Är det möjligt att ha Aspergers när man är "överemotionell"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav inv9p » 2018-10-14 17:27:40

Ni får ursäkta mig om detta är en dum fråga.

Har funderat på om jag har aspergers länge för jag känner igen mig väldigt mycket i symtombilden och har känt hela livet att jag fungerat annorlunda än det normala.

Symtomet jag kanske saknar är dock att ha svårt att förstå andra människor.

Jag förstår andra människor alldeles för mycket. Jag visar det aldrig utåt förutom med nära men jag kan sitta och gråta för att jag tycker synd om t.ex. en brottsling bara för jag föreställer mig vilken hemsk barndom han måste haft och vilket hemskt liv han måste ha som genomför något sånt. (Tar upp brottsling som exempel bara för jag känner empati för alla även såna som folk inte alls brukar kunna ha empati för)

Jag vet inte om jag är överemotionell utåt utan det är nog snarare att jag i ensamhet eller med nära kan gråta och visar och känner alldeles för mycket känslor (när jag var barn var jag dock tvärtom. Känslokall och inåt bara, även med nära)

Sen en annan sak är att även om jag inte låtsas om det för jag inte vet riktigt hur jag ska göra så ser jag direkt på en människa om hon/han är ledsen eller upprörd.

Är det någon här som känner igen sig i något av detta?

Jag kan även tänka mig att folk utifrån inte alls upplever mig som såhär överemotionell och att jag bara uttrycker mina känslor i ensamhet eller med nära.
inv9p
Ny medlem

Anslöt: 2018-04-09

Inläggav Handy » 2018-10-14 18:08:22

inv9p skrev:Symtomet jag kanske saknar är dock att ha svårt att förstå andra människor.

Det låter inte som asperger, man måste ha kvalitativa svårigheter gällande mentalisering/ToM.
Handy
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-06-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in