Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav Riksamiralen » 2023-01-29 16:42:11

Mycket osann rubrik tycker jag. Vart någonstans är det omoraliskt att personer med Asperger skaffar barn som har samma diagnos som föräldrarna? ''Omoraliskt'' låter som NTs definiering av fenomenet. Livet är mycket mer betydelsefullt än att oroa sig för att individer föds med diagnoser eller sjukdomar, de får ta del av livets gåva, på sistone har jag slagits av hur fantastiskt mycket man får uppleva i denna existens och hur intressant hela upplevelsen/helheten är. Gud älskar alla sina barn, med eller utan genetiska defekter. Det ''omoraliska'', som rubriken uttrycker det, är att hindra en man och en kvinna som inte är psykologiskt och fysiskt perfekta på precis alla plan, från att bilda familj.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav nescio » 2023-01-29 17:17:20

Ja omoraliskt att skapa mer lidande. Aspergare lider ju av depression och ångest.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav Riksamiralen » 2023-01-29 18:02:42

nescio skrev:Ja omoraliskt att skapa mer lidande. Aspergare lider ju av depression och ångest.

Så bara för du har problem med det, så ska du döma ut alla andra Aspergare som kanske önskar bilda familj? De kanske inte alls är deprimerade, eller har för omfattande problem med ångestkänslor? Du generaliserar och du har helt köpt NTs definition av att ha Asperger är att ''lida'' genom livet. Uthärda dina problem i din egen ensamhet, men dra inte ner möjligheterna och optimismen för andra med mindre bekymmer.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav Sharpshooter » 2023-01-29 19:02:56

Alien skrev:Detsamma gäller mig. Jag har inte fått någon annan diagnos och har ändå inte lyckats kompensera för min AS.


Jag har också "bara" asperger (vilket fö är en omfattande mental nedsättning.)
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav triggerhappyD » 2023-01-29 19:36:37

Riksamiralen skrev:Mycket osann rubrik tycker jag. Vart någonstans är det omoraliskt att personer med Asperger skaffar barn som har samma diagnos som föräldrarna? ''Omoraliskt'' låter som NTs definiering av fenomenet. Livet är mycket mer betydelsefullt än att oroa sig för att individer föds med diagnoser eller sjukdomar, de får ta del av livets gåva, på sistone har jag slagits av hur fantastiskt mycket man får uppleva i denna existens och hur intressant hela upplevelsen/helheten är. Gud älskar alla sina barn, med eller utan genetiska defekter. Det ''omoraliska'', som rubriken uttrycker det, är att hindra en man och en kvinna som inte är psykologiskt och fysiskt perfekta på precis alla plan, från att bilda familj.


Håller med i stort.

Bortsett från att autism skulle vara en genetisk defekt. Om det var det du menade.
Jag tycker det är fel ord att använda.
Genetisk förändring eller något dylikt tycker jag passar sig bättre, då vi inte vet vare sig orsak eller syfte med denna förändring.

Personligen tror jag att det är en naturlig förändring i den mänskliga organismen.
Så jag köper inte alls att det skulle vara en defekt eller något sjukligt, det skulle lika gärna kunna vara ett försök av organismen att korrigera den obalans som råder inom den.

Sen blir man lite ledsen när man ser att så många i tråden har blivit så pass "NT tuktade" genom livet till den grad att dom tycker det vore bättre om vi inte existerade så att vi slipper bli behandlade dåligt eller få det besvärligt.

När det troligen är just den dåliga behandlingen som snarare är orsaken till att många autister mår dåligt på olika vis.
Att beskylla autismen för det hela känns i mitt tycke helt absurt.

Sen kan ju även helt klart vissa av dessa genetiska förändringar i sig också vara besvärliga att handskas med oavsett bemötande.
Det säger jag inte emot.
Men jag tycker inte det är ett speciellt relevant argument för att förhindra oss från att födas om man nu inte förespråkar någon slags eugenik/rashygien.
Vilket sällan brukar leda till något trevligt och troligen är ganska kontraproduktivt.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav Vildsvin » 2023-01-30 19:28:45

triggerhappyD skrev:Sen blir man lite ledsen när man ser att så många i tråden har blivit så pass "NT tuktade" genom livet till den grad att dom tycker det vore bättre om vi inte existerade så att vi slipper bli behandlade dåligt eller få det besvärligt.

När det troligen är just den dåliga behandlingen som snarare är orsaken till att många autister mår dåligt på olika vis.
Att beskylla autismen för det hela känns i mitt tycke helt absurt.


Fast det det du kallar ”NT tuktade” sker ju inte bara genom NT-personer. Om man tex har föräldrar som varit ”udda” och det ställt till det under uppväxten genom tex tvångsbeteenden eller meltdowns så skapar det lätt en rädsla att man kommer bete sig likadant mot eventuella barn man får.

Man kan också ha föräldrar som är välfungerande men som sällan haft tid med en då syskon med NPF varit väldigt utåtagerande och tagit uppmärksamheten så man varit ”det osynliga barnet” och därför inte fått någon egen diagnos förrän i vuxen ålder.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Är det omoraliskt att som aspergare skaffa barn?

Inläggav triggerhappyD » 2023-02-01 18:51:25

Vildsvin skrev:Fast det det du kallar ”NT tuktade” sker ju inte bara genom NT-personer. Om man tex har föräldrar som varit ”udda” och det ställt till det under uppväxten genom tex tvångsbeteenden eller meltdowns så skapar det lätt en rädsla att man kommer bete sig likadant mot eventuella barn man får.

Man kan också ha föräldrar som är välfungerande men som sällan haft tid med en då syskon med NPF varit väldigt utåtagerande och tagit uppmärksamheten så man varit ”det osynliga barnet” och därför inte fått någon egen diagnos förrän i vuxen ålder.


Ja, det finns ganska många opassande föräldrar bland NT:s också.
Kanske lika bra att vi stoppar NT:s från att födas då?

Rubriken på tråden och frågan är vinklad och illasinnad mot autister.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in