Är du en "nörd"? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du en "nörd"?

Ja!
67
76%
Nej!
21
24%
 
Antal röster : 88

Inläggav Musikniklas » 2010-03-23 16:45:55

Ayhanza skrev:"En kompetent idiot är fortfarande en idiot"

"En idiotisk kompetens är fortfarande en kompetens" :-)023
Senast redigerad av Musikniklas 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Musikniklas
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2010-03-15
Ort: Jönköping

Inläggav earlydayminer » 2010-03-23 16:48:42

Haha! 8)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Francini » 2010-03-24 21:38:52

Stolt nörd.
Senast redigerad av Francini 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Francini
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-03-03
Ort: Storstan

Inläggav zinklo » 2010-04-25 22:27:18

Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.
Senast redigerad av zinklo 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav Lakrits » 2010-04-25 22:44:55

zinklo skrev:Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.

Jag hade bara oroat mig över dig om du hade haft Robert Fischer som förebild, inte som schackspelare, men för hur han levde och fungerade. Annars är väl schackspelande åtminstone i min generation en mycket väl ansedd yrkes- eller amatörkarriär. Din mor borde vara stolt över att hennes son/dotter är så klipsk.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Miche » 2010-04-25 23:09:23

Jag har sett båda syskonen Cramling spela när de gick på gymnasiet (om det var ohälsosamt mycket kan jag inte uttala mig om, men nog gav det resultat när de tog sig in i Sverigeeliten ett par år senare)!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-26 10:59:36

zinklo skrev:Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.

Det skulle hon nog ha sagt om Bobby Fischer också...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav zinklo » 2010-04-26 18:53:16

Lakrits skrev:
zinklo skrev:Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.

Jag hade bara oroat mig över dig om du hade haft Robert Fischer som förebild, inte som schackspelare, men för hur han levde och fungerade. Annars är väl schackspelande åtminstone i min generation en mycket väl ansedd yrkes- eller amatörkarriär. Din mor borde vara stolt över att hennes son/dotter är så klipsk.


Jag varken beundrar eller dömer Bobby Fischer som människa. Som schackspelare däremot är det han gjort genom sin karriär definitivt något eftersträvansvärt. Att vinna över världens då (1972) bästa, Boris Spassky på sättet han gjorde har aldrig och kommer förmodligen aldrig upprepa(t)s.

Jag kan tänka mig att 6-7 timmar om dagen är relativt mycket tid spenderad på endimensionellt stimulerande av hjärnan vilket rent logiskt inte kan vara bra.

KrigarSjäl skrev:
zinklo skrev:Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.

Det skulle hon nog ha sagt om Bobby Fischer också...


Kan faktiskt tänka mig att Bobby Fischer var en Aspie.
Senast redigerad av zinklo 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav Paterrior94 » 2010-04-27 18:03:48

Ung nörd skulle väl jag säga, gräver mig ner i olika ämnen enormt.
Senast redigerad av Paterrior94 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Paterrior94
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Vid Göteborg

Inläggav Maldita » 2010-04-27 18:12:23

Nördig tjej här, gillar rollspel, dator/konsolspel, serier samt lite anime och manga. Jag höll på med Warhammer Fantasy men slutade.
Mina föräldrar spelar rollspel, så jag har lyckliga barndomsminnen av när de satt ett gäng och spelade Traveller. Tyvärr gör de inte det längre.

Jag känner mannen som översatt Watchmen till svenska, han är en trevlig person.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Flinta » 2010-05-10 21:40:57

D e coolt att va nördig. Fler o fler inser det. Min upplevelse är att det ligger i tiden att vara lite egen :) Själv tycker jag om att åka buss. Ut och åka med lokaltrafiken e värsta helgnöjet. Resandet alltså, målet är ofta ointressant. Jag upplever ofta att folk liksom inte tror mig, att jag älskar att åka buss -jag uppfattas inte som annorlunda av bekanta, e duktig på "NT-skådespeleri" och "ser ut som folk gör mest".
Senast redigerad av Flinta 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Är du en "nörd"?

Inläggav Truly » 2010-05-10 22:05:11

Liljencroowna skrev:Är du en "nörd"? Hur?
Vad lägger du för värde i begreppet?


Nej jag är ingen nörd.
Jag lägger inget värde i begreppet, jag kollar Lakrits länk till Dictionary och får fram definitionen:

"an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd."


Jag är varken single-minded eller obsessed.

Ibland kan jag nörda in mig ordentligt på vissa saker, men inte under någon längre tid så att jag blir besatt och enkelspårig.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Är du en "nörd"?

Inläggav lemur » 2010-05-11 8:27:31

Truly skrev:
Liljencroowna skrev:Är du en "nörd"? Hur?
Vad lägger du för värde i begreppet?


Nej jag är ingen nörd.
Jag lägger inget värde i begreppet, jag kollar Lakrits länk till Dictionary och får fram definitionen:

"an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd."


Jag är varken single-minded eller obsessed.

Ibland kan jag nörda in mig ordentligt på vissa saker, men inte under någon längre tid så att jag blir besatt och enkelspårig.


Vanligtvis är Dictionary.com min bästa vän, men ibland måste man gå till andra källor. Jag tror att Urban Dictionary har bättre förslag på just det här ordet. Här är några exempel (av många):

- A person who gains pleasure from amassing large quantities of knowledge about subjects often too detailed or complicated for most other people to be bothered with.

Often mistaken for Geeks, who aspire to become nerds, yet lack the intelligence, and end up giving nerds a bad name due to their poor social skills.

Non-nerds are often scared of nerds, due to their detailed knowledge, and therefore seemingly high levels of intelligence - and subsequently denegrate them as much as possible as often as possible.

Nerds exist covertly within the fabric of society, often choosing to 'nerd it up' in private or in the company of fellow nerds. It is for this reason they are feared the most - unlike geeks, who are easily identified, nerds can only be found out when casual conversation reaches a subject that they like nerding.


- An individual persecuted for his superior skills or intellect, most often by people who fear and envy him.


- A stereotypical label used to describe a person that is socially inadequate. A four letter word, but a six figure income.


Definitionen av nörd är inte glasklar, men jag kan nog passa in där, trots att jag är något av en teknikidiot.

Jag ser inget negativt med att vara en nörd. Just nu associerar jag ordet nörd med Abed i TV-serien Community och han är ju helt underbar.
Senast redigerad av lemur 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
lemur
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2006-04-22
Ort: Östersund

Re: Är du en "nörd"?

Inläggav animal » 2010-05-11 13:09:37

lemur skrev:Vanligtvis är Dictionary.com min bästa vän, men ibland måste man gå till andra källor. Jag tror att Urban Dictionary har bättre förslag på just det här ordet. Här är några exempel (av många):

- A person who gains pleasure from amassing large quantities of knowledge about subjects often too detailed or complicated for most other people to be bothered with.

Often mistaken for Geeks, who aspire to become nerds, yet lack the intelligence, and end up giving nerds a bad name due to their poor social skills.

Non-nerds are often scared of nerds, due to their detailed knowledge, and therefore seemingly high levels of intelligence - and subsequently denegrate them as much as possible as often as possible.

Nerds exist covertly within the fabric of society, often choosing to 'nerd it up' in private or in the company of fellow nerds. It is for this reason they are feared the most - unlike geeks, who are easily identified, nerds can only be found out when casual conversation reaches a subject that they like nerding.


- An individual persecuted for his superior skills or intellect, most often by people who fear and envy him.


- A stereotypical label used to describe a person that is socially inadequate. A four letter word, but a six figure income.


Definitionen av nörd är inte glasklar, men jag kan nog passa in där, trots att jag är något av en teknikidiot.

Jag ser inget negativt med att vara en nörd. Just nu associerar jag ordet nörd med Abed i TV-serien Community och han är ju helt underbar.

Innan jag läste din post skulle jag nog ha svarat "ja" i omröstningen. Jag är rädd att jag inte platsar enligt någon av de tre bemärkelserna så jag får nöja mig med att vara en "geek".

Men vad blir det på svenska? "Tönt"? Det låter väldigt negativt, det kan jag inte säga till folk hur som helst.
Senast redigerad av animal 2011-05-05 0:04:35, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Xzirie » 2010-05-11 14:24:27

Jag tror att både "nerd" och "geek" får räknas in i svenskans "nörd" eftersom vi bara har ett ord. "Tönt" blir nånting annat fast jag kommer inte på vad just nu.

Och jag är en stolt nörd. :D
Senast redigerad av Xzirie 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav xlnt » 2010-05-17 21:37:06

Frågan är ju vad begreppet nörd egentligen betyder.
Att vara ovanligt intresserad av att samla på tändsticksaskar eller att spela tv-spel hela dagarna anses väl av de flesta vara nördigt.
Att hålla monologer om dessa intressen likaså.

Enligt min uppfattning kan väl även mindre önskvärda egenskaper som svag, rädd och bortkommen ligga i begreppet nörd.

Dock minskar nog tendensen till att vara svag, rädd och bortkommen om nörden i fråga har full insikt om sig själv (t.ex. kanske att denne har AS).
Vad jag tror iaf.
Senast redigerad av xlnt 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Är du en "nörd"?

Inläggav Truly » 2010-05-18 8:52:25

lemur skrev:
Truly skrev:
Liljencroowna skrev:Är du en "nörd"? Hur?
Vad lägger du för värde i begreppet?


Nej jag är ingen nörd.
Jag lägger inget värde i begreppet, jag kollar Lakrits länk till Dictionary och får fram definitionen:

"an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd."


Jag är varken single-minded eller obsessed.

Ibland kan jag nörda in mig ordentligt på vissa saker, men inte under någon längre tid så att jag blir besatt och enkelspårig.


Vanligtvis är Dictionary.com min bästa vän, men ibland måste man gå till andra källor. Jag tror att Urban Dictionary har bättre förslag på just det här ordet. Här är några exempel (av många):

- A person who gains pleasure from amassing large quantities of knowledge about subjects often too detailed or complicated for most other people to be bothered with.

Often mistaken for Geeks, who aspire to become nerds, yet lack the intelligence, and end up giving nerds a bad name due to their poor social skills.

Non-nerds are often scared of nerds, due to their detailed knowledge, and therefore seemingly high levels of intelligence - and subsequently denegrate them as much as possible as often as possible.

Nerds exist covertly within the fabric of society, often choosing to 'nerd it up' in private or in the company of fellow nerds. It is for this reason they are feared the most - unlike geeks, who are easily identified, nerds can only be found out when casual conversation reaches a subject that they like nerding.


- An individual persecuted for his superior skills or intellect, most often by people who fear and envy him.


- A stereotypical label used to describe a person that is socially inadequate. A four letter word, but a six figure income.


Definitionen av nörd är inte glasklar, men jag kan nog passa in där, trots att jag är något av en teknikidiot.

Jag ser inget negativt med att vara en nörd. Just nu associerar jag ordet nörd med Abed i TV-serien Community och han är ju helt underbar.


Mmm, visserligen finns det många olika tolkningar av ordet nörd (nerd). Men jag tror ju att Dictionary tar den som är mest allmängiltig.

Jag frågade min bror, min man och min mans två arbetskamrater och deras tolkning var: en nörd är någon som är smart men som har väldigt begränsade intressen som de sysslar med i stort sett hela tiden.
Och det är väl ungefär som Dictionary skriver - "an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd."

Sen finns det väl rimligtvis olika tolkningar. Men den mest allmängiltiga är nog ändå Dictionary's.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav treeman » 2010-05-18 14:00:27

Jag är nog halvt som halvt nörd.

- An individual persecuted for his superior skills or intellect, most often by people who fear and envy him.

Sånt upplever jag ofta.
Senast redigerad av treeman 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Pemer » 2010-05-18 20:45:51

AAA skrev:Näe, inte nörd - bara störd :-)231


Ni vet vad Lasse Åbergs för närvarande i malpåse lagda projekt till sjätte film om Stig-Helmer hade för arbetsnamn?

En störd nörds börd. :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-05-18 20:56:14

Miche skrev:Jag har sett båda syskonen Cramling spela när de gick på gymnasiet (om det var ohälsosamt mycket kan jag inte uttala mig om, men nog gav det resultat när de tog sig in i Sverigeeliten ett par år senare)!


Dan Cramling prenumererade i sin barndom på Kalle Anka & C:o. Jag har råkat köpa flera av hans gamla prenumerationsexemplar på Serieboden i Gamla Stan. Lite festligt när man får se att det är någon lite... känd... som en gång i tiden fått tidningen i brevlådan.

Lyckades dessutom köpa tidningar som hade tillhört en prenumerant som var vid det laget fd god vän/bekant. Nämligen den bekant som några år innan jag köpte hans gamla Kalle ställde till med så knasiga saker att han fick sluten psykvård på Karsudden, och att jag halkade in i skiten och hamnade tre månader i Skänninge för något slags medhjälp.

Och i ett av de äldsta gamla nummer jag köpt, från 1956, fick jag se en avlägsen släkting född 1942, som jag också träffat en gång på 80-talet, listad som vinnare i någon av de senaste numrens tävlingar.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-05-18 21:00:42

Nörd? Jag?

Började samla bilbroschyrer vid 10.

Började gilla Barry Manilow vid 11.

Började fuska med släktforskning vid 12.

Håller på Huddinge i hockey, och Brommapojkarna i fotboll.

Behöver jag fortsätta? :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aztec » 2010-05-19 21:12:35

Japp, nörd i datorer och spelens värld.
Senast redigerad av Aztec 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
Aztec
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav andypandy » 2010-05-21 0:57:32

zinklo skrev:Jag är definitivt en nörd.
Lägger enligt min mamma ner ohälsosamt mycket tid på att spela schack.


Jag har haft schack som specialintresse i över 20 år. Roligt att det finns fler som tycker om detta ädla spel.
Senast redigerad av andypandy 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav geocache » 2010-05-21 7:31:26

Kahlokatt skrev:När jag läste museologi och vi var vid någon gammal utgrävningsplats (eller vad det nu var) på Järvafältet, hade vi med oss en stroppig ciceron som pekade på resterna av en gammal ugn och frågade vad vi trodde att man hade hittat där.
"Kökkenmödding?" föreslog jag, varpå alla skrattade utom stroppen. Lite senare frågade han om vi visste vilka som är de senaste fornlämningarna (det var tydligen milstolpar).
"Posten?" föreslog jag. Nya skratt från kursarna, stroppen snörpte på munnen.


Kahlokatt, du roliga :lol:! Jag riktigt ser den stroppiga arkeologen snörpa på munnen, medan de andra skrattade.

På tal om att gräva... för ett antal år sedan deltog jag i ett miljövårdsprojekt i Östergötland, anordnat av Skogsvårdsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Vi var några stycken grupper, och varje grupp hade en bunt kartor där vi hade markerat de olika provytorna (med 750 meters "lucka") är vi skulle ta markprov för kontroll av pH-värdet och vilken växtlighet som fanns, och en del annat.

En av grupperna som fick området runt SAABs flygplats i Linköping fick en provyta som hamnade några meter in på flygplatsens asfalterade startbana(!). Men den provytan "ströks" av någon anledning :wink:...
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:04:36, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in