Anpassade studier, finns det i praktiken?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav frokensvar » 2015-10-03 13:28:08

Hej!
Jag har planer på att söka till folkhögskola och musikhögskola. Jag är inte diagnosticerad eftersom jag väntar på utredning i ett år till, men min psykolog säger att hen kan skriva ett intyg som gäller så länge till skolan om den skulle starta innan utredningen är klar. På Aspergers då och vilka anpassningar som skulle behövas för att jag skulle klara skolgången.

Jag är ju väldigt glad över detta, att kunna anpassa skolgången - men är det någon här som studerat med anpassningar och kan tala för att det faktiskt går i det verkliga livet?
Hur har skolan hjälpt till med anpassningar och hur har du själv kommit fram till vad som fungerar bäst för just dig?

För mig blir det problem med att åka kollektivt, studera i grupp och miljöer där det är många olika ljudkällor.
Jag tänker mig att en egen bil och hörselskydd är sånt som jag kan skrapa ihop själv, men just undervisningsmässigt behöver jag få vara i mindre grupp - det borde väl inte bara vara jag som har det behovet, eller hur.
Jag behöver även detaljerade scheman och tydlig information vid undervisningen. Bara muntligt är ganska krångligt för mig, jag behöver visualiera endel av informationen så att jag har något att "hänga upp" informationen på i minnet.

Vill ni berätta om era erfarenheter av att anpassa studier efter er Asperger?
Hur gick det till, vad krävdes och vad blev resultatet? Funkade det på så vis att ni klarade skolan?

Allt gott,
Fröken Svår
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:00:27

anpassade studier kommer inte hjälpa dig. försök köra på som dom andra så kommer det antagligen att lösa sig. ha inte fördomar mot vad ni kallar "NT människor".

eftersom du inte ens är diagnosticerad, varför ska du ha anpassade kurser? försök bara. det är inte så jävla svårt om du tar dig tid att diskutera med andra människor som går kursen, ni sitter i samma båt.

och om du svarar: jag kan inte diskutera med andra människor för dom är för ytliga så kan du dra å helvete. försök åtminstone.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-03 18:01:36

@ArgeAnkan, Det är väl just ljud och rörighet som kan ställa till det:
frokensvar skrev:För mig blir det problem med att åka kollektivt, studera i grupp och miljöer där det är många olika ljudkällor.
frokensvar skrev:undervisningsmässigt behöver jag få vara i mindre grupp

Oavsett om det är NT eller inte.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav frokensvar » 2015-11-17 12:14:44

ArgeAnkan skrev:anpassade studier kommer inte hjälpa dig. försök köra på som dom andra så kommer det antagligen att lösa sig. ha inte fördomar mot vad ni kallar "NT människor".

eftersom du inte ens är diagnosticerad, varför ska du ha anpassade kurser? försök bara. det är inte så jävla svårt om du tar dig tid att diskutera med andra människor som går kursen, ni sitter i samma båt.

och om du svarar: jag kan inte diskutera med andra människor för dom är för ytliga så kan du dra å helvete. försök åtminstone.


Wow. För att få svar på dom frågor du ställer så är det bara att läsa mitt inlägg igen.
Lycka till.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-17 12:21:12

Folhögskola funkade, universitetet däremot kändes som en malström av intryck, korridorspring och studentorganisationsfrågor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav Hallonsaft » 2015-11-17 12:37:19

Det finns inte i verkligheten, även om det ska finnas, och om du uppger en massa krav då blir du inte antagen. Förmodligen hittar de på någon ursäkt, hör inte av sig alls, alternativt säger som det är att de inte kan uppfylla dina behov. Det finns en del "speciella" skolor men där vill du definitivt inte hamna. Studier på distans bör vara det bästa men det kräver disciplin och att du är smart.
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav frokensvar » 2015-11-17 22:27:13

KrigarSjäl skrev:Folhögskola funkade, universitetet däremot kändes som en malström av intryck, korridorspring och studentorganisationsfrågor.


Det är det jag är rädd för =/

Hallonsaft skrev:Det finns inte i verkligheten, även om det ska finnas, och om du uppger en massa krav då blir du inte antagen. Förmodligen hittar de på någon ursäkt, hör inte av sig alls, alternativt säger som det är att de inte kan uppfylla dina behov. Det finns en del "speciella" skolor men där vill du definitivt inte hamna. Studier på distans bör vara det bästa men det kräver disciplin och att du är smart.


Eftersom inte ens barn med tigermammor får det stöd dom behöver i skolan så har jag tyvärr inte heller så stora förhoppningar =/
Men jag har inte tänkt att nämna något förrän jag är antagen. Jag hoppas att jag kommer kunna klara mig genom att läsa på halvfart och att praktisera en hel del stressreducerande strategier.
Jag känner oftast numer ganska omgående när hjärnan börjar stänga ner pga för många intryck, så förebyggande åtgärder hoppas jag kommer räcka. Micropauser i realtid, dvs innan det gått så långt att jag ligger däckad i två dagar pga intryck och stress.
På något sätt så ska jag få det att funka. Jag får ställa in mig på att jag får vara kreativ i mina lösningar då.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav vofff » 2016-03-04 11:51:20

Hoppas det har gått bra för dig ändå. Det där med anpassningar får vi ändå acceptera. För att skolan har inte resurser att ta hand om minoriteter, så kommer heller inte elever orka anpassa till oss. Om man inte har en skylt hängande står att du har asperger för tydligheten. Man får ta en nypa salt helt enkelt och gå vidare vare det går bra eller ej.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Anpassade studier, finns det i praktiken?

Inläggav Flinta » 2016-03-04 16:06:12

Mitt tips är att läsa här, om du ska studera på t ex gymnasienivå. Kanske får du några idéer du kan ta med dig till folkhögskola och musikhögskola.

om-anpassningar-i-skolan-vid-ast-t47835.html
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in