Är det "sensory overload"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det "sensory overload"?

Inläggav Neutrino » 2012-10-27 6:53:48

Jag ska snart iväg och skriva högskoleprovet. Jag är nervös. Kläderna känns som de sitter fel så jag har redan tagit av och på mig min kofta flera gånger idag (när jag tar av den blir det för kallt, när jag tar på den känns den bara fel). Mitt hår gör inte som jag vill, jag har någon slags konstig torr känsla i/på händerna, jag har lite smått ont i mina axlar, tanken på att äta frukost får mig att må fysiskt illa, oordningen i mitt rum får mig att känna mig överväldigad och jag känner någon slags inre oro/jobbig känsla (som inte har med högskoleprovet att göra). Allting känns fel just nu.

Skriver inte det här för att klaga utan jag undrar bara om det här är någon typ av "sensory overload" eller om jag bara har en dålig morgon? Det finns andra gånger då jag VET att det är sensory overload (vad heter det på svenska?) men i det här fallet vet jag inte. Jag är fortfarande relativt ny när det gäller saker som har med AS att göra så jag hoppas det är lugnt att jag frågar (fast det kanske är ok att fråga även när man är "veteran").

Är det någon som vet om man får ha öronproppar på högskoleprovet förresten?

Ha en fin dag! :-)Happy
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Är det "sensory overload"?

Inläggav svartamolnet » 2012-10-27 8:04:24

Det låter som att du är stressad inför provet och då överreagerar man lättare på allting. Det är stresshormonernas fel skulle jag tro.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Är det "sensory overload"?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-15 3:14:43

Att bli överlastad av intryck tror jag många känner igen sig i. Jag har trasig orosmage och stresstinnitus. Inte kul!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Är det "sensory overload"?

Inläggav Blashyrkh » 2012-12-15 10:57:39

Har samma problem när det händer för mycket utom och inom samtidigt, omöjligt att få kläder att passa plötsligt och allt känns fel. Då är det väldigt lätt att släppa allt och sväva ut i aspierymden och göra något helt annat än det man borde göra..
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Är det "sensory overload"?

Inläggav Dotse » 2012-12-15 11:47:03

Jag är precis likadan. När det blir för mycket så blir bruset från ventilationen i huset öronbedövande (normalt sett är det nog ingen som lägger märke till det), jag vill mest klippa av mig håret för att jag inte klarar av känslan av håret som hänger mot huden, kläder känns hemska osv. Jag brukar försöka förmildra det genom att sätta upp håret, ta på mig så mjuka kläder som möjligt, lyssna på musik och vara ensam och bara andas en stund.

Det svåra för mig är att i förväg veta hur mycket jag klarar av. Jag utsätter mig ofta för alldeles för mycket... =/
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in