Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-17 22:09:27

Jag är helt vilsen. jag var in och försökte hitta appar till mobilen men jag fattade ingenting som vanligt. Så det blir nog inga apps för min del.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-02-17 22:34:06

Kan du inte starta Market då?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-17 22:37:07

Moggy skrev:Kan du inte starta Market då?


Jag ska hämta apparna via appmarket . Jag har bara ett kontantkort till mobilen så jag kan inte gå ut på nätet med den. Men dom sidor jag får upp förvirrar mig bara så jag lägger ner det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-17 23:00:53

Kan man inte lägga till datasurf till kontantkort?

Eller starta wifi i telefonen och koppla upp dig till ditt bredband.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:02:07

barracuber skrev:Kan man inte lägga till datasurf till kontantkort?


Inte vad jag vet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav ca » 2012-02-17 23:02:55

Det gick när jag hade kontantkort, men pengarna tickar iväg rätt fort. Du gör rätt i att göra det via datorn. Har du en trådlös router kan du koppla upp dig på telefonen via den och slippa kostnaderna.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-17 23:07:02

Bättre än kontantkort är abonnemang. De billigaste kostar runt 49 per månad. Kontantkort måste man tanka med minst 75 kr.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-17 23:08:40

barracuber skrev:Bättre än kontantkort är abonnemang. De billigaste kostar runt 49 per månad. Kontantkort måste man tanka med minst 75 kr.


Nu senast så laddade jag den med 500 :- och det ska nog räcka i ett halvår. jag ringer nästan aldrig och det blir mest SMS för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-17 23:21:34

Finns en stor fördel för kontantkort jämfört med abonnemang: man får ringa/messa för hela beloppet medan de 49/månad jag betalar för mitt abonnemang är pengar rätt ned i Tele2:s (i mitt fall) ficka. Jag vet folk som surfar på kontantkort; man blir varnad när kortet närmar sig noll, det är ingen skillnad på taxor eller hastighet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-18 0:28:55

barracuber skrev:Eller starta wifi i telefonen och koppla upp dig till ditt bredband.

En WiFi-router är inte dyr, jag betalade 99:- senaste gången jag köpte en och det är den jag surfar via just nu (kör både dator, mobil och surfplatta via den).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Moggy » 2012-02-18 0:49:29

barracuber skrev:Finns en stor fördel för kontantkort jämfört med abonnemang: man får ringa/messa för hela beloppet medan de 49/månad jag betalar för mitt abonnemang är pengar rätt ned i Tele2:s (i mitt fall) ficka. Jag vet folk som surfar på kontantkort; man blir varnad när kortet närmar sig noll, det är ingen skillnad på taxor eller hastighet.


Ja, jösses. 100-150 spänn som ett billigt abb med surf kostar, tänk om man inte råkar utnyttja de pengarna varje månad, vilken katastrof. Med ett abb slipper man oroa sig för att hamna på noll och man kan surfa i princip hur mycket man vill.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-18 3:47:31

Moggy skrev:
barracuber skrev:Finns en stor fördel för kontantkort jämfört med abonnemang: man får ringa/messa för hela beloppet medan de 49/månad jag betalar för mitt abonnemang är pengar rätt ned i Tele2:s (i mitt fall) ficka. Jag vet folk som surfar på kontantkort; man blir varnad när kortet närmar sig noll, det är ingen skillnad på taxor eller hastighet.


Ja, jösses. 100-150 spänn som ett billigt abb med surf kostar, tänk om man inte råkar utnyttja de pengarna varje månad, vilken katastrof. Med ett abb slipper man oroa sig för att hamna på noll och man kan surfa i princip hur mycket man vill.


[OTkontantkort]

Det bedrägliga med kontantkort var, när jag kollade senast, att man är tvungen att ladda minst 75 kr var 30:e dag. Om man inte gör det kan man visserligen fortsätta ringa/messa men till mycket högre taxor >:( Det var därför jag valde abonnemang.

[/OTkontantkort]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-02-20 18:35:37

Jag vill oftast inte installera uppdateringarna på en gång jag får meddelande om att de finns, utan när jag är hemma och uppkopplad på wifi. Problemet är då bara att jag inte hittar dem när meddelandet om nya uppdateringar har försvunnit... Är det nån som vet hur/om man kan hitta dem manuellt, på Samsung Galaxy S2? Jag har letat runt både på Android Market och bland inställningarna, men hittar det ingenstans...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-02-20 18:52:44

Gå in på Market, välj (via menyknappen) Mina appar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-20 18:54:20

Kimmelie skrev:Jag vill oftast inte installera uppdateringarna på en gång jag får meddelande om att de finns, utan när jag är hemma och uppkopplad på wifi. Problemet är då bara att jag inte hittar dem när meddelandet om nya uppdateringar har försvunnit... Är det nån som vet hur/om man kan hitta dem manuellt, på Samsung Galaxy S2? Jag har letat runt både på Android Market och bland inställningarna, men hittar det ingenstans...


Vet ej, det verkar inte gå i den senaste Marketuppdateringen (den med all grafik och den snedrandiga bakgrunden...). I den gamla versionen, som jag upprepade gånger försökt få tillbaka utan att lyckas, fanns den funktionen...

Om du bara startar Market när du kommer till ett wifi så är det bara att vänta, det brukar inte så jättelång tid...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-02-20 19:21:14

Jodå, det finns under "My apps" som Miche skrev. Jag har ingen uppdatering till Market. Får väl vara glad att jag inte fått den uppdateringen.

Det här påminner mig igen om att jag skulle roota luren, för att kunna göra backup på apparna, om nån skulle bli sämre efter en uppdatering. Nån som vet nån guide för hur man gör i Linux? Jag antar att man använder datorn även för att roota, dvs inte lägga in nån annan rom (eller vad det nu heter), det får bli en senare fråga. Det finns hur många guider som helst om hur man gör i Windows, men det verkar nästan omöjligt att hitta nån om Linux, Android "är" ju lixom Linux...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-20 19:55:59

Kimmelie skrev:Jodå, det finns under "My apps" som Miche skrev. Jag har ingen uppdatering till Market. Får väl vara glad att jag inte fått den uppdateringen.

Det här påminner mig igen om att jag skulle roota luren, för att kunna göra backup på apparna, om nån skulle bli sämre efter en uppdatering. Nån som vet nån guide för hur man gör i Linux? Jag antar att man använder datorn även för att roota, dvs inte lägga in nån annan rom (eller vad det nu heter), det får bli en senare fråga. Det finns hur många guider som helst om hur man gör i Windows, men det verkar nästan omöjligt att hitta nån om Linux, Android "är" ju lixom Linux...


Man behöver ingen dator för att roota, det bör räcka med en app typ SuperOneClick How To Root Your Android Phone With SuperOneClick. Sen kan du köra det ypperliga backupprogrammet Titanium Backup for Android, som visserligen har ett märkligt interface men som funkar bra. Det finns även ett som inte kräver root som heter Backup Pro men jag tror inte du blir besviken med Titanium.

För att sedan lägga på en ROM ska det inte spela nån roll vilken dator man har eftersom det i stort sett bara handlar om en eller ett par ISO-filer eller liknande som skall föras över. Det är ofta smidigare att ladda ned via datorn men det är också allt vad jag minns; jag har hållit på med att roota och uppgradera en knapp handfull androids. Så du borde kunna utgår även från artiklar för både windoze och mac.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-02-20 21:08:26

Har du rootat utan dator? I länken står det att SuperOneClick är ett program som man installerar på datorn, och att man kopplar in telefonen med USB... Jag har hittat ett par länkar om att använda SuperOneClick i Linux, men av det jag läst hittills verkar det inte vara så lätt att få det att fungera... Men jag googlar vidare, får väl se om jag lyckas nån gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-20 22:40:40

Kimmelie skrev:Har du rootat utan dator? I länken står det att SuperOneClick är ett program som man installerar på datorn, och att man kopplar in telefonen med USB... Jag har hittat ett par länkar om att använda SuperOneClick i Linux, men av det jag läst hittills verkar det inte vara så lätt att få det att fungera... Men jag googlar vidare, får väl se om jag lyckas nån gång.


Ursäkta att jag slängde ut länken utan att ens läsa den själv. Jag har rootat och lagt på ROM ett par HTC och en ZTE Blade men inte lagt på minnet exakt hur jag gjort men jag hade inget minne av att datorn var inblandad. Men jag kan ha fel eller också så fungerar det olika på Samsung. Jag läste lite på Swedroids S2-forum och ser att de flesta verkar inte enbart roota utan även lägga på nån custom ROM samtidigt (detta trots att S2:an är så grymt snabb som den är från början!). Men det finns som bekant gott om andra fördelar med att roota och, om man vill, lägga på custom ROM. Här är några trådar på S2-forumet jag hittade.

Vad finns det för anledningar att flasha custom ROMs på S2?
Frågor kring root
Vågar jag roota? Varför ska man roota?

Verkar som att man behöver läsa ganska mycket innan man börja fippla med S2. Eller så uppfattar jag det så eftersom jag inte känner till Samsung.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-21 19:49:41

Finns det ingen sida där man utan att logga in och helst gratis kan ladda ner apparna till telefonen? Om man måste va inloggad så skiter jag i det. Vill inte va reggad på så många fler ställen än jag är redan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-21 21:16:27

@kullan

Du skrev ju tidigare:

kullan skrev:
Moggy skrev:Kan du inte starta Market då?


Jag ska hämta apparna via appmarket . Jag har bara ett kontantkort till mobilen så jag kan inte gå ut på nätet med den. Men dom sidor jag får upp förvirrar mig bara så jag lägger ner det.


Väldigt många appar idag går ju ut på nätet. Ett typexempel är Wordfeud för att chatten och spelfunktionerna ligger på server. Men naturligtvis använder inte alla appar nätet. Därför vore det bra om du kunde nämna några av de appar du vill köra (du kan PMa mig om du inte vill outa dig). Iofs kanske frågan inte är relevant eftersom du hittills kört med kontantkort utan surfpaket vilket innebär att du inte kommer åt internet varför jag antar att de appar du kör inte använder nätet i några viktiga avseenden.

Om du PMar mig din applista kan jag också eventuellt hjälpa dig hitta sajter att ladda ned dem.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-21 21:24:06

Jag var in på apptråden och hittade en där man kunde göra ett veckoschema. Tror det var Bror Duktig som hade hittat den. Jag vill inte ha nåt spel på telefonen så det hoppar jag. Det är väl mest den jag är intresserad av. Jag gick in via länken men då skulle man logga in för att ladda ner. Verkar väldigt krångligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2012-02-21 22:05:32

kullan skrev:Jag var in på apptråden och hittade en där man kunde göra ett veckoschema. Tror det var Bror Duktig som hade hittat den. Jag vill inte ha nåt spel på telefonen så det hoppar jag. Det är väl mest den jag är intresserad av. Jag gick in via länken men då skulle man logga in för att ladda ner. Verkar väldigt krångligt.


I den tråden tipsar hon om två kalenderappar:

Jorte - har jag själv aldrig testat.
Business Calendar - har jag testkört och gillade skarpt.

Är det nån av dom du tänker på?

Båda jobbar emot telefonens egen kalender och är byggda att kunna nätsynka med Google Calendar. Men har man inget nät så struntar apparna bara i den biten och kör enbart lokalt så det borde funka för dig med.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav kullan » 2012-02-21 22:12:02

Det var Business Calender jag blev intresserad av. det finns en planeringskalender i telefonen som man kan få in påminnelser på oxå. Men den skulle man ju va inloggad på nån sida för att få ladda ner. Känns ju onödigt krångligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in