[Delad] Android-diskussioner

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

[Delad] Android-diskussioner

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 9:48:16

[mod]Barracuber:

Avdelade Bror Duktigs specifika Androidfrågor hit från Miches omröstningstråd.

Diskutera Android här.[/mod]

Jag kollade på Samsung galaxy 5 nu. Tittade lite på youtube, och jäklar vilken skillnad mot min opera 4 på p990i. Den är så långsam att youtube inte ens fungerar (på samma wlan som galaxyn).

Kass kamera, men allt annat är bra. Så det är väl bra för 1 500 kr.
Lite ovan är jag, så ibland händer inget när jag pekar, och ibland pekar jag till fel så att det poppar upp lite vad som helst.

Lätt att skriva på det virtuella tangentbordet faktiskt. Åtminstone qwerty, det numeriska är jobbigare eftersom det blir så många klickanden som kan gå fel.

Jag laddade ned några appar, spel och stjärnkarta. Så just den telefonen är nu uppkopplad mot mitt googlekonto, och jag vet inte hur jag loggar ut igen (det är ju inte min telefon).

En ful klockwidget hittade jag till slut, men jag skulle vilja ha den som HTC har (som alltid visas på deras skärmar när deras telefoner visas), ngn som vet hur man hittar en sådan?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-29 10:48:35

Bror Duktig skrev:Kul också med bra och fina spel. Inte för att man måste ha dem, men trevligt när man väntar och inte har något att göra.


Ett ganska haussat spel just nu är Angry Birds som nu finns gratis på Android. Jag brukar inte spela mycket spel men detta var rätt kul faktiskt. Täcker hela skärmen vilket ger bra spelkänsla.

http://www.huffingtonpost.com/2010/10/1 ... 64198.html
Bild
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav aspiemelly » 2010-10-29 10:51:39

angry birds är kul, men lite väl enkelt. tog väl ett par dagar sen var det lagom kul längre. Gillar penguin catapult (1 och 2) det är också samma typ av spel. Vet inte om den finns för android dock.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav barracuber » 2010-10-29 10:52:49

Bror Duktig skrev:...
Så just den telefonen är nu uppkopplad mot mitt googlekonto, och jag vet inte hur jag loggar ut igen (det är ju inte min telefon).


Detta undrade jag med.

Man loggar inte ur. Däremot kan man ligga till fler konton.

Inställningar > Konton och synkronisering.

Knappen nere till höger. Man kan lägga till konton för facebook, google, twitter m.m.

Tänk på batteriet bara! ;-)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-10-29 12:05:21

Bror Duktig skrev:En ful klockwidget hittade jag till slut, men jag skulle vilja ha den som HTC har (som alltid visas på deras skärmar när deras telefoner visas), ngn som vet hur man hittar en sådan?


http://mobiputing.com/2010/06/fancy-wid ... get-clone/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 12:49:03

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Kul också med bra och fina spel. Inte för att man måste ha dem, men trevligt när man väntar och inte har något att göra.


Ett ganska haussat spel just nu är Angry Birds som nu finns gratis på Android. Jag brukar inte spela mycket spel men detta var rätt kul faktiskt. Täcker hela skärmen vilket ger bra spelkänsla.

http://www.huffingtonpost.com/2010/10/1 ... 64198.html
Bild

Ja, haha, det spelet laddade vi ned. Min bror och hans tjej älskar det (hon har iphone) och det gjorde Galaxy 5-ägaren också. Jag hatar det spelet. Så jäkla trist spel alltså. Testade lite, men det var lika trist som det verkade.

Det finns i den Galaxy 5 som finns här nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 12:58:23

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:En ful klockwidget hittade jag till slut, men jag skulle vilja ha den som HTC har (som alltid visas på deras skärmar när deras telefoner visas), ngn som vet hur man hittar en sådan?


http://mobiputing.com/2010/06/fancy-wid ... get-clone/

Jag kan inte hitta den på market. Kanske det är fel upplösning på galaxy 5? Det står på sidan du länkar till att den ska finnas i market.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-29 13:23:36

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:En ful klockwidget hittade jag till slut, men jag skulle vilja ha den som HTC har (som alltid visas på deras skärmar när deras telefoner visas), ngn som vet hur man hittar en sådan?


http://mobiputing.com/2010/06/fancy-wid ... get-clone/

Jag kan inte hitta den på market. Kanske det är fel upplösning på galaxy 5? Det står på sidan du länkar till att den ska finnas i market.


Jag hittar Fancy Widget gratis i min market. (jag installerade den inte, jag tycker "blädderklockan" tar för stor plats så jag har ersatt den med en lite kompaktare....) Jag kör Svensk Market liksom du (vilket är den enda market man kommer åt så länge man inte rootar....).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 13:27:19

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:En ful klockwidget hittade jag till slut, men jag skulle vilja ha den som HTC har (som alltid visas på deras skärmar när deras telefoner visas), ngn som vet hur man hittar en sådan?


http://mobiputing.com/2010/06/fancy-wid ... get-clone/

Jag kan inte hitta den på market. Kanske det är fel upplösning på galaxy 5? Det står på sidan du länkar till att den ska finnas i market.


Jag hittar Fancy Widget gratis i min market. (jag installerade den inte, jag tycker "blädderklockan" tar för stor plats så jag har ersatt den med en lite kompaktare....) Jag kör Svensk Market liksom du (vilket är den enda market man kommer åt så länge man inte rootar....).

Jag hittade också fancy widget. Installerade den, men det var INTE HTC sense-klonen, utan någon annan Fancy widget, dock i total avsaknad av "fancy".

Avinstallerade den igen. Den verkade inte fungera som den skulle. Jag kryssade i både visa och ta bort vädervisning, men någon vädervisning eller markering för vädervisning syntes inte vad man än gjorde.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 13:46:33

Hittade någon lösning (installerade igen alltså). Min kunde inte hitta min location automatiskt, men sade inte något om det. Man fattade inte det förrän man räknade ut att om vädret inte visas, så kan det vara fel på location (den kunde ju bekräfta om den hittade location eller ej).

Och så är det sista versionen som inte har den där blädderklockan som jag ville ha längre.

Vad som inte fungerar är att om man "tap" på väderikonen så ska weather forecast visas. Men det händer ingenting.

Så då tror jag att Samsungs inbyggda är bättre i alla fall. Där får man väder för flera dagar om man klickar på vädret.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-29 14:35:54

Bror Duktig skrev:Vad som inte fungerar är att om man "tap" på väderikonen så ska weather forecast visas. Men det händer ingenting.

Så då tror jag att Samsungs inbyggda är bättre i alla fall. Där får man väder för flera dagar om man klickar på vädret.


Jag är inte särskilt imponerad av HTCs inbyggda väderappar heller, även om de är snygga att se på, för innehållet är desto skralare. Jag vill hellre ha verbala väderbeskrivningar (typ regn: 2 mm) även en flashing regnikon som ändå inte säger nånting.

Just nu kör jag Rainy Days för nederbördsradarn (se tidigare i tråden) samt Snowstorm som hämtar data från yr.no (vilket många andra appar också gör). Det som är bra med Snowstorm är att den ger prognos för de närmaste dagarna med text istället för bilder.

Därmed inte sagt att Snowstorm alltid har rätt - tvärtom. Men det beror ju snarare på yr än på Snowstorm. Yr har ändå ett ganska gott rykte som jag fattat det som men den träffar ändå ganska ofta fel. Vilket kanske mer hänger ihop med vädrets nyckfullhet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 16:34:36

Galaxy 4 som jag tänkte köpa, skulle komma 22 oktober, men 22 oktober förlängdes det till 26 NOVEMBER :( Man blir ju galen O_o
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav John » 2010-10-29 16:52:19

ska köpa mej en HTC Desire HD :D men de kommer bli svårt o få ner den i mina tajta cheap monday jeans >_<
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Apps2SD till android 2.1?? JA!!! ...typ;) *ENDAST FÖR ROOT*

Inläggav Matea » 2011-03-03 12:54:44

Ok detta är till alla er som sitter med en android 2.1 nalle och funderar på att byta mest för att få Apps2SD vilket inte funkar på 2.1 för den kräver minst 2.2+. det finns ett alternativ som funkar klockrent, jag la in det imorse och det funkade på första försöket;)
men glöm nu inte att detta är ENDAST för rootade telefoner!!

Link2SD fungerar för 2.1 ni hittar info om hur det fungerar och hur man installerar det här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=919326

jag sitter på en X10 med [ROM] kX10 R2B001 - High Performance SE Replacement ROM och nu fungerar min nalle precis som vilken nyare och "bättre" smartphone som helst, i många fall tom, bättre :twisted: får nästan samma score i quadrant som Galaxy S, och jag har full dual-touch på den med en skärm som faktiskt svarar när jag fingrar på den:P
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Re: Apps2SD till android 2.1?? JA!!! ...typ;) *ENDAST FÖR RO

Inläggav barracuber » 2011-03-03 13:47:58

Matea skrev:Ok detta är till alla er som sitter med en android 2.1 nalle och funderar på att byta mest för att få Apps2SD vilket inte funkar på 2.1 för den kräver minst 2.2+. ...


Jag har en HTC Hero. Den är rootad, har custom 2.1 och Apps2SD!

Först rootade jag ( jag skrev om det idag i en annan tråd (det är totalkaos bland androidtrådarna just nu :D ). Sedan flashade jag in en 2.1 ROM och där funkar Apps2SD (A2SD). Minns inte exakt vilket tutorial jag följde men det går att hitta på swedroid eller xde.
Senast redigerad av barracuber 2011-03-03 15:06:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Apps2SD till android 2.1?? JA!!! ...typ;) *ENDAST FÖR RO

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:58:07

barracuber skrev:
Matea skrev:Ok detta är till alla er som sitter med en android 2.1 nalle och funderar på att byta mest för att få Apps2SD vilket inte funkar på 2.1 för den kräver minst 2.2+. ...


Jag har en HTC Hero. Den är rootad, har custom 2.1 och Apps2SD!

Först rootade jag ( jag skrev om det idag i en annan tråd (det är totalkaos bland androidtrådarna just nu :D ). Sedan flashade jag in en 2.1 ROM och där funkar Apps2SD (A2SD). Minns inte exakt vilket tutorial jag följde men det går att hitta på swedroid eller xde.


mm men då kör du en upphottad ROM på 2.1;) den jag kör är en ren optimerad stock SE ROM så inget som helst stöd för a2sd men stabil som satan och snabb med klart godkänd batteritid :lol:
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Re: Apps2SD till android 2.1?? JA!!! ...typ;) *ENDAST FÖR RO

Inläggav barracuber » 2011-03-03 15:04:37

Matea skrev:
barracuber skrev:
Matea skrev:Ok detta är till alla er som sitter med en android 2.1 nalle och funderar på att byta mest för att få Apps2SD vilket inte funkar på 2.1 för den kräver minst 2.2+. ...


Jag har en HTC Hero. Den är rootad, har custom 2.1 och Apps2SD!

Först rootade jag ( jag skrev om det idag i en annan tråd (det är totalkaos bland androidtrådarna just nu :D ). Sedan flashade jag in en 2.1 ROM och där funkar Apps2SD (A2SD). Minns inte exakt vilket tutorial jag följde men det går att hitta på swedroid eller xde.


mm men då kör du en upphottad ROM på 2.1;) den jag kör är en ren optimerad stock SE ROM så inget som helst stöd för a2sd men stabil som satan och snabb med klart godkänd batteritid :lol:


Men om den är stock, är det ändå SE som har optimerad den då eller?

Sedan har ju en X10 mycket mera telefonminne än en Hero... :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Apps2SD till android 2.1?? JA!!! ...typ;) *ENDAST FÖR RO

Inläggav Matea » 2011-03-03 15:22:07

barracuber skrev:
Matea skrev:
barracuber skrev:
Matea skrev:Ok detta är till alla er som sitter med en android 2.1 nalle och funderar på att byta mest för att få Apps2SD vilket inte funkar på 2.1 för den kräver minst 2.2+. ...


Jag har en HTC Hero. Den är rootad, har custom 2.1 och Apps2SD!

Först rootade jag ( jag skrev om det idag i en annan tråd (det är totalkaos bland androidtrådarna just nu :D ). Sedan flashade jag in en 2.1 ROM och där funkar Apps2SD (A2SD). Minns inte exakt vilket tutorial jag följde men det går att hitta på swedroid eller xde.


mm men då kör du en upphottad ROM på 2.1;) den jag kör är en ren optimerad stock SE ROM så inget som helst stöd för a2sd men stabil som satan och snabb med klart godkänd batteritid :lol:


Men om den är stock, är det ändå SE som har optimerad den då eller?

Sedan har ju en X10 mycket mera telefonminne än en Hero... :D


om nu SE kunde fixa sina grejer tror du att dom skulle behöva fixa till dom då?;)

nej den jag kör har en kille jobbat på men han har helt utgått ifrån standard och bara ändrat i lite script tex, build.prop ect och ändrat värdena för att nå optimal effekt samtidigt avvägt mot optimal batteritid och sen har han strykt en massa onödiga script och liknande som inte har med själva prestandan att göra utan som bara ligger och jobbar mot vissa program som inte egentligen behövs för att telefonen ska fungera utan mer allt "lull-lull" alla tillverkare ska slänga in för att det ska vara häftigt;) och sen har han slängt med en bunt vanliga standard apps istltf, vissa som fanns i systemet men som krävde mer att driva och lite vanliga standard saker dom flesta brukar plussa på det första dom gör.

och alla apps han lagt till har han kört "Zipalignment" ( http://developer.android.com/guide/deve ... align.html ) på för att systemet ska ha enklare att läsa och ladda dom mot för vad som krävs om du skulle hämta dom själv och installera dom var för sig. och det sparar tydligen bra mycket RAM i ren drift mot vanlig installation.

men han har inte lagt till och portat något från 2.2+ som tex kompabilitet för app2sd och sånt det är vad jag menar.
rent optimerad bas för såna som mig som bara vill ha en stabil och snabb ROM el, för Dev's som inte vill sätta sig och riva allt själv från scratch utan kan ta denna och sen bygga på det.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=913610
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Återgå till IT-forum



Logga in