Ansträngande att umgås med folk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav nescio » 2017-03-15 20:10:17

Jag har läst att många aspergare blir uttröttade av att umgås med andra människor. Det blir vanligen inte jag.

Jag undrar om det beror på att jag för det mesta inte lyssnar på vad de andra pratar om och inte bryr mig om vad de tänker om mig. Jag säger inget själv utom på direkta frågor. Jag har antagligen bara följt med på någon annans initiativ för att bli bjuden på mat eller något.

Om andra aspergare försöker delta i konversationen och läsa av vad andra tänker och försöker uppföra sig normalt hela tiden, så kan jag förstå att det blir jobbigt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Flia » 2017-03-16 19:14:59

Jo, jag blir mer trött om jag skälv pratat mycket.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav opteron » 2017-03-20 23:23:30

Det kan vara ansträngade ibland ja.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Re: Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav tahlia » 2017-03-21 1:36:47

Jag blir i regel fullkomligt utmattad efter en dryg timme. Saken är den att jag blir lika utmattad av vara bland folk utan att umgås med dem (promenad på stan, i affär eller liknande) eftersom intryck i sig blir satans påfrestande.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav vofff » 2017-03-24 18:55:27

tahlia skrev:Jag blir i regel fullkomligt utmattad efter en dryg timme. Saken är den att jag blir lika utmattad av vara bland folk utan att umgås med dem (promenad på stan, i affär eller liknande) eftersom intryck i sig blir satans påfrestande.


Samma här. Jag tycker föräldrar är jobbigast att umgås med.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Flinta » 2017-03-24 20:19:41

vofff skrev:
tahlia skrev:Jag blir i regel fullkomligt utmattad efter en dryg timme. Saken är den att jag blir lika utmattad av vara bland folk utan att umgås med dem (promenad på stan, i affär eller liknande) eftersom intryck i sig blir satans påfrestande.


Samma här. Jag tycker föräldrar är jobbigast att umgås med.


Föräldrar kryllar det av :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-24 21:14:51

Ja, särskilt jobbigt är det att umgås med folk i grupp.
Mingel och planlöst socialt umgänge med random folk är det värsta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Flinta » 2017-03-24 21:33:24

Det är ofta jobbigt att umgås med en person, två eller fler skitjobbigt. Allt jag behöver hålla i huvudet och koncentrera mig på för att tolka personen tar energi. Miljöer vi ses i påverkar ofta mycket. Intryck ni vet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav elle » 2017-03-24 21:58:41

Jag har svårt att umgås i spontana grupper där folk pratar om allt och inget konkret och alla skrattar som på beställning. Min hörsel fungerar dessutom inte bra i vissa miljöer då jag hör inte allt folk säger.
Jag klarar inte av att umgås med människor som ställer höga sociala krav, tänker på oskrivna regler, använder vita lögner för att det låter " finare". Ansträngande att umgås med människor där man aldrig vet vad de egentligen menar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-24 23:56:55

Konferenser...det ni.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav geocache » 2017-03-25 0:02:12

elle skrev:Jag har svårt att umgås i spontana grupper där folk pratar om allt och inget konkret och alla skrattar som på beställning. Min hörsel fungerar dessutom inte bra i vissa miljöer då jag hör inte allt folk säger.
Jag klarar inte av att umgås med människor som ställer höga sociala krav, tänker på oskrivna regler, använder vita lögner för att det låter " finare". Ansträngande att umgås med människor där man aldrig vet vad de egentligen menar.


Jag håller med dig helt.

Och att vara i gallerior och köpcentra ger mig inte sällan panikångest på tio sekunder.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Flinta » 2017-03-25 1:03:17

geocache skrev:
elle skrev:Jag har svårt att umgås i spontana grupper där folk pratar om allt och inget konkret och alla skrattar som på beställning. Min hörsel fungerar dessutom inte bra i vissa miljöer då jag hör inte allt folk säger.
Jag klarar inte av att umgås med människor som ställer höga sociala krav, tänker på oskrivna regler, använder vita lögner för att det låter " finare". Ansträngande att umgås med människor där man aldrig vet vad de egentligen menar.


Jag håller med dig helt.


Instämmer. Delar elles upplevelser.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Baba Jaga » 2017-03-25 22:22:34

Så länge man pratar om fakta eller väsentligheter orkar jag delta, även i en mindre grupp. Då kan det vara roligt. Men när man börjar prata för pratandets skull blir jag vansinnigt uttråkad. När samtalet börjar gå på tomgång, då vill jag bara gå hem och vara ifred.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Batte » 2017-03-26 18:43:51

Aksept for å ikke følge normer gir mindre anstrengelser. I alle fall for min del. Jeg tillater meg gjerne å være eksentrisk når det ikke er upraktisk, men er som regel altruistisk etter beste evne.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Humla » 2017-05-03 2:07:10

Så är det nog definitivt.

Jag har alltid haft en mycket stark önskan om att bli omtyckt.
Är konflikträdd som attan och över analyserar alltid allting för att undvika obehaglig stämning.

Varje gång jag umgås med en person så försöker jag se till att denne ska känna sig bekväm och omtyckt i mitt sällskap.
Efteråt brukar jag gå igenom allt vi sagt och gjort och leta efter vad jag kan tänkas ha gjort fel eller sagt som var dumt eller uppfattas som elakt.

Misstänker jag att något sådant skett, ja då blir det ångest och oro för hela slanten ( därför jag är vaken nu! )

På ett märkligt sätt är jag stolt över att jag bryr mig, tänker ibland att jag är som en robot som programmerat sig själv till empati.
Det låter komiskt och det är helt sant att jag nog skulle må mycket bättre och vara mindre trött om jag inte var så besatt av att uppnå det som jag anser vara goda egenskaper.

Kanske hittar jag någon sorts hälsosam balans en dag...
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Ansträngande att umgås med folk?

Inläggav Kalle Kanin » 2017-05-04 11:20:33

Även jag tycker det tar mycket energi att hela tiden anpassa sig till vad jag tror folk(/"vänner") förväntar sig av mig.

Jag skulle vilja hitta ett sammanhang där en kan vara helt ärlig, där alla tar ansvar för sig själv, där jag kan säga och göra exakt vad som faller mig in. Jag tänker mig att det skulle vara mindre ansträngande, kanske även roligare. Men först och främst att det kanske skulle kunna ge en känsla av frihet och lätthet.

Nån som har tips? (Gärna i närheten av Göteborg)
Kalle Kanin
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-09-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in