Alternativ till IE

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Alternativ till IE

Inläggav barracuber » 2008-01-16 3:41:06

Hakar på Lilla Gummans tråd om Opera och ICA-banken.

Diskutera och tipsa om alternativ till IE.

Lilla Gumman skrev:Hej!

Så OK, Internet Explorer är bra till att logga in i banker och vilken annan webbläsare som helst är bättre till resten.

Hälsningar

Lilla Gumman


Det är faktiskt så. De flesta banker, och även många företag och myndigheter, byggde sina sajter på den tiden när IE dominerade totalt, innan FF, Opera m fl kommit fram. Eftersom bankerna/företagen/myndigheterna tycker det är för dyrt och krångligt att anpassa sajterna eller bygga nytt så tvingas man fortfarande använda IE när man ska nyttja deras tjänster, trots att det idag finns många bra o bättre alternativ till IE. Swedbank är ett undantag, den funkar bra med FF.

Mina favoritalternativ till IE är:

:arrow: http://www.opera.com/ - snabb och rolig, men tar mycket minne och dåligt med addons konstigt nog

:arrow: http://getfirefox.com - ganska snabb, gott om addons, men tar mycket minne

:arrow: http://www.avantbrowser.com/ - byggd som ett skal "ovanpå" IE - därmed borde den fungera på banker osv. Vet inte om det finns en version som är byggd ovanpå IE7. Rätt svårt att förstå att den bygger på IE för den har en helt annan känsla. Snygg, cool. Min dotter älskar den.

:arrow: http://www.flock.com/ - byggd ovanpå Firefox men en helt annorlunda känsla. Snabb och cool. Men tar lika mycket minne som Firefox.

:arrow: http://kmeleon.sourceforge.net/ - för de som vill ha en annorlunda, kompakt browser som tar väldigt lite minne. Den är inte lika funktionellt standardiserad som de övriga, den finns till exempel inga addons.

Jag har jätteproblem med att Opera, FF, Flock och även IE7 slukar så mycket minne och CPU, och har inte hittat någon lösning. Men det hänger säkert ihop med att jag ofta kör många program och bara har 1 GB RAM. En gigg till hade säkert gjort susen.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:18:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2008-01-16 3:51:27

FF fungerar nog med ganska många internetbanker. SE-banken är inget problem, vet jag av egen erfarenhet.

Att FF slukar mycket minne är välkänt. Anledningen lär främst vara cachen den använder för att snabbt kunna visa sidor man har besökt tidigare. Det är alltså ett medvetet designval. Det går att ändra på cachestorleken om du istället för en URL skriver in aboutconfig i adressfältet. Då får du en lista på alla parametrar som går att ändra. Välj att filtrera på cache så hittar du den parameter du ska minska (browser.cache.disk.capacity).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Alternativ till IE

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-16 3:52:43

barracuber skrev::arrow: http://getfirefox.com - ganska snabb, gott om addons, men tar mycket minne

Inte konstigt alls. Opera är inte byggd på ett sånt sätt att det är enkelt att bygga extensions till den. Detta är ett designbeslut som gör läsaren mindre flexibel men mer stabil och snabb.

barracuber skrev::arrow: http://www.avantbrowser.com/ - byggd som ett skal "ovanpå" IE - därmed borde den fungera på banker osv. Vet inte om det finns en version som är byggd ovanpå IE7. Rätt svårt att förstå att den bygger på IE för den har en helt annan känsla. Snygg, cool. Min dotter älskar den.

Beror på vad du menar med IE7. IE generellt sett består dels av själv webbläsarmotorn och dels ett grafiskt skal. Webbläsarmotorn är en separat komponent som man kan stoppa in i valfritt program, medan det grafiska skalet egentligen bara är ytterligare en sådan behållare för komponenten.
Kör du Avant på en dator IE7 installerat, då använder Avant IE7's motor. Så enkelt är det. Sen ser inte Avant ut som IE7 för den delen.

barracuber skrev:Jag har jätteproblem med att Opera, FF, Flock och även IE7 slukar så mycket minne och CPU, och har inte hittat någon lösning. Men det hänger säkert ihop med att jag ofta kör många program och bara har 1 GB RAM. En gigg till hade säkert gjort susen.

/Barracuber
Hmm? Det beror på vad du menar med mycket. Hos mig tar Opera sällan över 150 MB, och då ska tilläggas att jag i regel har 20 tabbar öppna på en gång.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-16 3:55:59

Kvasir skrev:Att FF slukar mycket minne är välkänt. Anledningen lär främst vara cachen den använder för att snabbt kunna visa sidor man har besökt tidigare. Det är alltså ett medvetet designval. Det går att ändra på cachestorleken om du istället för en URL skriver in aboutconfig i adressfältet. Då får du en lista på alla parametrar som går att ändra. Välj att filtrera på cache så hittar du den parameter du ska minska (browser.cache.disk.capacity).
Nu tycker jag du blandar ihop saker. Diskcachen har ingenting att göra med hur mycket RAM FF slukar. FF's RAM-äteri beror dels på minnesläckage. (Att programmet tilldelas minne av OS'et som det inte lämnar tillbaka) och en kostsam objektmodell, där hela programmet, även menyer och dylikt är uppbyggt kring en XML/DOM-struktur. Utan att gå in på detaljer så innebär det att varje meny osv tar mer minne än vad det hade behövt göra.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav nallen » 2008-01-16 3:57:31

Apples Safari finns ju numera även för Winblows, klart njutoptimerat på OSX i.a.f, jag har inte kört den annorstädes.

Links och dess bröder och kusiner är ett måste när snabbhet är viktigare än flashig grafik (men, jo den kan visa bilder).

För dom som anser att man inte behöver något annat program än Emacs på en dator så är ju Emacs/W3 det självklara valet.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-16 4:32:09

nallen skrev:Apples Safari finns ju numera även för Winblows, klart njutoptimerat på OSX i.a.f, jag har inte kört den annorstädes.
Jag har testat en gång på Windows, inte så njutbart. Har hört samma sak från annat håll också. Safari är nog bäst på sin hemplattform.
nallen skrev:Links och dess bröder och kusiner är ett måste när snabbhet är viktigare än flashig grafik (men, jo den kan visa bilder).
Ja! links är bättre än lynx varje dag!
Visa bilder och rita enkla layouter kan den. Minimalt Javascript-stöd har den också.
Så här kan det se ut: http://gameboygenius.8bitcollective.com ... enshot.png
nallen skrev:För dom som anser att man inte behöver något annat program än Emacs på en dator så är ju Emacs/W3 det självklara valet.
Ja, vad säger man... Emacs skulle vara ett perfekt OS, om det bara hade en vettig editor.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Kvasir » 2008-01-16 5:48:42

nitro2k01 skrev:Nu tycker jag du blandar ihop saker. Diskcachen har ingenting att göra med hur mycket RAM FF slukar. FF's RAM-äteri beror dels på minnesläckage. (Att programmet tilldelas minne av OS'et som det inte lämnar tillbaka) och en kostsam objektmodell, där hela programmet, även menyer och dylikt är uppbyggt kring en XML/DOM-struktur. Utan att gå in på detaljer så innebär det att varje meny osv tar mer minne än vad det hade behövt göra.


Det där har diskuterats väldigt mycket på andra forum. Jag slutade igen med FF första gången jag provade den, för att den kunde sluka uppåt 300 MB, och gick tillbaka till Mozilla. Både jag och många andra misstänkte minnesläckor, men det tillbakavisades envist av ett antal personer som ansåg sig veta att det berodde på cachen. Nu har jag gått tillbaka till FF igen och nu är problemen inte lika stora, men uppåt 150 MB kan den sluka. Eftersom den ganska snabbt kan klättra upp till den siffran men sedan ligga kvar där i veckor så verkar det inte särskilt troligt att det skulle vara minnesläckage. Slöseri med minne är det säkerligen däremot, och det är ett allmänt gissel med de flesta program idag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-01-16 5:53:00

nitro2k01 skrev:Ja, vad säger man... Emacs skulle vara ett perfekt OS, om det bara hade en vettig editor.


Har man en gång lärt sig Emacs så står man inte ut med någon annan editor. Om inte emacs fanns i Windowsversion skulle jag inte stå ut alla med Windows. Däremot har jag aldrig riktigt förstått vitsen med att använda Emacs till allt annat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-17 0:26:45

Hm...vilka webbläsare har jag just nu installerade på datorn?
Amaya, Firefox, Flock, Opera, Safari, Navigator (Netscape) och Seamonkey.

Vad använder jag? Nästan uteslutande Firefox. Safari eller Opera kan jag ta till om det är någon sida som inte fungerar. Amaya och Seamonkey har inbyggda html-editorer som kan funka för någon slöredigering ibland där Amaya faktiskt visar stilmallarna rätt bra men har den nackdelen att texten blir alldeles för liten i normal upplösning så man kan knappast läsa den. Flock verkar kul på något sätt men jag har bara experimenterat med den, inte satt mig in i den.

Jo sen har jag väl Konqueror också i något hörn och eventuellt något annat linuxprogram men det måste jag öppna en sån massa jox för att gå igång så det ids jag knappast.

Min dator är en experimentverkstad där jag drar ner en massa saker bara för att det är kul att testa, sen kan jag aldrig hålla reda på vad det är för program jag har och vad de är bra för Min kompis som är datatekniker fick nippran för några år sen då han råkade se hur många samtidiga applikationer som fanns installerade, och då hade jag ändå en mycket mindre hårddisk. Det där skulle aldrig gå på en PC, sa han. Perverst meningslös sysselsättning ja, men lika gärna som ha TV och titta på en deckare så....:-)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-01-17 0:29:15

Se där Bjäbbis. Webbläsare som specialintresse kanske? Du kvalar in allt mer som Aspergare. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-17 0:38:36

Kvasir skrev:Se där Bjäbbis. Webbläsare som specialintresse kanske?
Nej då ingen risk! Det är bara något som jag har haft en mindre faiblesse för. :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-01-17 0:39:27

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:Se där Bjäbbis. Webbläsare som specialintresse kanske?
Nej då ingen risk! Det är bara något som jag har haft en mindre faiblesse för. :)


Det är så vi brukar säga. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-01-26 21:00:08

Hittade precis ett par andra alternativ som både bygger på IE.
OBS att jag inte har testat dem!

    <a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/frinedladdning/allaprogram/article134606.ece">Deepnet Explorer 1.5.3</a>

    <a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/frinedladdning/allaprogram/article135750.ece">Slimbrowser 3.8</a>

Missa förresten inte <a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/frinedladdning/">den här samlingen</a>! Massvis med bra gratistips!!!

/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in