Är det för slapp moderering på forumet? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det för slapp moderering på forumet?

Ja , det är för slappt
19
38%
Nej, endast språkfel ska modereras
12
24%
Har ingen åsikt
8
16%
Annat
11
22%
 
Antal röster : 50

Är det för slapp moderering på forumet? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:06:49

Har fått signaler om att det är för slapp moderering på forumet. Håller ni med om det? Eller ska djungelns lag råda och sen får de klena fara bäst de vill?

Vad tycker ni?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav aspiemason » 2015-07-31 11:10:48

Ja det är för slapp moderering. Jag tror forumet är underbemannat på modereringssidan.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:15:53

Ja, jag kan tycka att det är i vissa fall för slappt. Det behövs fler som agerar Moderator på forumet. Det som är problemet är att det är så noga med vem som får uppdraget. Själv har jag funderingar på om några skulle få uppdraget att vara typ CO - Moderator. Man får då uppgiften att just rätta till stavfel och andra språkliga misstag men man kanske inte kan utfärda en varning eller annan reprimand. Hur detta ska ställas in rent tekniskt har jag ingen som helst aning om. Jag är tyvärr ingen IT-tekniker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Wine » 2015-07-31 11:17:10

kullan skrev:Ja, jag kan tycka att det är i vissa fall för slappt.
...


Kan du ge några konkreta exempel?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:20:24

Wine skrev:
kullan skrev:Ja jag kan tycka att det är i vissa fall för slappt.
...


Kan du ge några konkreta exempel?


Jag tänker inte peka ut någon medlem utan ja vissa skulle ha blivit bannade för länge sen om jag fått bestämma. Men nu sitter inte jag på stolen så jag kan bestämma sånt. Mer än så får du inte av mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Wine » 2015-07-31 11:27:33

kullan skrev:
Wine skrev:
kullan skrev:Ja, jag kan tycka att det är i vissa fall för slappt.
...


Kan du ge några konkreta exempel?


Jag tänker inte peka ut någon medlem utan ja vissa skulle ha blivit bannade för länge sen om jag fått bestämma. Men nu sitter inte jag på stolen så jag kan bestämma sånt. Mer än så får du inte av mig.


Men kan du inte ge några exempel på formuleringar eller diskussioner där du tycker att det är för slappt modererat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Chrilleb » 2015-07-31 11:28:31

Hej ! Jag röstade för att det var för slapp moderering på forumet.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:29:34

Wine skrev:Men kan du inte ge några exempel på formuleringar eller diskussioner där du tycker att det är för slappt modererat?


Nä det är den allmänna bild jag fått bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Huggorm » 2015-07-31 11:33:40

Jag skulle vilja ha ett nej-alternativ utan tilläggsvillkoret. Kan moderator lägga till det? :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:34:53

Huggorm skrev:Jag skulle vilja ha ett nej-alternativ utan tilläggsvillkoret. Kan moderator lägga till det? :roll:


Det går inte att göra så tyvärr. Då stängs räkneverket av och nollställs.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Tantaly » 2015-07-31 11:38:41

Har inte varit särskilt aktiv i forumet men har läst ett tag. Jag tycker personligen att nätforum ska vara ganska frispråkiga. Däremot kanske det är onödigt att det ens existerar politiska och övriga trådar som är som gjorda för personpåhopp på ett aspergerforum. Flashback är ypperligt för detta :-)Happy
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 11:40:14

Ja detta forum håller på att bli lite som Flashback 2 i miniformat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-31 11:44:03

Huggorm skrev:Jag skulle vilja ha ett nej-alternativ utan tilläggsvillkoret. Kan moderator lägga till det? :roll:
Nej. De kan tyvärr inte gå in och ändra i själva omröstningen eller dess rubrik. Hade också velat ha ett straight nej.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Gripandekylig » 2015-07-31 12:08:50

Huggorm skrev:Jag skulle vilja ha ett nej-alternativ utan tilläggsvillkoret. Kan moderator lägga till det? :roll:

Man får rösta på alternativet "annat" i så fall. Det gjorde jag.

Jag har märkt att modereringen här tycks ha fått ändrade riktlinjer för att strategiskt motverka regelbrott sedan jag var moderator här. Det är bra tycker jag för tidigare delade vi, enligt mig, ut reprimander där det kanske hade varit lämpligare att konfrontera det inläggsinnehåll som brutit mot reglerna i diskussion direkt i tråden. Nu verkar moderatorerna ha givits friare tyglar att blanda sin forumistroll med sin moderatorsroll genom att själva ge sig in i och genom vuxen konversation tala missgärningspersoner till rätta - istället för att dela ut en reprimand. Det är toppen.

Tantaly skrev:Jag tycker personligen att nätforum ska vara ganska frispråkiga.

Ja jag håller med om att nätforum är en lämplig arena att tangera yttrandefrihetens gränser, men jag håller även med om att personliga påhopp bör beivras - fast det görs redan såvitt jag har märkt.

Man måste ju komma ihåg att moderatorerna inte läser varje inlägg och att man måste skriva en anmälan om de inlägg man anser bryter mot regelverket. Trådar kan ju därför framstå som något omodererade ifall någon, av moderatorerna oläst, tråd innehåller många personliga påhopp; det handlar ju dock inte om att modereringen är för slapp utan om att anmälningar inte har sänts in.

kullan skrev:Jag tänker inte peka ut någon medlem utan ja vissa skulle ha blivit bannade för länge sen om jag fått bestämma.

Det är svårt att begränsa en individs access till ett nätforum som detta. Om en helt ny medlem kommer hit och trollar, eller kanske postar automatiserade inlägg, är det ju tekniskt ganska enkelt att banna den och så blir man av med problemet. Medlemmar som varit med en längre tid blir dock svårare att banna eftersom de enkelt kan skapa ett nytt konto, eventuellt via en proxytjänst för att dölja deras IP-adress. Därför är dessvärre bannlysningsfunktionen ganska tandlös gentemot vissa.

Sedan tycker jag inte att det finns så många gamla rävar här på forumet som enbart skriver inlägg vars innehåll bryter mot reglerna. De brukar posta vettiga inlägg emellanåt också. Därför, och för att dessa personer själva tycks uppskatta forumet, kanske man vinner mer på att genom konfrontationer och reprimander försöka att förbättra dessa medlemmars beteenden över tid.

Överlag tycker jag alltså att forumet är väl modererat. De problem vi i ökande grad drabbats av här i form av politiska diskussioner som utmynnat i personliga påhopp drabbas nog många nätforum av generellt. Det är att ta i att kalla AspergerForum för ett Flashback 2; så långt har det inte gått här. Avdelningarna i Allt om Asperger innehåller knappt något tjafs av den typen som man finner i religions- och politiktrådarna i exempelvis AoG. Därför kan forumet fortfarande fungera både som ett stödforum samt som ett mer allmänt diskussionsforum :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-31 12:15:58

Gripandekylig skrev: Nu verkar moderatorerna ha givits friare tyglar att blanda sin forumistroll med sin moderatorsroll genom att själva ge sig in i och genom vuxen konversation tala missgärningspersoner till rätta - istället för att dela ut en reprimand. Det är toppen.
Sådant fungerar som regel bättre än opersonliga tillsägelser, varningar etc. Helt klart ett steg i rätt riktning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav nallen » 2015-07-31 12:18:54

Modereringen är framförallt alltför oförutsägbar:
  • olika moderatorer gör olika bedömningar vid olika tillfällen och mot olika personer
  • man "silar mygg men sväljer elefanter" - det vill säga bestraffar normalt beteende men tillåter en del avarter att breda ut sig nästan hur mycket som helst
  • man bortser från erkända regelbrott med motiveringen "NN är ju inte sån"
  • man ignorerar inlindade elakheter och psykologiserande - men beivrar ironier och svordomar
  • man straffar inte sina kollegor - även om de bevisats bryta mot regelverket
Utöver detta, och det finns säkerligen mer, så har man en policy att vara extra tillåtande mot nybörjare som jag tror är kontraproduktiv. Säger man inte till ordentligt från första början så tror folk lätt att de kan göra lite som de vill.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Zirre » 2015-07-31 12:20:01

Vissa har för evigt grönt ljus oavsett vad de säger medan andra får varningar och postförbud titt som tätt för samma typ av regelbrott.

Det är iaf hur man som en vanlig medlem kan tolka det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav nallen » 2015-07-31 12:28:14

Gripandekylig skrev:Nu verkar moderatorerna ha givits friare tyglar att blanda sin forumistroll med sin moderatorsroll genom att själva ge sig in i och genom vuxen konversation tala missgärningspersoner till rätta - istället för att dela ut en reprimand. Det är toppen.

Det är helt förkastligt, allmänt tyckande är inget som myndighetspersoner ska ägna sig åt - antingen är det jag skriver tillåtet och moderatorerna ska hålla käft om det eller så är det inte tillåtet och då kan de vidta de (i förväg) stipulerade åtgärderna.
Jag har tidigare propagerat för att ha separata konton för moderatorernas "vanliga användare" och deras "ämbetsmannaroll". Detta just för att det ska vara tydligt vem man pratar med.

Gripandekylig skrev:Man måste ju komma ihåg att moderatorerna inte läser varje inlägg [...]

Det minsta man kan förvänta sig av moderatorerna är väl ändå att de läser alla inlägg som gjorts "sen sist" i de avdelningar de modererar, åtminstone nästan varje gång de loggar in. Annars blir det ju helt omöjligt att ansvara för avdelningarnas innehåll.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav RainBowChild » 2015-07-31 12:50:36

Ja den här tråden borde ju blitt låst för länge sen, eller?

• inga diskussioner om modereringar i trådarna.


En del lär sig aldrig...
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Gripandekylig » 2015-07-31 12:51:14

sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev: Nu verkar moderatorerna ha givits friare tyglar att blanda sin forumistroll med sin moderatorsroll genom att själva ge sig in i och genom vuxen konversation tala missgärningspersoner till rätta - istället för att dela ut en reprimand. Det är toppen.
Sådant fungerar som regel bättre än opersonliga tillsägelser, varningar etc. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Yes.
nallen skrev:
Gripandekylig skrev:Nu verkar moderatorerna ha givits friare tyglar att blanda sin forumistroll med sin moderatorsroll genom att själva ge sig in i och genom vuxen konversation tala missgärningspersoner till rätta - istället för att dela ut en reprimand. Det är toppen.

Det är helt förkastligt, allmänt tyckande är inget som myndighetspersoner ska ägna sig åt - antingen är det jag skriver tillåtet och moderatorerna ska hålla käft om det eller så är det inte tillåtet och då kan de vidta de (i förväg) stipulerade åtgärderna.
Jag har tidigare propagerat för att ha separata konton för moderatorernas "vanliga användare" och deras "ämbetsmannaroll". Detta just för att det ska vara tydligt vem man pratar med.

No.
nallen skrev:
Gripandekylig skrev:Man måste ju komma ihåg att moderatorerna inte läser varje inlägg [...]

Det minsta man kan förvänta sig av moderatorerna är väl ändå att de läser alla inlägg som gjorts "sen sist" i de avdelningar de modererar, åtminstone nästan varje gång de loggar in. Annars blir det ju helt omöjligt att ansvara för avdelningarnas innehåll.

Jag tycker att det är bättre att ha det som det är. Moderatorerna har säkerligen fullt upp med de anmälningar som kommer in ändå så att kräva av dem att de ska läsa varje inlägg skulle nog göra det ideella moderatorsuppdraget alltför krävande för att någon skulle vilja anta det. I slutänden är det ju forumägaren som bestämmer om hur man borde sköta detta för det är ju han som ansvarar för vad som skrivs här: även för sådant ingen inom forumadministrationen har läst.

Så länge han upplever att vinsten med att lättare rekrytera moderatorer som slipper läsa vartenda inlägg överväger risken med att något brottsligt slinker igenom obemärkt och att någon anmäler det, att anmälan leder till en förundersökning, att polisen säkrar bevisning, att en åklagare beslutar att väcka åtal och att en domstol accepterar åtalet så lär detta skötas som det gör idag även fortsättningsvis.

Risken för juridiska efterverkningar av att inte granska varje inlägg är tillräckligt liten för att det är lämpligare att förlita sig på det anmälningssystem forumet använder idag. Det tycker i alla fall jag.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Sv: Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav kullan » 2015-07-31 13:02:12

RainBowChild skrev:Ja den här tråden borde ju blitt låst för länge sen, eller?

• inga diskussioner om modereringar i trådarna.


En del lär sig aldrig...


Nä enligt admin skulle denna tråden placeras här.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav alixha » 2015-07-31 13:07:55

Nej, jag tycker inte att det är för slappt men samtidigt tycker jag inte att BARA språkfel ska modereras så jag valde Annat.

Att medlemmarna använder Rapportera detta inlägg kanske är bäst istället för att moderatorerna ska komma med pekpinnen för varenda liten grej?
Samtidigt tycker jag att om det blir väldigt otrevligt i trådarna kan moderatorerna gå in även om ingen har rapporterat inläggen.

En viss toleransnivå måste finnas samt en bra balans och sunt förnuft bland moderatorerna.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Hundralappen » 2015-07-31 13:43:11

Wow.. Det tog sexton timmar innan denna trådstart kom till skott efter diskussionen i chatten tog upp det hela. Och då var det inte ens den vederbörande som tog upp ämnet som behagade sig starta tråden. Jag frånsatte mig uppgiften denna gången. Om ändå folk som pratade om att starta trådar faktiskt kunde göra det också.. Så; Bra intiativ kullan!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-31 13:51:32

Culan gets things done!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in