i tonåren sa en flickvän till mig att öppna dig sen knäade hon mig i skrevet när vi låg i sängen och pratade.(ja det gjorde ont som bara den). jag frågade varför hon gjorde så men fick inte något svar. jag förstod inte vad hon ville. jag förstår lite bättre nu vad hon ville men har fortfarande otrolig svårt med det. som ni kanske kan förstå så har jag bara haft några få korta relationer med flickvänner. och det var när jag var min ungdom. fick aldrig det att funka någon längre tid. jag har saknat det men aldrig klarat av att få det att funka och har inte alltid mått så bra av det. nu saknar jag bara det!

har levt ensam i nästan hela mitt liv mer eller minder socialt isolerad har valt det mot min egen vilja. i perioder har jag knappt klarat av att träffa min närmaste familj.

hjälp mig att förstå och vad kan jag göra för att få ett bättre liv?



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

ensam hjälp med att förstå

Inläggav kuj kuj » 2022-02-10 1:29:07

hade skrivit mer men det försvann av någon anledning tyvärr.
orkar ej skriva det igen just nu.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

ensam hjälp med att förstå

Inläggav Kidzi » 2022-02-10 1:59:02

Tror snarare att du ska lära dig hur NT är. Sedan kan du jämföra och se på vilket sätt du är annorlunda mot dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav hakke » 2022-02-10 8:36:08

Tjena!
För mig så är Aspegren det där som får mig att tänka igenom andras handlingar istället för att rent spontant förstå.
om någon sträcker fram en hand så istället för att bara spontant ta handen så tänker jag igenom vad vill personen att jag ska göra med handen.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 9:22:32

kuj kuj skrev:jag fick diagnosen asperger för 10 år sedan. är 49 år nu. har aldrig träffat någon irl som jag vet har asperger.

har aldrig riktigt fått riktigt grepp om vad det egentligen är och vad det innebär att ha asperger.
mer än det vanliga svårt att ha ögonkontakt, special intresse, ofta svårt med det sociala mm. vilket stämmer in som handen i handsken på mig. men mer då ? är det någon som kan för klara lite mer ingående för mig vad det är och vad det kan innebära att ha asperger. för mig är det diffust fort farande efter 10 år med diagnosen. jag vet att det kan se lite olika ut för olika personer.


Blev du inte erbjuden att gå kurs om asperger på habiliteringen? Där får du dessutom träffa andra aspiga människor.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav kuj kuj » 2022-02-10 11:52:29

har aldrig varit i kontakt med habiliteringen och aldrig fått någon kurs om asperger.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 12:54:32

kuj kuj skrev:har aldrig varit i kontakt med habiliteringen och aldrig fått någon kurs om asperger.


Jag fick en remiss av psykmottagningen som gjorde utredningen direkt efter diagnos. Det kan omöjligen vara för sent. Vet inte vilken väg du ska gå. Du behöver nog remiss. Kanske ringa den mottagning som gjorde din utredning? alt. direkt till hab, så får de berätta hur du ska göra.

Andra sätt att hitta aspiga människor IRL är föreningar som Attention och Autism- och aspergerförbundet.

https://attention.se/
https://www.autism.se/
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav Zima33 » 2022-02-10 19:16:50

När jag skulle utredas fick jag tips om en bok som heter ”Aspergers syndrom - har jag verkligen det?” Av Gunnel Norrö.
Jag kände igen mig i mycket.
Den är rätt tunn och lättläst.

Vill du ha en mastigare bok finns ju ”Den kompletta guiden till Aspergers syndrom” av Tony Attwood.

En rätt ny bok (har inte läst den men läst att den ska vara bra) är ”Konsten att fejka arabiska” av Lina Liman.

Angående habiliteringen så kan du kanske skriva egenremiss dit men de kommer vilja ha din utredning och sen är det nog en del väntetid.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Är ensam och behöver hjälp med att förstå

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 20:06:54

Kidzi skrev:Tror snarare att du ska lära dig hur NT är. Sedan kan du jämföra och se på vilket sätt du är annorlunda mot dem.


Det är en riktigt bra utgångspunkt. Den enda kurs jag gått via hab hade det perspektivet, fast det då var NT-människor som undervisade. Vinkeln är konstruktiv. "De flesta mänskor funkar så här. Därför gör och säger de si och så". Sen får man fundera på hur mycket man vill försöka anpassa sig till det, och när. Det finns absolut situationer när det är lönt, men att ständigt spela någon annan än man är funkar inte. Jag skulle iaf bli knäpp, och jag tycker jag har hört en hel del vittnesmål om att det är skadligt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in