Är det möjligt för mig med högskolestudier?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det möjligt för mig med högskolestudier?

Inläggav cybele » 2015-08-11 17:09:11

Hej! Jag har lite funderingar om studier. Jag skulle vilja läsa litteraturvetenskap på högskola.

Det var nätt och jämt att jag orkade gå ut gymnasiet på grund av social ångest och sömnbrist. Jag fick IG i några ämnen, t.ex Matte B och projektarbete. Projektarbetet blev aldrig av eftersom jag har svårt att ta initiativ och arbeta med så lite instruktioner. Jag vill ha klart för mig vad ämnet ska vara och hur det färdiga arbetet ska se ut. Muntliga redovisningar klarar jag verkligen inte av.

Just nu har jag aktivitetsersättning. Jag tvivlar på att detta skulle leda till ett jobb när jag har de problem jag har, men jag skulle verkligen vilja läsa litteraturvetenskap. Samtidigt är jag rädd för att förlora den trygghet jag har nu och bli utkastad på den vanliga arbetsmarknaden efter studierna när jag har min problematik. När jag gick i gymnasiet gick all min energi åt studierna, det fanns inget kvar till annat.

Även om det finns hinder vill jag inte gå miste om högskolan, det borde väl inte vara uteslutet för att man har asperger? Vad tror ni, finns det någon möjlighet?
cybele
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2014-07-26

Är det möjligt för mig med högskolestudier?

Inläggav Zirre » 2015-08-11 17:17:49

Om du har aktivitetsersättning (vet ej om du ver gäller iaf detta:

Vid studier
Man kan prova på att studera och behålla rätten till sjukersättning eller aktivitetsersättning utan att ersättningen betalas ut. Ersättningen blir då alltid helt vilande oavsett omfattningen på studierna. När ersättningen är vilande betalas ingen ersättning alls. Det månadsbelopp på 25 procent av ersättningen som den som arbetar kan få, gäller alltså inte studerande.

Vid studier kan ersättningen vara vilande i högst 24 månader. Man bestämmer själv om man vill avbryta studierna under perioden och få tillbaks ersättningen.

Steglös avräkning
Den som har beviljats sjukersättning utan tidsgräns enligt reglerna som gällde före den 1 juli 2008, kan få arbeta i liten eller stor omfattning och ändå ha kvar sin rätt till ersättning. Man måste ansöka om detta innan man börjar arbeta.

Det är inkomstens storlek som avgör om och i så fall hur mycket sjukersättningen ska minskas men det finns ett fribelopp. Det innebär att man får ha en viss inkomst innan sjukersättningen minskas. Det finns en beräkningsmodell för minskningen och den kallas ”steglös avräkning”.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det möjligt för mig med högskolestudier?

Inläggav cybele » 2015-08-11 17:23:18

Jag måste ansöka om ny aktivitetsersättning varje år, för att få sjukersättning utan tidsgräns måste man väl vara över 30.
cybele
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2014-07-26

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in