Är du lycklig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du lycklig?

Inläggav Tinns » 2013-11-05 15:29:58

Vilka människor är de lyckligaste? Är meningen med livet att hitta lycka?
Tinns
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-08-23

Är du lycklig?

Inläggav sofly » 2013-11-05 15:37:54

Tinns skrev:Vilka människor är de lyckligaste? Är meningen med livet att hitta lycka?


Meningen med livet är att reproduceras om du menar biologiskt. Står ingenting om lycka
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

Är du lycklig?

Inläggav Batman » 2013-11-05 16:02:56

Finns ingen given lycka i livet. Vi föds - vi dör. Där emellan får vi göra det bästa vi kan och försöka hitta sådant som för en själv skapar mening och på så vis kan man uppfatta lycka. Men någon större eller annorlunda "mening" finns inte.

Men till rubriken, jag är inte olycklig i alla fall. Jag mår bra, har en god hälsa, gör sådant jag trivs med osv. Kanske är det lycka? Jag vet inte och jag bryr mig inte, det räcker att jag mår bra.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Är du lycklig?

Inläggav Tinns » 2013-11-05 17:52:17

Precis efter att jag gjort denna tråd bestämde jag för att lämna min lägenhet jag isolerat mig i den senaste månaden och komma iväg till gymmet, samt ta mig till affären. Jag känner mig nu lycklig vilket jag inte känt på länge, får hoppas det håller i sig nu.
Tinns
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-08-23

Är du lycklig?

Inläggav Flinta » 2013-11-05 18:04:05

Lycka e för mig att kunna känna mig lite nöjd med sammanhanget/tiden/stunden jag befinner mig i. Att jag kan påverka min situation o inte upplever mig som maktlös i kontakter med t ex myndigheter o familj.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är du lycklig?

Inläggav Huggorm » 2013-11-05 18:06:32

Jag vet inte om jag är lycklig men det känns helt okej nu iallafall och har så gjort ett tag. Men det hade förstås kunnat bli ännu bättre.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är du lycklig?

Inläggav Miche » 2013-11-05 18:10:29

Tinns skrev:Precis efter att jag gjort denna tråd bestämde jag för att lämna min lägenhet jag isolerat mig i den senaste månaden och komma iväg till gymmet, samt ta mig till affären. Jag känner mig nu lycklig vilket jag inte känt på länge, får hoppas det håller i sig nu.

Grattis! Passa på och njut så att du innerst inne inser att det är mycket bättre än att göra något än att vara passiv hemma, då vänjer du dig och orkar ut fler gånger.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är du lycklig?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 3:22:09

Jag är inte olycklig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är du lycklig?

Inläggav Apollo » 2013-11-08 15:54:19

Nej, jag är verkligen inte lycklig. Vet inte om jag någonsin varit det heller.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Är du lycklig?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-11-08 17:27:24

Osäker men tror jag är ganska så lycklig ändå..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Är du lycklig?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-09 1:12:26

sofly skrev:
Tinns skrev:Vilka människor är de lyckligaste? Är meningen med livet att hitta lycka?


Meningen med livet är att reproduceras om du menar biologiskt.


Det stämmer!

I övrigt anser jag att det är upp till var och en att bestämma vad meningen med sitt eget livet är. Det finns ingenting som jag tycker att vi kan bestämma ska vara andra människor mening med livet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är du lycklig?

Inläggav gadas » 2013-11-09 13:03:22

Tinns skrev:Jag känner mig nu lycklig vilket jag inte känt på länge, får hoppas det håller i sig nu.

Om "hoppas" betyder "ser möjligheten" så minskar det din anspänningsnivå vilket ökar chansen. Om "hoppas" betyder "tänk om det inte går" så ökar det din anspänningsnivå vilket ökar risken att det inte håller särskilt länge, även om det skulle dra ut lite på det.

Jag vet så väl att detta med "anspänning" kan låta som en psykologiserande klyscha men det är faktiskt precis vad det handlar om - jag önskar bara att jag kunde formulera det så att alla förstår.



Moderator atoms - bytte ut namnet i citatet.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Är du lycklig?

Inläggav geocache » 2013-11-09 13:05:13

När jag gör det jag vill; ja.

När jag gör det jag måste; nej.

När jag gör det jag behöver; kanske.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är du lycklig?

Inläggav elle » 2013-11-09 14:04:32

Tinns skrev:Vilka människor är de lyckligaste? Är meningen med livet att hitta lycka?

Inte de som lever för materialistiska status skull. Fattiga människor kan vara lyckligare än rika.
Beror på vad du menar med "lyckan "..status prylar ger en viss belåtenhet.. Människor gillar att äga saker. Lyckan är något man inte kan köpa sig till.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är du lycklig?

Inläggav gadas » 2013-11-09 14:14:05

gadas skrev:
Miche skrev:Jag känner mig nu lycklig vilket jag inte känt på länge, får hoppas det håller i sig nu.

Ursäkta, citeringsfunktionen funkade inte riktigt där, det var Miche som citerade Tinns.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Är du lycklig?

Inläggav geocache » 2013-11-09 14:23:28

elle skrev:
Tinns skrev:Vilka människor är de lyckligaste? Är meningen med livet att hitta lycka?

Inte de som lever för materialistiska status skull. Fattiga människor kan vara lyckligare än rika.
Beror på vad du menar med "lyckan "..status prylar ger en viss belåtenhet.. Människor gillar att äga saker. Lyckan är något man inte kan köpa sig till.


:-)Happy :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är du lycklig?

Inläggav Zirre » 2013-11-09 15:03:44

Ja.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är du lycklig?

Inläggav Batman » 2013-11-16 11:16:36

Skärmavbild 2013-11-14 kl. 10.51.59 AM.png


Jag skojade tidigare när jag sa att det inte finns någon given lycka, det gör det visst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Är du lycklig?

Inläggav tvilling93 » 2013-11-16 11:59:51

Jag kan nog säga att jag är hyfsat lycklig nu. Jag var deprimerad i cirka 10-11 år men för ett år sen tog jag tag i saken och idag är jag 20 år och är en mycket lyckligare och gladare person. :-)Happy

Till er som inte mår så himla bra, ta hjälp! Tro mig, det kommer vara det bästa som har hänt er! Jag var så j*kla olycklig och jag vägrade ta emot hjälp men en dag när jag mådde som allra sämst bestämde jag mig att jag inte ville leva såhär längre, jag vill bli lycklig! Efter ett besök hos akuten och sedan läkaren har jag gått hos en psykolog i ett år nu och oj vad det har hjälpt mig! För första gången i mitt liv känner jag mig inte ensam och det största av allt, jag är inte olycklig, jag är lycklig.
tvilling93
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-11-05
Ort: Stockholm

Är du lycklig?

Inläggav Ardryn » 2013-11-16 12:16:32

Finns det egentligen någon definition för vad lycka är?

Själv så skulle jag säga att jag är lycklig då jag har möjlighet att göra det jag tycker om att göra, men jag är inte lycklig på ett långvarigt perspektiv då framtiden är så extremt oklar för mig.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Är du lycklig?

Inläggav Batman » 2013-11-16 12:17:03

tvilling93 skrev:Jag kan nog säga att jag är hyfsat lycklig nu. Jag var deprimerad i cirka 10-11 år men för ett år sen tog jag tag i saken och idag är jag 20 år och är en mycket lyckligare och gladare person. :-)Happy

Till er som inte mår så himla bra, ta hjälp! Tro mig, det kommer vara det bästa som har hänt er! .

Oj vilken fin cinderella story du sitter inne med, men åter till verkligheten, alla mår inte bättre av att lägga över sitt liv i sjukvårdens händer. Alla blir inte behandlade eller bemötta på ett sätt som gör att man vill gå kvar och jag själv har aldrig träffat någon jag trivts med eller som hjälpt mig med sådant jag behövt hjälp med. Jag har aldrig gått ifrån akuten, vårdcentralen, psykologmotogningar och allt där emellan utan att både må sämre och känna mig grymt besviken. Så nej, bara att att det har hjälpt betyder inte det att det är en universal lösning för jordens alla individer. Välkommen till verkligheten och kom ner på jorden.

Gripandekylig

Genom att skriva åter till verkligheten och Välkommen till verkligheten och kom ner på jorden. uttrycker du dig på ett sätt som kan uppfattas som sårande vilket bryter mot forumreglerna.

Speciella regler för AspergerForum skrev:• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Då detta är bara ett regelbrott av en mängd från din sida den senaste tiden måste en tillsägelse delas ut. Meddelas även via PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Är du lycklig?

Inläggav tvilling93 » 2013-11-16 12:34:10

Batman skrev:Oj vilken fin cinderella story du sitter inne med, men åter till verkligheten, alla mår inte bättre av att lägga över sitt liv i sjukvårdens händer. Alla blir inte behandlade eller bemötta på ett sätt som gör att man vill gå kvar och jag själv har aldrig träffat någon jag trivts med eller som hjälpt mig med sådant jag behövt hjälp med. Jag har aldrig gått ifrån akuten, vårdcentralen, psykologmotogningar och allt där emellan utan att både må sämre och känna mig grymt besviken. Så nej, bara att att det har hjälpt betyder inte det att det är en universal lösning för jordens alla individer. Välkommen till verkligheten och kom ner på jorden.


Oj men herregud förlåt då, jag menar inget illa. Jag upplevde bara att det var bra och tänkte bara berätta hur det gick för mig.


Moderator Titti
Fixade till citatet.
tvilling93
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-11-05
Ort: Stockholm

Är du lycklig?

Inläggav KourosGould » 2013-11-16 12:42:46

Tinns skrev:Vilka människor är de lyckligaste?


Jag har läst i flera olika sammanhang att människor som inte reflekterar mycket generellt är lyckligare än människor som reflekterar mycket, skillnaden ska tydligen vara ganska stor, om man har bra minne så blir man lättare traumatiserad. Jag har dock ingen källhänvisning till hands just nu. Lyckoreceptet kanske är: sluta reflektera och sluta minnas. Då undviker man eventuellt olycka. I och för sig så verkar inte dementa vara särskilt lyckliga.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Är du lycklig?

Inläggav nallen » 2013-11-16 15:43:08

tvilling93 skrev:Till er som inte mår så himla bra, ta hjälp!

Det finns ingen hjälp att få.
Den så kallade psykvården varken kan, vill eller får åtgärda de egentliga problemen. Istället fokuserar den på att maskera symptomen genom att försöka göra om mig.
:-)051
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in