Ångest - Under utredning AS diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav Jagers » 2011-05-12 22:05:28

HejHej.

Mikael heter jag, fyller 23 år nu i juli.
Jag fick kontakt med en psykolog för ca 6 månader sedan(äntligen) pga. depression och social fobi, och hon har nu sagt att jag kanske har Aspergers(utredning om 1-2 veckor hoppas jag)

Det kom som en chock när hon sa det men jag vart EXTREMT glad när hon förklarade vad det var och sa att jag troligtvis har det, för att nästan hela mitt liv så har jag gått å funderat på varför jag är som jag är och varför andra inte förstår mig etc.

Nu har jag äntligen fått en förklaring som passar in på mig till 99% och som gör att jag inte längre behöver fundera på varför och kan gå vidare med mitt liv och börja leva.

Så nu har jag bara 2 frågor...
1. Jag gjorde Aspie-Quizen och fick Aspie: 129/200 och NT: 71/200
vad tror ni, har jag Aspergers eller är jag bara deprimerad pga mobbning vid 10-16 års åldern?

2.Jag fick reda på att jag kanske har Aspergers igår, och kunde knappt sova på kvällen för att jag var så extremt glad, och nu går jag bara och funderar och har nästan lite ångest för om det visar sig att jag INTE har Aspergers(och måste altså börja fundera på varför jag är som jag är igen...)

Jag vill ha Aspergers över allt annat i hela världen och vet inte om jag står ut och vänta på utredning, så min fråga är: Kände ni likadant när er psykolog/läkare sa att ni kanske hadde Aspergers, är detta någonting vanligt bland personer med AS?

Ber om ursäkt för eventuella stavfel.
Tack, älskar er alla//Stor cyber-kram
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav Zombie » 2011-05-12 22:17:44

Svarar på det jag har krafter till, andra svarar säkert på annat :) :
Jagers skrev:1. Jag gjorde Aspie-Quizen och fick Aspie: 129/200 och NT: 71/200
vad tror ni, har jag Aspergers eller är jag bara deprimerad pga mobbning vid 10-16 års åldern?

Det kan man inte bedöma på den grundvalen. Frågeformulär på nätet kan man inte dra några säkra slutsatser av, och just det här är dessutom ett hobbyprojekt av en lekman, har ingen officiell ställning alls.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav gemini » 2011-05-12 22:50:50

Jag har själv ingen diagnos, än.

Men jag står i kö till att göra en utredning. Själv blev jag väldigt lättad när jag började läsa om Asperger och insåg att jag antagligen lider utav det. Dock kom jag på det själv, jag har enbart varit hos en psykolog för att få en remiss.

Känner igen mig med ångesten, ibland känner jag mig relativt normal och undrar om jag verkligen har något NPF, men sen tänker jag tillbaka på livet och inser att något måste det vara.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav FamiljenM » 2011-05-13 6:55:37

När jag utreddes var jag helt på det klara med att jag hade Asperger. Min Npf-psykolog trodde inte det, utan trodde mer på ADD.
Då sa jag till henne, jag har Asperger - frågan är om du kan hitta det.... 8)

Nu har jag Aspergers syndrom, och ingen ADD.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav Jagers » 2011-05-13 14:53:51

Men hur lång tid tar det å få diagnosen AS ? kommer jag få reda på det om 1-2 veckor bara och hur lång tid tar det testet? 1 timme 3 timmar? 6 månader?

för sen efter man fått diagnosen AS så startar väll utredningen oxå(eller ja, man hamnar i den 2 års långa väntekön?) för alla förkortningar (ADHD ADD OCD å allt va dem heter) ??
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav treeman » 2011-05-13 14:58:09

Jagers skrev:Men hur lång tid tar det å få diagnosen AS ? kommer jag få reda på det om 1-2 veckor bara och hur lång tid tar det testet? 1 timme 3 timmar? 6 månader?

för sen efter man fått diagnosen AS så startar väll utredningen oxå för alla förkortningar (ADHD ADD OCD å allt va dem heter) ??


Min utredning tog 2 månader. Har jag för mig. Men det beror väl på hur mycket tid den "utredare" man har fått tilldelad, har. Min var en allmänt upptagen psykolog.

Efter min AS diagnos startade inga andra utredningar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ångest - Under utredning AS diagnos

Inläggav kullan » 2011-05-13 15:05:40

Min läkare som skrev en remiss till vuxenhab lyckades tappa bort remissen så jag fick vänta ett år längre än nödvändigt.Sen när utrdeningen väl startade så tog det en månad för mig att få diagnosen.jag blev lättad när diagnosen kom.som du säger,man får ett namn som förklarar varför man är som man är.Lycka till.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in