Är AS en funktionsnedsättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2016-09-07 1:42:47

Är det bara i Sverige som man pratar om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? I utlandet heter det bara neruropsykiatri? Eller har jag fattar det helt fel? :)
Anses Aspergers syndrom vara en funktionsnedsättning (alltså något dåligt), eller är det dåliga bara en del av diagnosen?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Maggie89 » 2016-09-07 1:50:32

Asperger är en disorder så nej, inte bara i Sverige det anses vara en nedsättning. Funktionsnedsättning är dessutom bara en medicinsk term, alltså inte något dåligt utan en benämning/beskrivning.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav River » 2016-09-07 2:06:16

Är AS en funktionsnedsättning?

Ja, jeg tenker at det nødvendigvis må være en funksjonsnedsettning, for at ingen får diagnosen om de ikke har funksjonsnedsettning/er hemmet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2016-09-07 2:39:59

Maggie89 skrev:Asperger är en disorder så nej, inte bara i Sverige det anses vara en nedsättning. Funktionsnedsättning är dessutom bara en medicinsk term, alltså inte något dåligt utan en benämning/beskrivning.


På engelska heter det ju Developmental disorders ungefär utvecklingsstörningar vilket det går under ICD-10 även på svenska.

Developmental disorders is a group of psychiatric conditions originating in childhood that involve serious impairment in different areas. There are several ways of using this term.[1] The most narrow concept is used in the category "Specific Disorders of Psychological Development" in the ICD-10

https://en.wikipedia.org/wiki/Developmental_disorder
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Maggie89 » 2016-09-07 2:51:02

slackern skrev:
Maggie89 skrev:Asperger är en disorder så nej, inte bara i Sverige det anses vara en nedsättning. Funktionsnedsättning är dessutom bara en medicinsk term, alltså inte något dåligt utan en benämning/beskrivning.


På engelska heter det ju Developmental disorders ungefär utvecklingsstörningar vilket det går under ICD-10 även på svenska.

Developmental disorders is a group of psychiatric conditions originating in childhood that involve serious impairment in different areas. There are several ways of using this term.[1] The most narrow concept is used in the category "Specific Disorders of Psychological Development" in the ICD-10

https://en.wikipedia.org/wiki/Developmental_disorder



Ja? Jag förstod inte din poäng. Rättade du mig genom att bekräfta det jag skrev eller citerade du mig för att visa att du håller med?
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav slackern » 2016-09-07 2:57:31

Maggie89 skrev:
slackern skrev:
Maggie89 skrev:Asperger är en disorder så nej, inte bara i Sverige det anses vara en nedsättning. Funktionsnedsättning är dessutom bara en medicinsk term, alltså inte något dåligt utan en benämning/beskrivning.


På engelska heter det ju Developmental disorders ungefär utvecklingsstörningar vilket det går under ICD-10 även på svenska.

Developmental disorders is a group of psychiatric conditions originating in childhood that involve serious impairment in different areas. There are several ways of using this term.[1] The most narrow concept is used in the category "Specific Disorders of Psychological Development" in the ICD-10

https://en.wikipedia.org/wiki/Developmental_disorder



Ja? Jag förstod inte din poäng. Rättade du mig genom att bekräfta det jag skrev eller citerade du mig för att visa att du håller med?


Vad jag skrev var att på engelska går det under en inte alls lika neutral benämning som på svenska, där i dagligt tall säger man utvecklingsstörning.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Maggie89 » 2016-09-07 3:00:49

slackern skrev:
Maggie89 skrev:
slackern skrev:
På engelska heter det ju Developmental disorders ungefär utvecklingsstörningar vilket det går under ICD-10 även på svenska.



https://en.wikipedia.org/wiki/Developmental_disorder



Ja? Jag förstod inte din poäng. Rättade du mig genom att bekräfta det jag skrev eller citerade du mig för att visa att du håller med?


Vad jag skrev var att på engelska går det under en inte alls lika neutral benämning som på svenska, där i dagligt tall säger man utvecklingsstörning.


Utvecklingsstörning är också en benämning, en medicinsk sådan. Det är samhället som har gjort det till en negativ sak. Asperger är en utvecklingsstörning och det är en avvikelse ifrån normen men det är inte en dålig sak mer än i vardagligt tal. Vetenskap och medicin lägger inga värderingar på det viset, det är människan som gör det.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav geocache » 2016-09-07 9:24:10

Bra skrivet, Maggie89!

(Personligen umgås jag mycket hellre med "avvikande" än med "normala".)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 9:30:19

Maggie89 skrev:Vetenskap och medicin lägger inga värderingar på det viset, det är människan som gör det.


Det där är en viktig punkt! I grunden är det neutralt från medicinsk sida.

Även om jag i princip håller med om att "funktionsnedsättning" är något negativt för det innebär ju per definition att man har mindre funktion än vad människan i allmänhet har. Sedan stämmer ju det inte riktigt, det handlar ju bara om vissa områden (kommunikation, interaktion med andra, m.m). Man kan ju också ha styrkor som de flesta människor inte har, på andra områden. Men i regel kompenserar ju inte det, så vi har ju i regel mer svårigheter än styrkor jämfört med andra. Sedan kan man diskutera om det till stor del också hänger ihop med vilket slags samhälle man har. Vårt samhälle är ju så klart anpassad till NTs.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2016-09-07 13:46:46

Toblerone skrev:...vi har ju i regel mer svårigheter än styrkor jämfört med andra. Sedan kan man diskutera om det till stor del också hänger ihop med vilket slags samhälle man har. Vårt samhälle är ju så klart anpassad till NTs.

Håller med. Jag har en känsla av att man förr hade lättare att accepteras som "udda". Och med "förr" menar jag inte (bara) t.ex. början av förra seklet, utan från 1980-talet och bakåt.

Å andra sidan hade man ju mindre rättigheter när man väl var diagnosticerad som "utvecklingsstörd" förr. Nu kan man ju, i alla fall i teorin, få hjälp med anpassning om man har en diagnos som medför problem i arbete och vardagsliv.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav River » 2016-09-07 15:14:04

Anses Aspergers syndrom vara en funktionsnedsättning (alltså något dåligt), eller är det dåliga bara en del av diagnosen?


Aspergers syndrom er en funksjonsnedsettning/en hemmelse, men ikke nødvendigvis noe dårlig tenker jeg.

Ja, jeg tror at det å være åpen om sin diagnose i mange tilfeller kan gjøre det lettere å bli en del av arbeidslivet.

Er alle "NT" i arbeid kanskje?

Nei, det er ikke slik, og mange av dem kommer heller aldri i arbeid, nettopp derfor at de i mange tilfeller ikke har en diagnose.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav River » 2016-09-07 15:53:51

Ja, og enn kan også få bedre skolegang/utdannelse med en diagnose og tilrettelegging, som jo også gjør det lettere å få arbeid vil jeg tro.

Nei, det er ingen dårlig ting å ha Aspergers syndrom tenker jeg, men at det kreves diagnose, åpenhet og tilrettelegging, for at vi skal kunne bli en del av et bærekraftig samfunn.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-07 18:22:53

det är en funktionsförändring, ett försök av människoarten att korrigera den obalans vi kan se i människan världen över just nu.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 18:59:15

ankhat skrev:
Toblerone skrev:...vi har ju i regel mer svårigheter än styrkor jämfört med andra. Sedan kan man diskutera om det till stor del också hänger ihop med vilket slags samhälle man har. Vårt samhälle är ju så klart anpassad till NTs.

Håller med. Jag har en känsla av att man förr hade lättare att accepteras som "udda". Och med "förr" menar jag inte (bara) t.ex. början av förra seklet, utan från 1980-talet och bakåt.

Å andra sidan hade man ju mindre rättigheter när man väl var diagnosticerad som "utvecklingsstörd" förr. Nu kan man ju, i alla fall i teorin, få hjälp med anpassning om man har en diagnos som medför problem i arbete och vardagsliv.


Det är inte säkert att folk med Asperger skulle ha fått en utvecklingsstörd-diagnos förut. Enskilda kanske. Vissa Aspies visar inte sin förmåga vid testning och då tar man en vägran att göra vissa delar som att personen inte kan. Men i regel kan jag tänka mig att vuxna med Asperger snarare setts som lite udda, men folk måste ju ändå ha märkt hos många att de är ganska klippska trots allt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav supernova » 2016-09-07 19:24:24

Karamell skrev:Är det bara i Sverige som man pratar om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? I utlandet heter det bara neruropsykiatri? Eller har jag fattar det helt fel? Anses Aspergers syndrom vara en funktionsnedsättning (alltså något dåligt), eller är det dåliga bara en del av diagnosen?


Om du är i en miljö som du inte passar in i fungerar du sämre och då kan ditt sätt kallas en "funktionsnedsättning".
Är du i en miljö som du passar in i så fungerar du bra och ditt sätt är normalt.

Man får välja miljö med omsorg så gott det går :wink:
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 20:16:52

supernova skrev:
Karamell skrev:Är det bara i Sverige som man pratar om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? I utlandet heter det bara neruropsykiatri? Eller har jag fattar det helt fel? Anses Aspergers syndrom vara en funktionsnedsättning (alltså något dåligt), eller är det dåliga bara en del av diagnosen?


Om du är i en miljö som du inte passar in i fungerar du sämre och då kan ditt sätt kallas en "funktionsnedsättning".
Är du i en miljö som du passar in i så fungerar du bra och ditt sätt är normalt.

Man får välja miljö med omsorg så gott det går :wink:


Din definition stämmer inte med den officiella. Den lyder nämligen så här: Man har i grunden en funktionsnedsättning (eller funktionsstörning - jag tror det är det äldre uttryck) och om omvärlden inte är anpassad så blir det ett handikapp. Funktionsnedsättningen ska vara oberoende av omgivning. Exempel: Någon som är döv har ju en nedsättning av hörseln. Men om hen är i sällskap av folk som talar teckenspråk så behöver det inte vara ett handikapp.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav antonius » 2016-09-07 20:36:56

Ja, inte är det till någon hjälp... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2016-09-07 22:13:03

Finns ju en teori att människor med AS inte är tama människor. Då handlar det mer om mänsklighetens utveckling. När människorna tämjde djuren blev de snällare, mer sociala och deras hjärnor krympte. Man anser att människan även tämjt sig själv. Och att aspergarna är otämjda människor.

Om man tycker att AS BARA är en nedsättning tycker jag man tänker rätt negativt och missat att sätta rätt person på rätt plats. Jag tycker min AS iallafall har fått mig att bli både bättre och sämre på saker jämfört med vad som är normalt.

Jag vet att jag var lite sur på en av mina läkare som envisades med att säga aspergers sjukdom. Han sa så för att uttrycka sin ståndpunkt, att AS ENBART är negativt och man ska göra aspergare mer normala, det är det bästa för dem. T ex ville han inte ge mig Ritalin (fast jag fick det sedan för en annan läkare hade rekommenderat det), för att han sa att aspergare kan koncentrera sig mer på sina intressen. Det tyckte jag lät bra eftersom jag har svårt att orka mentalt med sånt jag tycker är roligt. Men han sa att då blir jag sjukare i min aspergers, målet är att jag ska bli frisk dvs sluta ha intressen osv.

Nu hjälpte inte Ritalinet med det, bara med de tråkiga sakerna så han hade fel angående just mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 22:56:31

Jäkla idiot till läkare!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Furienna » 2016-09-07 22:58:58

kiddie skrev:Finns ju en teori att människor med AS inte är tama människor. Då handlar det mer om mänsklighetens utveckling. När människorna tämjde djuren blev de snällare, mer sociala och deras hjärnor krympte. Man anser att människan även tämjt sig själv. Och att aspergarna är otämjda människor.

Men usch vad det lät vidrigt!

kiddie skrev:Jag vet att jag var lite sur på en av mina läkare som envisades med att säga aspergers sjukdom. Han sa så för att uttrycka sin ståndpunkt, att AS ENBART är negativt och man ska göra aspergare mer normala, det är det bästa för dem. T ex ville han inte ge mig Ritalin (fast jag fick det sedan för en annan läkare hade rekommenderat det), för att han sa att aspergare kan koncentrera sig mer på sina intressen. Det tyckte jag lät bra eftersom jag har svårt att orka mentalt med sånt jag tycker är roligt. Men han sa att då blir jag sjukare i min aspergers, målet är att jag ska bli frisk dvs sluta ha intressen osv.

Nu hjälpte inte Ritalinet med det, bara med de tråkiga sakerna så han hade fel angående just mig.

Dåliga läkare finns det tydligen gott om. :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav kiddie » 2016-09-07 23:07:18

Jag tror inte han fattade att det kan vara jobbigt att ha idéer man vill förverkliga som kommer ur ett djupt intresse som kan vara beroende av AS, och har möjligheten att bli bra pga flexibiliteten från ADD, men så fattas det en byggsten för att det ska bli förverkligat.

Jag kanske skulle sagt att mina intressen var skrivande och musik, han trodde säkert att mitt största intresse var att samla knappar och lära mig tågtidtabellen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 23:32:09

Läkare ska överhuvudtaget inte tro att de vet exakt hur det kommer att bli. Det är ju så olika och man får ju som patient själv testa och känna efter. Helt dumt att tro att han kan utesluta att det skulle vara till hjälp.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav ankhh » 2016-09-07 23:43:33

kiddie skrev:...aspergarna är otämjda människor.

Åh, det här gillar jag! Jag håller på och försöker träna mig att vara mer aspig (har spelat teater hela livet) utan att bli en otrevlig människa (jag tycker att man ska respektera både sig själv och andra), och av någon anledning känns detta så bra. Jag är inte konstig, jag är bara otämjd. :D

F.ö. tycker jag att den där läkaren du haft, Kiddie, verkat vara fel person... på fel plats? Eller rätt plats? :-)063 Nåja, fel person, punkt slut. Fy katten för läkare som är så respektlösa mot sina patienter!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är AS en funktionsnedsättning?

Inläggav Karamell » 2017-01-03 22:56:21

Den här killen tycker inte att autism är något dåligt.

Och t.o.m hans mamma fattade till slut att om han fick vara sig själv när han växte upp utvecklas han, men han kunde inte bli "normal".

https://www.youtube.com/watch?v=DL7DnUJfOlw
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in