Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Kentarou » 2021-02-06 19:51:31

I min personliga uppfattning så är de mera våldsamma. Jag har dock ingen empiri på det.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Eea__ » 2021-02-06 20:23:18

Quagmire skrev:
Abstract The prevalence of and risk factors for aggression were examined in 1,380 children and adolescents with autism spectrum disorders (ASD). Prevalence was high, with parents reporting that 68% had demonstrated aggression to a caregiver and 49% to non-caregivers. Overall, aggression was not associated with clinician observed severity of ASD symptoms, intellectual functioning, gender, marital status, parental educational level, or aspects of communication. Individuals who are younger, come from a higher income family, have more parent reported social/communication problems, or engage in repetitive behaviors were more likely to demonstrate aggression. Given the significant impact of aggression on individual and family outcomes, it is hoped that this knowledge will inform more targeted intervention efforts.

https://www.researchgate.net/publicatio ... sk_Factors

Det verkar faktiskt som att autister som grupp är mera aggressiva än normalt utvecklade. Därmed inte sagt att alla med autism är aggressiva, eller har varit det under barndomen.

Man skulle ju kunna tro att mera lågfungerande autister (låg IQ) är aggressivare, men så verkar ju inte vara fallet. Och jag har läst förut att gruppen utvecklingsstörda barn utan autism är aggressiva i 7-11% av fallen (dvs mycket lägre förekomst än hos autism).
:o
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Flyktig » 2021-03-25 12:28:48

Nej. men aggressionen uppstår för att man inte känner att man möter förståelse eller respekteras. Och vissa är förmodligen överstimulerade av buller. Och sedan har vi en förändring i planerna, vilket kan vara väldigt irriterande. Att människor på något sätt inte kan hålla sig till planen någonsin
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Kidzi » 2021-03-25 16:37:23

Aggressiv kanske men folk tror det betyder våldsam. Om man blir arg och säger något dåligt pga stress anser jag det vara aggression.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Karamell » 2021-03-25 21:25:21

Brukar man inte säga att intelligenta människor blir lättare arga? Och autister brukar ju va intelligenta, dessutom brukar gravt autistiska personer vara aggressiva. Aggression är väl en slags känslighet, stresskänslighet och det har ju ofta autister. Men jag vet inte. Jag har dock ett jävla temperament, men det är väldigt sällan jag visar det.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav slackern » 2021-03-25 21:52:47

Karamell skrev:Brukar man inte säga att intelligenta människor blir lättare arga? Och autister brukar ju va intelligenta, dessutom brukar gravt autistiska personer vara aggressiva. Aggression är väl en slags känslighet, stresskänslighet och det har ju ofta autister. Men jag vet inte. Jag har dock ett jävla temperament, men det är väldigt sällan jag visar det.


Så du påstår att psykopater är intelligenta? För dom blir ju lätt arga, handlar ju mer om taskig impulskontroll än något annat sitter ju i frontalloberna utav hjärnan det där.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Timeless » 2021-03-25 23:16:38

Kidzi skrev:Är inte direkt aspergare som slåss på krogen. Aspergare är för snälla och ofta mesiga.


Precis. Jag har nog aldrig träffat på en aggressiv Asperger/liknande på krogen. Men har råkat på väldigt många aggressiva ’Normala’ människor. Det är alltid lika otäckt och obehagligt.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Är aspergare mer aggressiva än normalfungerande?

Inläggav Karamell » 2021-03-26 0:03:13

slackern skrev:
Karamell skrev:Brukar man inte säga att intelligenta människor blir lättare arga? Och autister brukar ju va intelligenta, dessutom brukar gravt autistiska personer vara aggressiva. Aggression är väl en slags känslighet, stresskänslighet och det har ju ofta autister. Men jag vet inte. Jag har dock ett jävla temperament, men det är väldigt sällan jag visar det.


Så du påstår att psykopater är intelligenta? För dom blir ju lätt arga, handlar ju mer om taskig impulskontroll än något annat sitter ju i frontalloberna utav hjärnan det där.
Det har jag inte sagt.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in