Apropå bidrag: handikappsbidrag?!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Apropå bidrag: handikappsbidrag?!

Inläggav clivia » 2009-03-07 14:39:37

Jag undrar här om det någon som har erfarenhet att fått handikappbidrag från FK sedan diagnos med AS?
Om det finns, så är mina frågor:

-Hur var bemötandet?
-Hur långt tid tog det från ansökan till utslag?
-Begärde du beloppet och vad det var för på egen hand eller var det med rekommendationsbrev/läkarutlåtande om vilka extra insatser du behöver?
-Vem tog beslutet om att ta steget att ansöka?

Vore intressant och veta.
Hört så många knäppa historier om "det är bara att söka du får en ny iPhone", medan när jag pratade med Fk sa de att de till och med sällan ens godkände ansökan för prylar även om de är livsnödvändiga.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Kristofer » 2009-03-07 15:34:56

Först och främst bör du precisera varför du behöver bidraget. Vad är det som är relaterat till ditt funktionshinder och som samtidigt skulle kunna avhjälpas med hjälp av bidraget?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav clivia » 2009-03-07 15:56:39

JoJo, det är det som står på deras hemsida också.
Men om bara det hade räckt hade inte ens tråden skapats :D

Dom frågorna kan ju fortfarande besvaras/fyllas i av ansökanden, men jag har förstått det är skillnad om man själv ansöker med bara en diagnos i handen och om man har något utlåtande. Också kanske skillnad om någon skriver det åt en.

Så frågan kvarstår:
-Hur var bemötandet?
-Hur långt tid tog det från ansökan till utslag?
-Var beloppet/sakerna du sökte för sådant du självt grävt information om eller rekommendationsbrev/läkarutlåtande om vilka extra insatser du behöver?
-Vem tog beslutet om att ta steget att ansöka?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-07 19:55:48

http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... ekon_stod/

Vet inte om du läst/pratat med det här stället för som jag kommer ihåg så var dom bra på att ge många råd om vem som var ansvarig för vad vart.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2009-03-07 21:08:22

mjo men, de kommer inte kunna beskriva hur de själva blivit bemötta eftersom de är informatörer och inte klientell...
En annan sak är att det finns en del info men de tar upp så grymt extrema fall. Eller räknas handikapp bara om man bor själv? :roll: :?:

Angående belopp och vad för saker det gäller för, det finns väldigt difuss information om eftersom det verkar stå skrivet en sak och när jag ringde om information fick jag höra att "texten står bara där, långt ifrån alla får stöd"--vi diskutterade lite sen orkade jag inte mer.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-07 21:32:05

Jag vet inte om det är bara i min hjärna eller hur det nu är men det känns lite som du börjar med att fråga vad finns att få istället för att titta på vad du skulle behöva fysiskt/psykiskt för att få dig att fungera i en tillvaro, växa som person och att på ett så bra sätt som möjligt utvecklas.

Det finns ju inte någon universalväg utan allas våra problem är ju helt olika så det är ju därför det är lite svårt att säga något exakt, svårt att säga att just där jobbar en snorkig eller kompetent.

Lite förbryllad över dina frågors grund? :?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2009-03-07 22:00:40

:( Ja jag har väl inte formulerat rätt, vet inte heller hur kanske. Men missförstånd verkar definitivt finnas i luften.

Frågornas grund har att göra att med att jag har blivit förslagen (av vård) en del olika saker som kanske kan hjälpa mig i vardagen. "Det är sånt ni får komma fram till sen...."
Jaha? Det föreslogs lite olika organisationsverktyg samt en del säkerhetsåtgärder..
Men den/dessa personer är inte de som ska "behandla" mig utan de är bara "slussa vidare så någon annan få ta tag i"-människor.
jag hade inte ens hört talas om dessa "rättigheter" för eller dessa "möjligheter". Det finns ingen att fråga och uppenbarligen ingen att fråga.
Och visst har jag levt så här långt utan det så får jag väl leva utan tills och om den dagen kommer att jag har råd med dessa saker....

När jag ringde försäkringskassan så fick jag frågan om jag vårdades på institut eller om jag behandlades i hemmet.....
"jag vill bara ha hjälp" måste jag vara förståndshandikappad eller såpass vinvaliderad och oförmögen till ett nära intill "normalt" liv att tex klumpighet och problematik med organisation inte räknas in?



Då undrade jag om någon som fått diagnosen med As (och kanske "bara" ADHD) hade för erfarenhet av att få och söka detta form av bidrag.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-07 23:05:34

clivia skrev::( Ja jag har väl inte formulerat rätt, vet inte heller hur kanske. Men missförstånd verkar definitivt finnas i luften.
............
Då undrade jag om någon som fått diagnosen med As (och kanske "bara" ADHD) hade för erfarenhet av att få och söka detta form av bidrag.


Då förstår jag lite bättre. Det handlar väl om att det måste ta lite tid, är inte något logiskt så där att man radar upp alla möjliheter till vård utan man får lov att ändra en sak i taget och se hur det passar in i ens liv.

Är det något akut som du skulle behöva förändra? Kanske kan du fokusera på det först för att sen bygga upp ditt egna som du behöver.

Att få diagnos och sen försöka planera iväg i flera år går inte riktigt, man får fokusera lite mer på delmål i nuet och sen känna efter.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2009-03-08 10:06:26

Naa det är saker jag behöver just exakt nu.
Tex skulle jag behöva ett armbandsur som har flera olika larm (minst 5) för klockor är inte lika beroende av uppladdning såsom mobiler.
Jag har behövt sådan klocka länge och letat i handeln länge. Men de modellerna jag har funnit är mycket dyra och är av ekonomisk utsträckning bortom den jag har.
Sen finns lite andra små saker såsom hur jag kan fixa min bostad att jag skadar mig mindre..... (du ska bara veta hur många gånger jag glömmer spisen på eller hur mycket plåster det förbrukas varje vecka här)
Klart att jag klarar mig utan, det har jag gjort hittils men såsom det är just nu är jag fullt medveten om att jag riskerar större skador i större skalor.

Jag lever på sådant sätt nu att jag undviker att laga mat i spisen och använder ugn eller micron mer bara för att inte riskera att glömma spisen på eller mat på spisen.

I somras tex glömde jag ugnen på i 4 dagar.....
Jag är glad det inte är gasspis.
Det är inte bara för att jag är "glömsk" utan jag kanske fastnar med att att plugga ett ämne nonstop eller att jobba nån stop på något jag tycker om och hamnar som en trans. Jag blir helt inne i det...


Äta snabbmat hela tiden är inte så bra för hälsan och inget jag tycker är speciellt gott heller.

Och det är bara en av de många små åtgärder som skulle vara viktiga och spela stor roll för förbättrad livsfunktionen.
Då skulle behovet av boendestöd vara obefintligt. Troligast billigast både nu och sen.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Apropå bidrag: handikappsbidrag?!

Inläggav ragnevi » 2009-03-08 14:04:53

-Hur var bemötandet?

Jag mötte en jättetrevlig kvinna strax under 40. Hon ursäktade sig över att hon var tvungen att ställa dessa korkade frågor om jag kunde klä på mig själv. Det här kanske låter konstigt men hon hade "stil", vilket förvånar mig för jag tycker att personalen på försäkringskassan klär sig som om de köpt alla sina plagg i fel storlek på Myrorna.

-Hur långt tid tog det från ansökan till utslag?

Nästan två månader. Jag fick avslag.

-Begärde du beloppet och vad det var för på egen hand eller var det med rekommendationsbrev/läkarutlåtande om vilka extra insatser du behöver?

Jag sökte 33%, det är så man söker om man inte ändrat reglerna. Min läkare ville inte skriva ett läkarintyg om ökade kostnader då hon ansåg att det var för subjektivt.

-Vem tog beslutet om att ta steget att ansöka?

Jag själv.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-08 14:20:49

clivia skrev:Jag lever på sådant sätt nu att jag undviker att laga mat i spisen och använder ugn eller micron mer bara för att inte riskera att glömma spisen på eller mat på spisen.


I just det här fallet med spisen kan det vara möjligt att få hjälp av din hyresvärd, en vanlig åtgärd för äldre att sätta in en timer på alla spisar så det är inget ovanligt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2009-03-08 16:21:49

Aspkvinna skrev:
clivia skrev:Jag lever på sådant sätt nu att jag undviker att laga mat i spisen och använder ugn eller micron mer bara för att inte riskera att glömma spisen på eller mat på spisen.


I just det här fallet med spisen kan det vara möjligt att få hjälp av din hyresvärd, en vanlig åtgärd för äldre att sätta in en timer på alla spisar så det är inget ovanligt.

hmm tack för tipset, ska kolla med min bovärd, inte för de varit så samarbetsvilliga hittils.

Glashäll som jag haft i tidigare bostäder har också fungerat, för ofast lyser ju någonting och då vet jag att lyser det då är något påslagen eller varmt.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav serpentin » 2009-04-12 21:00:40

clivia skrev:
Jag lever på sådant sätt nu att jag undviker att laga mat i spisen och använder ugn eller micron mer bara för att inte riskera att glömma spisen på eller mat på spisen.


En timer kopplad till spisen ska du kunna få som handikappanapassning.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav DodeN » 2009-04-12 21:30:44

Spisvakt fås som bostadsanpassning, lättast är att kontakta en arbetsterapeut om man har en sådan på ppsyk/habilitering eller liknande, annars så ber man sin läkare/kurator eller vad man nu kan ha för kontakt med vården om att få hjälp att kontakta arbetsterapeut. Så skriver de ett intyg skickar till komunen och vips... ofta går det fort, så tas det beslut på att du behöver en sån så installerar man in den.

Tror inte jag hört någon som fått avslag på spis/värmevakt.

Vi har en och den är en stor räddning, var sambon som fick hjälpen först och fick den för sig men det är jag som har mest användning för den.

Handikappbidrag har jag inte sökt än, väntar på att få mina utredningar klara först. Tar en sak i taget, försökte få information från FK om det men de var väldigt jobbigt och handläggaren hade en tråkig attityd så jag orkade inte gå vidare.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav clivia » 2009-04-12 23:53:48

frågan är...vad är billigare egentligen, spisvakten eller spishäll?
Låter kanske att spisvakten borde vara billigare för det är mindre men vad vet jag, ibland brukar en rad sk hjälpmedel vara aningen dyrare än saker som kan användas för liknande ändamål som finns i allmänna handeln
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav DodeN » 2009-04-13 0:42:39

Tror inte spisvakten är speciellt dyrt, den går att köpa ute i handeln. En ny spis kostar mycket och hjälper även om man glömmer kastrullen på plattan och om man sätter på fel platta.

Brandkåren har säkerhetspaket där man kan få lägre kostnad för hemförsäkringen om man har dessa paket. Där ingår bla. spisvakt så jag tror fler och fler kommer installera det. Vet att bostadsbolaget där jag bor installerar sådant idag i sina lägenheter som standard, så kosntaden för dessa är nog ganska låg.

Så i det här fallet är det inte riktigt som Handi och andra skitdyra hjälpmedel...
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav ragnevi » 2009-04-22 14:27:18

Du får inte installera en spisvakt själv.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav DodeN » 2009-04-24 12:57:55

ragnevi skrev:Du får inte installera en spisvakt själv.


Jo det får man, men det beror lite på villken modell man har om det krävs elektriker/fackman eller om man kan göra det själv. Men om man får det som bostadsanpassning så ingår ju jobbet och man får hjälp med den biten.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-26 10:15:07

Hmm... Någon som har fått pengar till disk- och tvättmaskin?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav clivia » 2009-04-26 13:47:16

Proffe Slimp skrev:Hmm... Någon som har fått pengar till disk- och tvättmaskin?

inväntar själv sådan svar
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-26 13:58:14

Så de säger alltså inte att disk- och tvättmaskiner per definition är fel?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Pemer » 2009-04-26 15:36:42

Det lär finnas de som har fått det, och många andra som fått avslag.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Glimma » 2009-04-26 17:00:09

clivia skrev:Naa det är saker jag behöver just exakt nu.
Tex skulle jag behöva ett armbandsur som har flera olika larm (minst 5) för klockor är inte lika beroende av uppladdning såsom mobiler.
Jag har behövt sådan klocka länge och letat i handeln länge. Men de modellerna jag har funnit är mycket dyra och är av ekonomisk utsträckning bortom den jag har.
Sen finns lite andra små saker såsom hur jag kan fixa min bostad att jag skadar mig mindre..... (du ska bara veta hur många gånger jag glömmer spisen på eller hur mycket plåster det förbrukas varje vecka här)
Klart att jag klarar mig utan, det har jag gjort hittils men såsom det är just nu är jag fullt medveten om att jag riskerar större skador i större skalor.

Jag lever på sådant sätt nu att jag undviker att laga mat i spisen och använder ugn eller micron mer bara för att inte riskera att glömma spisen på eller mat på spisen.

I somras tex glömde jag ugnen på i 4 dagar.....
Jag är glad det inte är gasspis.
Det är inte bara för att jag är "glömsk" utan jag kanske fastnar med att att plugga ett ämne nonstop eller att jobba nån stop på något jag tycker om och hamnar som en trans. Jag blir helt inne i det...


Äta snabbmat hela tiden är inte så bra för hälsan och inget jag tycker är speciellt gott heller.

Och det är bara en av de många små åtgärder som skulle vara viktiga och spela stor roll för förbättrad livsfunktionen.
Då skulle behovet av boendestöd vara obefintligt. Troligast billigast både nu och sen.


Det låter snarare som att det är en handi du är ute efter. Den köper man inte i handeln utan får man via sin utredare på habiliteringen om de anser att du är i behov av den. Ett annat råd är att prata om sådant här med kuratorn på habiliteringen för de är experter på området. Tillsammans kan ni formulera brev till försäkringskassan så att de lättare förstår dina behov. En handi kan även hjälpa dig att påminna dig om sådana saker som just att komma ihåg att stänga av spisen. Iaf den lilla/senaste versionen.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav clivia » 2009-04-29 16:33:14

jag tittade på en handi, efter 3sekunder var det "ush nä".
Och apparater som jag har med mig som påminner om tex spisen hjälper inte, märker att jag lär mig ofrivilligt ignorera det.
Bättre att ha spisvakt för konstigt nog så ignorerar jag inte det.

Tex har jag en timer i köket som alltid måste vara just i köket, för när det piper så kopplar jag det är med köket att göra.

Var sak på sin plats.
Jag ska när jag ha råd köpa mig en klocka av Casio, modell Baby G.
Den har 5x larm och tänkte sätta det så den piper var 3e timme eller så.
Då kommer den ha funktion till mat. När armslarmet piper är det mat.

Har jag allting i handi/mobilen kommer jag ha det rörigt eftersom jag kommer bli stressad av att inte veta varför det piper förrän jag tittar på det, alltså kommer jag hela tiden vara på alertenatt apparaten kommer att pipa.

När det gäller utrerade på habiliteringen så har jag ännu inte fått en, jag bokstavligen slåss för den rätten.
Ska nästa vekca besöka företaget som säljer MEMO planner, den verkar vara något för mig.... få se sen.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:33, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in