Android - appar som körs i bakgrunden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-19 23:41:46

Hej!

Det finns ju en hel del appar som körs i bakgrunden, utan att synas. När jag raderar RAM-minnet, kan det stå "43 program har stängts", och gör jag det snabbt igen står det kanske "6 program har stängts".

Alltså, vad är det för program som måste köras i bakgrunden? Såna som krävs för Android OS förstås. Och finns det nåt annat sätt att undvika att appar körs i bakgrunden än att rensa listan på alla öppnade appar (även dom som är avslutade hamnar här, med bild och allt) och rensa RAM-minnet?

Nej, jag har inget problem med min Samsung Galaxy Note 3. Bortsett från att batteriet tar slut :-)040
Vore kul att se om man kan påverka batteritiden positivt genom att permanent stänga av appar som körs i bakgrunden.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Parvlon » 2014-10-19 23:48:29

Finns en räknare i systemet som visar hur mycket vardera app har dragit i batterikraft, om jag inte minns fel.

I energisparsläge så drar jag ner på ljusskärpan, ändrar 3G/4G till 2G och det blir en hel del tid extra. Använder aldrig GPS men annars bör den vara en stor batteriförbrukare.


Angående appar som "inte" behövs;

http://www.makeuseof.com/tag/ram-booste ... d-android/
Senast redigerad av Parvlon 2014-10-19 23:51:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav NIF » 2014-10-19 23:49:34

Tyvärr är det mycket skräp som kör i bakgrunden. Skulle vilja påstå att den stora majoriteten av appar som man köper eller installerar gratis står och tuggar mycket minne hela tiden i bakgrunden. Spelappar är en stor bov om man har sådana, ett konkret exempel jag kan tänka på annars är en matapp jag själv hade som nästan slukade hela mobilens minne. Vilket såklart gjorde den fruktanssvärt seg att manövrera med och att mobilens batteri åts upp all för snabbt.

Den bästa lösningen är bara att ta bort skräpet.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 9:13:01

Självklart ser man ju vilka appar som dragit mest minne. Där ser jag inget ovanligt. Allt fungerar som det ska.
När jag håller in min smartphones hemknapp, kan jag gå in under en flik och välja RAM-minne. Av 2,71 GB RAM är 1,69 GB använda. Jag väljer radera minne. Då står det "41 program har stängts". Jag har blivit nyfiken på vad det är för program.

Det finns inget som slöar ner mobilen, eller som gör att batteriet förbrukas fortare. Allt sånt avinstallerar jag. Vad jag undrade var vilka processer som ligger i bakgrunden, och äter upp RAM-minne? Jag tänker aldrig på det, eftersom jag har en snabb mobil. Men eftersom det går att rensa RAM-minnet så gör jag det ibland mest för att funktionen finns. Och då har jag kommit att undra över alla dom program som stängs ner.

Under Batteri finns det ju en lista över vad som slukar mest batteri. Där är det inget konstigt. Där finns nio saker uppräknade, 33% är appar jag själv har installerat och övrigt är själva systemet i telefonen (skärm, android-system o.s.v.)

Så varifrån kommer dom där 41 programmen som försvinner från RAM-minnet? Det verkar inte vara något som tuggar batteriprocent i alla fall.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Miche » 2014-10-20 10:46:13

Att stänga ner sådana appar sparar knappast batteri, tvärtom, i och med att de startas igen så suger de lite batterikraft.

Prova några dagar med att låta bli att stänga dem och se om batteriet räcker längre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Kanin » 2014-10-20 11:37:37

Appar behålls i RAM-minnet så länge utrymmet inte behövs för något annat och de utgör därför inte nödvändigtvis något problem även om det ser ut som en stor del av minnet är utnyttjat.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Android - appar som körs i bakgrunden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 11:53:30

Kanin skrev:Appar behålls i RAM-minnet så länge utrymmet inte behövs för något annat och de utgör därför inte nödvändigtvis något problem även om det ser ut som en stor del av minnet är utnyttjat.

Tack för svar. Det var precis det jag undrade. :-)049 :-)226
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in