Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav Liljan » 2015-05-04 22:07:07

Min bror har autism och en lättare utvecklingsstörning och har en god man. Han har daglig verksamhet och aktivitetsersättning. Min bror har precis flyttat till en egen lägenhet och har därför ansökt om bostadstillägg. Jag har själv bostadstillägg och aktivitetsersättning, jag får ut lägsta nivån på aktivitetsersättningen och 93 % av hyran betalas via bostadstillägget. Jag pratade om min brors ekonomi med hans godaman här om dagen och då jag nämnde att min bror kommer få ut bostadstillägg på 93 % av hyran blev hans godaman helt galen. Han blev jättearg och sa att ingen får så mycket. Hans fru hade jobbat på Försäkringskassan hela sitt liv och hon hade aldrig hört talas om någon som får ett så högt bostadstillägg. Godemannen undrade varifrån jag hade fått en så befängd siffra, jag ljög och sa att en kompis har aktivitetsersättning (jag kände inte att han har med min ekonomi att göra). Godemannen sa rakt ut att jag ljög. Jag blev såklart jätteledsen.

Jag vet att jag inte borde ta åt mig, men jag blir ändå orolig. Varför har jag ett så otroligt högt bostadstillägg om hans fru aldrig ens har hört talas om något liknande? Kan det vara så att min bror får ett betydligt mindre bostadstillägg fast vi har exakt samma bidrag på samma nivå? Det kanske är olika i olika kommuner tänker jag. Vi bor båda i samma län men olika kommuner. Min bror har också handikappersättning (det har inte jag) spelar det in?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav Cellardoor » 2015-05-05 0:27:39

Min spontana tanke är att det låter som att din brors gode man inte verkar ha så bra koll.

Försäkringskassan ska ha samma regler i hela landet, men det är ju klart att dom kan ha lokala handläggare som inte har fattat det och tar helt absurda beslut. I så fall bör man överklaga.

Om det är så att din bror bor i en kommun med extremt höga boendekostnader så kan det såklart stämma, man kan nämligen få max 4650kr per månad i bostadstillägg.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav marxisten » 2015-05-05 2:10:39

Försäkringskassan - Bostadstillägg

Du får som mest 93 procent av din hyra i bostadstillägg. Det finns ett tak som gör att du
inte får mer pengar om du har en hyra som är högre än 5000 kronor i månaden om du är ogift och 2500 kronor i månaden om du är gift eller sambo. Det innebär att du som mest kan få
• 4 650 kronor per månad om du är ogift
• 2 325 kronor per månad om du är gift eller
sambo.


Således får du ut 93% av din hyra så länge din bostadskostnad är under 5000 kronor, allting över 5000 bekostas ur egen ficka.

Gällande om du är sambo/gift är 2500 kronor vad enbart du kan få ut. Om båda har sjuk/aktivitetsersättning så kan man totalt sätt ut bostadstillägg på 5000 kronor, då ni får halva hyran var (max 2500 kronor).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav Liljan » 2015-05-05 5:24:23

Tack så mycket för era svar! Min bror kommer ha en hyra på under 5000 kronor och han bor själv. Jag blev bara så orolig då godemannen sa sådär och att han blev så arg på mig hjälpte inte heller precis.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav Zima33 » 2015-05-05 21:41:12

Liljan skrev:Min bror har också handikappersättning (det har inte jag) spelar det in?

Handikappersättningen kan nog räknas som inkomst och då sänks bostadstillägget. Jag har ersättning från en avtalsgruppsjukförsäkring och fick sänkt bostadstillägg pga det.
Tror mitt bostadstillägg är 63% av hyran, om jag räknade rätt...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är bostadstillägget olika beroende på vart man bor?

Inläggav Liljan » 2015-05-06 8:09:30

Zima33 skrev:
Liljan skrev:Min bror har också handikappersättning (det har inte jag) spelar det in?

Handikappersättningen kan nog räknas som inkomst och då sänks bostadstillägget. Jag har ersättning från en avtalsgruppsjukförsäkring och fick sänkt bostadstillägg pga det.
Tror mitt bostadstillägg är 63% av hyran, om jag räknade rätt...

Socialen räknar inte med handikappersättningen då man får försörjningsstöd (socialbidrag) men Försäkringskassan kanske är hårdare?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in