Ansökte om handifon men för högfungerande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav ragnevi » 2012-01-01 23:16:55

Jag har precis fått låna ett bolltäcke från Habiliteringen och jag tycker att jag är rätt så högfungerande. Har tidigare fått låna ett kedjetäcke, men det gillade jag inte alls.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Tiblan » 2012-01-02 7:31:23

Vad är skillnaden mellan bolltäcke och kedjetäcke?
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Juddy » 2012-01-02 8:49:43

Tiblan skrev:Vad är skillnaden mellan bolltäcke och kedjetäcke?

I ett bolltäcke är det just bollar; tänk bollhav på mcdonalds men i ett täcke. De är insydda i täcken i ett rutmönster så att bollarna är jämnt fördelade. Det finns olika täcken där storleken på bollarna varierar. Kedjetäcken är ett täcke där man har sytt in kedjor i täcket istället för bollar.
Jag fick ett kedjetäcke i december. Det har inneburit en stor förbättring. Jag gillade inte bolltäcket, bollarna lät och jag kunde inte ha den sovställning som jag brukar ha. Ett problem med tyngdtäcken överlag är att de är just tunga och det kan bli rejält varmt. Tyngden är å andra sidan det bästa men det är inget jag kommer att använda mitt i sommaren.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ragnevi » 2012-01-02 9:26:09

Jag tyckte att kedjetäcket jag lånade var för lätt, om du vred dig så brukade täcket väcka mig då det slog till mig i ansiktet. Bolltäcket som jag lånat nu väger mer, men visst de låter lite. Ungefär som att dra på sig en säck med duplo-bitar i. De bollarna som jag har är något mindre än de på mcdonalds, de är som lite större pingisbollar. Tyngden är det bästa, det känns "tryggt" på något sätt.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Juddy » 2012-01-02 9:35:25

ragnevi skrev:Jag tyckte att kedjetäcket jag lånade var för lätt, om du vred dig så brukade täcket väcka mig då det slog till mig i ansiktet. Bolltäcket som jag lånat nu väger mer, men visst de låter lite. Ungefär som att dra på sig en säck med duplo-bitar i. De bollarna som jag har är något mindre än de på mcdonalds, de är som lite större pingisbollar. Tyngden är det bästa, det känns "tryggt" på något sätt.

Jag är väldigt ljudkänslig och det var något med det där lätta "klirrandet" som jag inte stod ut med. Visst låter kedjetäcket också lite men inte alls lika mycket.
Tyngden är just det bästa. Håller med om tryggheten, Jag rullade (rullar) alltid in mig i vanliga täcken så mycket det bara går. Det tryck man får av det får man istället av täcket i sig. Väldigt skönt.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ca » 2012-01-02 22:25:32

Lånar också ett bolltäcke just nu och älskar det! Det påminner om när jag var liten då jag brukade vika in kanterna på täcket och göra en kokong till mig själv. Sover mycket djupare, verkar inte gnissla tänder längre enligt sambon... men bäst av allt: ligger inte längre och vrider mig och flyttar på benen i en evighet innan jag somnar. Har slutat knäppa med tårna också.. alltså ett tic jag hade i sängläge tidigare - "knäppte" med stortån och pektån så det lät "fnipp.. fnipp.. fnipp.." vilket drev sambon till vansinne. ;-)

Hoppas man kan få ansöka om ett. Rekommenderas!

Hade faktiskt kunnat tänka mig ett dubbelt så tungt t.o.m. om det hade funnits. Jag gillar tydligen hårda tag. :-D

Edit: det jag lånar klirrar inte alls utan prasslar en del när jag rör mig i stället. Det känns som tunga pingisbollar och en del sand som är invävt i mitt, indelat i fickor.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav matterik » 2012-01-03 0:07:56

Själv så har jag en mobil. Har aldrig förstått vad man ska med handifon och kedjetäcke till. Men jag sover bra om nätterna så och tar ingen medicin. Sen har jag påminnelse och alarm på mobilen som jag kan aktivera.
matterik

Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in