Angående sjukskrivning och sjukpensionering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2008-02-21 23:31:14

Kritan skrev:Jag försökte ringa ang. LSS idag, men det gick inte så bra. Var ute efter en kurator som kan hjälpa mig med sånt här. Har läst mig till här på sajten att LSS ska ha kurator. Men det har de inte i min kommun. Inte psykolog heller, fick jag veta. Utan allt sånt går genom landstinget. Och för att komma åt kurator/psykolog måste jag först träffa en läkare. Jag har blivit lovad att få träffa en läkare, men det var för tre veckor sen och jag har fortfarande inte fått någon tid.
Långt från tråden, men svar på frågan.

Jag har en kuratorskontakt med... Inte genom LSS/kommunen utan genom Vuxenhabiliteringen. När jag fått min diagnos skrev jag in mig där (enkelt - jag ringde, berättade och skickade in papper på diagnosen) och har nu kontakt med en kurator och en arbetsterapeut där. Där finns även psykologer men det har jag inte känt behov av ännu - eller snarare har jag inte orkat det ännu eftersom barnen har fått gå före och jag har nu dragits med utredningar (npf) av först ett och nu ett annat barn i snart två år utan avbrott. När det är i hamn och deras skolgång börjar landa kanske jag orkar...

Arbetsterapeuten hjälper mig med planering, strukturering, kalendrar och andra hjälpmedel tex. Kuratorn hjälper mig att lotsa mig genom kontakter, möten, beslut som jag skall fundera över etc. På någon möte med LSS-handläggaren var de båda med (och min assistent och hennes chef), på något annat möte var bara kuratorn med. Hon hjälper mig att säga det jag glömmer när det blir mycket att hålla reda på, hjälper mig att återberätta och ventilera efter mötena mm. Dessutom kommer hon hem till mig en gång i månaden ungefär och talar om ditt och datt allt eftersom det varit aktuellt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in