Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-06 1:11:05

Maken skulle logga in på datorn och fick då detta meddelande:

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen.


Det hjälpte inte att han stängde av datorn och drog ut sladden och försökte igen flera gånger.

Betyder detta att datorn pajat helt enkelt, bara att kasta?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav plåtmonster » 2014-04-06 7:01:40

Det är snarare operativsystemet Microsoft som är trasigt och en redig nyinstallation med något bättre gör att man slipper sådant. Hårdvaran är helt okej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-04-06 11:10:11

Mtp att han haft en massa skit på datorn (som du skrivit om tidigare) så är det inte konstigt att det blir strul.

Jag googlade texten du skrev, här är träffarna och jag tror du kan hitta lösningen bland dem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav dontknow » 2014-04-06 11:49:31

Miche skrev:Mtp att han haft en massa skit på datorn (som du skrivit om tidigare) så är det inte konstigt att det blir strul.

Jag googlade texten du skrev, här är träffarna och jag tror du kan hitta lösningen bland dem.

Har oxå haft det här problemet. Löste det genom att använda metod 1 http://support.microsoft.com/kb/947215/sv

Efter korrigering fungerade allt som vanligt.
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-06 13:38:49

Man ska alltså starta datorn i felsäkert läge. Det är nog inget som varken jag el han klarar av.

Instruktionerna är dessutom på engelska: http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... =windows-7

If your computer has a single operating system ...

If your computer has more than one operating system ...

Antar att det första är standard?

Man måste väl också veta vilken version av Windows det är. Det brukar jag kolla i själva datorn, vilket alltså inte går nu.

Är ju förstås rädd att en trojan el ett virus kraschat datorn. När jag googlade tidigare stod det att detta meddelande kunde man få om antivirussystemet höll på med något just då, men då gick det bra att logga in senare.

Förresten stod det något obegripligt på den svarta skärmen såg bara "root" och "hal.dll".

Att googla lösningar ger mig bara huvudvärk. Dels finns det för många olika, dels verkar de så komplicerade och verkar förutsätta en kunskap som inte jag har.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-04-06 15:10:34

Det är inte svårt att starta datorn i felsäkert läge, strax efter att BIOS-skärmen (oftast bara texter i svart/vitt) trycker du F8 (eventuellt kan du trycka flera gånger) och då dyker det upp en bild där man kan välja bland annat att starta i felsäkert läge.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Titti » 2014-04-06 19:35:41

Många gånger kan det hjälpa att starta datorn i felsäkert läge och starta om den därifrån.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Savanten Svante » 2014-04-07 19:31:31

Om du hittar en sån här klisterlapp på datorn så har vi klurat ut vilket system den har:

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 13:32:05

Windows 7 är det tydligen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 14:03:19

Titti skrev:Många gånger kan det hjälpa att starta datorn i felsäkert läge och starta om den därifrån.


Men är det självklart vad man ska göra sen?

Jag har alltså tittat på denna http://support.microsoft.com/kb/947215/sv#fixit4me

Men inte vågar jag gå in i registret. Och så hänvisas det till andra sidor där det står på engelska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Titti » 2014-04-11 16:00:54

Ofta behövs inte mer än just det - starta i felsäkert läge och starta om den igen därifrån (med Windowsavstängning, inte genom att bryta strömmen)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 16:16:52

Vi har tryckt på F8, men det enda som står då på skärmen är man ska trycka på F2. Så gör vi det, och så dyker samma inloggningsruta upp igen. Och vid inloggningsförsöket kommer samma irriterande felmeddelande som förut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-04-11 16:32:40

Precis efter en startskärm (kan se ut som bilden):
Bild
ska du trycka F8 och då ska en bild som liknar nedanstående dyka upp:
http://tnthelpforum.com/articles/window ... PTIONS.jpg

Det finns en genväg för att komma dit, när datorn håller på att starta upp så kan man helt frankt stänga av strömmen. Om man då bootar igen kommer Windows att tro att något blev fel under uppstarten och visa skärmen där felsäkert läge finns som alternativ.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 17:21:17

Så där såg det inte ut, allt var bara svart förutom uppmaningen att trycka på F2.

Däremot har jag sett något liknande förr när jag satt på min dator. Då har jag bara klickat på "Start Windows normally" (el motsvarande). Jag har inte förstått vad alla de andra alternativen betytt.

Man ska alltså dra ur sladden när man satt på datorn, och sedan lägga i sladden och starta datorn igen. Kan försöka det senare när maken är på humör. Vi blir bägge två rätt stressade och sura när vi kämpar med datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 19:02:08

Gjorde så och klickade på "Start Windows normally", kom till samma inloggningsruta och fick samma felmeddelande.

"Start Windows normally" var tydligen fel, men jag fattar inte vad de andra alternativen innebär.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Flatline » 2014-04-11 19:06:59

Vad du har fått är inget virus eller annat utan bara ett hederligt snubbel i windowsregistret.
Har fått in mycket sådana datorer i verkstaden på sista tiden så jag misstänker att det är någon programvara som inte spelar tillsammans med någon uppdatering.
Så brukar vara fallet när det kommer många maskiner med samma fel inom en kort period.

http://support.microsoft.com/kb/947215/sv

I steg 1 där har du iaf lösningen och jag har använt den på ett flertal maskiner.
Lycka till.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-11 20:21:25

Tack, men det är för avancerat för mig:

Säkerhetskopiera och återställa registret i Windows
Klicka på Start, skriv regedit i Sök-rutan och tryck på RETUR.
Leta upp och klicka på följande registerundernyckel i Registereditorn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
I navigeringsfönstret letar du efter mappnamnet som börjar med S-1-5 (SID-kod) följt av ett långt tal.
Klicka på varje S-1-5-mapp och leta upp posten ProfileImagePath i informationsfönstret. Dubbelklicka för att kontrollera att det här är den användarkontoprofil som innehåller felet.


Det går ju inte ens att komma till Start, så fort man sätter på datorn kommer man bara till den lilla rutan där man ska logga in, och det går inte att logga in.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Flatline » 2014-04-11 22:43:45

Alien skrev:Tack, men det är för avancerat för mig:

Säkerhetskopiera och återställa registret i Windows
Klicka på Start, skriv regedit i Sök-rutan och tryck på RETUR.
Leta upp och klicka på följande registerundernyckel i Registereditorn:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
I navigeringsfönstret letar du efter mappnamnet som börjar med S-1-5 (SID-kod) följt av ett långt tal.
Klicka på varje S-1-5-mapp och leta upp posten ProfileImagePath i informationsfönstret. Dubbelklicka för att kontrollera att det här är den användarkontoprofil som innehåller felet.


Det går ju inte ens att komma till Start, så fort man sätter på datorn kommer man bara till den lilla rutan där man ska logga in, och det går inte att logga in.


Du är tvungen att starta i felsäkert läge först och sedan öppna registret.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-04-12 10:02:14

Alien skrev:Gjorde så och klickade på "Start Windows normally", kom till samma inloggningsruta och fick samma felmeddelande.

"Start Windows normally" var tydligen fel, men jag fattar inte vad de andra alternativen innebär.
Varför valde du Start Windows normally? Vilka är de andra alternativen?

Jag undrar f.ö. om du inte trycker F8 lite för tidigt, datorn är kanske fortfarande kvar i BIOS och då är det inte Windows som tar F8-tryckningen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-04-12 12:40:26

Kommer inte ihåg de andra alternativen. Men vilket alternativ borde jag valt, om man utgår från att de var de samma som på den andra bilden här: post1147186.html#p1147186
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-04-12 19:58:06

Safe mode (kan i svensk Windows heta Felsäkert läge).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2014-06-03 13:58:48

Vaddå Safe mode, det står ju två alternativ "Safe Mode with Networking" och "Safe Mode with Command Prompt" i ditt inlägg post1147186.html#p1147186.

Dottern hörde vår klagan och frågade sin pv och vidarebefordrade hans fråga:
"Har ni kvar installations-CDn?"

Men det låter som alla datorer levererades med en sådan cd. Tror inte det finns någon sådan för den här, allt finns inne i datorn och är alltså borta med datorn.

Däremot har vi gamla sådana CDn, men det händer ju inget om man stoppar in dessa heller. Annars skulle man i värsta fall kunna använda datorn med en gammal variant av Windows.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Miche » 2014-06-03 16:07:32

Det borde finnas tre alternativ, ett som bara heter Safe Mode...

Om datorn inte bootar på en installations-CD så beror det antingen på att CD-läsaren är trasig eller så har en intelligent person (OBS! Ingen ironi) stängt av möjligheten att boota på CD i BIOS (själv hatar jag när datorn bootar något elände bara för att man glömt en CD i så jag har det alltid avstängt) och då får man gå in i BIOS (vid uppstart, det brukar stå vilken knapp man ska trycka för att komma in) och slå på det igen (glöm inte av slå av det igen efteråt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen...

Inläggav Alien » 2015-09-14 2:17:55

Maken köpte en ny dator.

Sedan fick jag samma problem med min dator fast på engelska

The user profile service failed the logon
User profile cannot be loaded


Under semestern dök dottern upp med pojkvän. Pojkvännen fixade det genom att skapa en ny profil, och allt var frid och fröjd igen.

Men nu dök samma meddelande upp igen. Kommer inte åt mina lösenord el dokument. Vet inte när pojkvännen kommer hit igen, i värsta fall först nästa sommar.

Alla instruktioner är rent avskräckande för mig:
Viktigt! Den här artikeln innehåller information om hur du redigerar registret. Det kan uppstå allvarliga problem om du gör detta felaktigt. Följ därför instruktionerna noga, och säkerhetskopiera registret innan du gör några ändringar i det.
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/947215

Men varför händer detta gång på gång? Är det något som drabbar just Windows 7? I så fall slipper jag ifrån det om jag köper en ny dator med senare Windows-version. Eller är det något som händer även senare versioner?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in