Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intressant?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intressant?

Inläggav Moggy » 2012-06-27 0:04:02

Jag vet att det inte är aktuellt med några nya areor på forumet. Trots detta väljer jag att lägga fram en idé om en anonym area som jag sett finns på vissa andra forum. Tror bl.a att FL har nå i den stilen.

Vad jag tänker mig är följande:
En area där man kan starta en tråd utan att nån ser vem som gjort det och där dom som svarar antingen är anonyma dom med, alternativt kan välja om man ska vara det eller ej. Självklart skulle nån i staff ha tillgång till vem som står bakom ett inlägg, men helst så få som möjligt.

Varför detta då? Vad skulle syftet vara? Att man ska kunna skriva precis vad man vill om religion, feminism, invandrare, vapen och droger utan att nån kommer åt en? Nej absolut inte, det är inte tanken. Tanken skulle vara att man kunde skriva saker där och fråga om sånt som är så pass känsligt att man inte vill ha det kopplat till ens vanliga användarnamn, inte ens på PA-arean. Det skulle inte vara till för att driva åsikter i frågor eller ha diskussioner där.

Kan tänka mig några ämnen som skulle kunna tas upp här. Att man hamnat i missbruk. Att man åkt på en allvarlig och smittsam könssjukdom eller en vanlig sjukdom, livet har kraschat med stora ekonomiska skulder, abort, otrogenhet, misshandel inom familjen, självmordstankar, dödsfall inom familjen, funderngar på att lämna en sekt, att man ska slå en volta... (Bara lite exempel som jag kommer på nu när jag skriver. Finns säkert många fler och en del av mina är säkert dåliga exempel. Men som en indikation på vad jag tänker mig för ämnen)

Man vill ha råd och sympati kring sånt men inte riktigt vågar gå ut med det under sitt användarnamn som många vet vem man är IRL men där det kanske finns kunskap på forumet som kan vara en hjälp på vägen.

Arean skulle ha höga krav på respektfullt bemötande, minst lika högt som på PA. Inga fördömande moralpredikningar och inget ifrågasättande. Bara en area där man kan bolla väldigt känsliga frågor utan risk att bli nedsvärtad på resten av forumet. Stenhård moderering och i princip nolltolerans för trams och personangrepp. Totalt förbud att börja spekulera i vem den anonyme är, baserat på ordval och språkstil.

All respekt för att det inte kommer bli några nya areor här. MEn nån som har åsikter som min idé här? Vettigt? Onödig? Värdelös? Svårgenomförbar men bra?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Choklad » 2012-06-27 0:30:39

Låter vettigt. Bara det inte blir en massa oseriösa trådar startas anonymt eller troll, troll lockas till anonymiteten. Skulle tro att det är svårt att genomföra men det kan ju vara bra för folk att få råd om sådant de inte vågar prata om annars.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Zombie » 2012-06-27 0:42:18

Kan nog vara bra. Åtminstone på så vis att det kan behövas ibland. Om det hålls efter hårt av gott om bra och arbetsvilliga moddar. Men folk kommer att räkna ut vilka en del är, tro inget annat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Miche » 2012-06-27 0:46:27

Zombie skrev:Men folk kommer att räkna ut vilka en del är, tro inget annat.

Det brukar märkas om någon ex.vis skapar ett nytt konto, efter ett tag så har många räknat ut det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav atoms » 2012-06-27 1:47:25

Som ett PA där bara de som modererar avdelningen (och Admin) vet vilka som är med.
Förbud för de som är med att inom AspergerForums gränser avslöja att de är med.

Det skulle vara knepigt; om något brottsligt, polisiärt ouppklarat, kommer upp - juridiskt ansvar.
Det skulle vara extra tungt för de som modererar, inte minst att hålla isär var de läst vad.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav plåtmonster » 2012-06-27 1:49:34

Choklad skrev:oseriösa trådar startas anonymt eller troll, troll lockas till anonymiteten

Och administratörer lär ta fram stora spärrklubban ;)

@atoms, Forumets ägare är möjligtvis ansvarig för uppmaning till brott som ej modereras och sen är det där med beviskrav och tillämpning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Alien » 2012-06-27 1:54:36

Skulle "Anonym" starta en tråd och få svar av flera olika "Anonym", blir inte det förvirrande? Eller blir det Anonym1, Anonym2 etc automatiskt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-27 5:31:20

4chan.


Skapade storheter som anonymous - hackergruppen!

Lolcats, rickrolling,

http://en.wikipedia.org/wiki/4chan

De jävlas med scientologerna också. Bra människor.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-27 6:16:37

Spontant känns det mest som att det skulle öppna för feghet och en rad oseriösa ämnen i bästa fläskbackstil.
Helt anonymt lär det knappast bli heller, moddarna kommer ju fortfarande att se IP-nummer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Kimmelie » 2012-06-27 9:17:30

Jag tycker det är ett bra förslag. Jag läste nåt om hackerforumet där alla skrev som Anonym, det lät mest bara kul. Men Moggy tog upp flera bra exempel på hur det kan användas seriöst. Det kan ju vara samma medlemskrav som till PA, för att undvika trollande.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Sheyen » 2012-06-27 10:16:06

Savanten Svante skrev:4chan.


Skapade storheter som anonymous - hackergruppen!

Lolcats, rickrolling,

http://en.wikipedia.org/wiki/4chan

De jävlas med scientologerna också. Bra människor.

4chan är den vidrigaste skiten som finns! Den hemsidan har sabbat min psyke!

Moggy: Bra idé! Jag stöttar den. :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Dagobert » 2012-06-27 12:35:19

Låter intressant, värt att fundera på.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Meppe » 2012-06-27 12:38:34

Bara ni inte kallar alla för "anonym". Anonym startar en tråd, får svar av anonym, anonym och anonym. Anonym och anonym är av olika åsikt, börjar diskutera. Sedan skriver anonym något som anonym inte tycker är så lyckat, så anonym protesterar. Dessutom mångdubblas antalet anonym i tråden. Jag tror ni fattar.

//anonym
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav atoms » 2012-06-27 12:48:03

Meppe skrev:Bara ni inte kallar alla för "anonym". Anonym startar en tråd, får svar av anonym, anonym och anonym. Anonym och anonym är av olika åsikt, börjar diskutera. Sedan skriver anonym något som anonym inte tycker är så lyckat, så anonym protesterar. Dessutom mångdubblas antalet anonym i tråden. Jag tror ni fattar.

//anonym


Det blir som i filmen I huvudet på John Malkovich där John Malkovich kryper in i portalen som leder in i huvudet på John Malkovich och får uppleva hur det är att vara inne i sitt eget huvud.

//John Malkovich
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Dagobert » 2012-06-27 12:49:06

Det räcker kanske om trådstartaren är anonym i sin tråd och de övriga svarar under sina nick.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Meppe » 2012-06-27 12:51:17

Nå, bara det inte blir debatter om språket. Jag tror inte jag är den enda som drastisk skulle ändra på hur jag uttrycker mig, vilket självklart leder till en språklig försämring.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Alien » 2012-06-27 12:52:00

Savanten Svante skrev:4chan.


Skapade storheter som anonymous - hackergruppen!

Lolcats, rickrolling,

http://en.wikipedia.org/wiki/4chan

De jävlas med scientologerna också. Bra människor.


Bra människor? För mig är 4chan förknippat med stötande bilder (t ex på djurplågeri) och mobbning och känslokyla. Grabbigt i dess mest negativa mening. Pedobear låter också skumt.

Att de djävlas med scientologerna ser jag som positivt men de djävlas med alla "for the lulz".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Alien » 2012-06-27 12:54:39

Dagobert skrev:Det räcker kanske om trådstartaren är anonym i sin tråd och de övriga svarar under sina nick.


Men om de som svarar berättar om sina egna "känsliga" erfarenheter av TS problem så vill de också vara anonyma.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Zombie » 2012-06-27 14:33:32

Alien skrev:Skulle "Anonym" starta en tråd och få svar av flera olika "Anonym", blir inte det förvirrande? Eller blir det Anonym1, Anonym2 etc automatiskt?

Det lär ju vara en förutsättning. Och det legala skulle kräva rejält med moddberedskap, som plåtmonster påpekade. Samt det språkliga, som Meppe påpekade. Men inte lär det ju hjälpa alla att förställa sitt språk.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav Kimmelie » 2012-06-27 17:25:21

Jag förstår inte varför det skulle krävas mer modderering. Om alla inlägg registreras i en databas tillsammans med nicket, så kan ju moddarna lätt plocka fram uppgifterna om nåt inlägg bryter mot nån regel. (Men jag tycker också det ska finnas en regel om att de inte får kolla bara av nyfikenhet...)

Eller är människans natur sån att folk automatiskt blir elakare när de tror att de är anonyma? Fast man är ju inte anonym, om det går att kolla upp vem som skrivit vad...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Anonym area, man ser inte vem som skapat tråden? Intress

Inläggav nallen » 2012-06-27 18:17:26

Förhandsmodererat i så fall (som artiklarna).
Men det är ofta lätt att känna igen en användare på språkstil, ordval och typiska fel i texten. Man skulle egentligen behöva en automagisk bowdleriserare, men det verkar riktigt svårt att åstadkomma, svårt på samma nivå som automatiska översättningar.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in