Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Alla dessa remakes

Inläggav Dagobert » 2021-12-14 13:14:16

Alien skrev:Den icke översatta spanskan är det enda som kan misstänkas vara "woke" då.

Textremsorna kunde väl ha översatt spanskan till engelska och engelskan till spanska så hade det blivit rättvist och alla hade förstått.

Men det funkar bara i engelskspråkiga och spanskspråkiga länder. I andra länder får ju båda språken översättas till samma språk, vilket knappast kan ses som orättvist.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Alla dessa remakes

Inläggav Kahlokatt » 2021-12-14 21:17:06

Jag har sett både filmen från 1957 och två scenversioner av West Side Story. Jag tycker att det är en vacker och grym historia med medryckande musik och dans. Vet dock inte om jag är sugen på att se den nya filmen, för historien är så otroligt sorglig.
Spoiler: visa
I regel brukar Maria leva när föreställningen är slut, men jag såg en variant med Gunilla Backman där hon sköt sig i slutet och dog tillsammans med Tony. Det är en av få gånger jag har storgråtit på teatern...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Alla dessa remakes

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 0:12:56

Den enda film jag har sett som började med Re- och som var värd att titta på var den här. Men det är en Reboot, inte en Remake. Och det är en väldigt fånig film. Men jag skrattade så mycket åt den första filmen och det var verkligen kul att se de här killarna igen så många år senare. Den var faktiskt bättre än jag trodde att den skulle vara, även om den är fånig.

snoogans.jpg


Det är ju omöjligt att inte skratta åt dessa två genier. :)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-12-15 3:22:49

Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. Har du ens sett West Side Story?

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Vad menar du, musikalen har ju varit väldigt framgångsrik och spelats i många länder inkl Sverige. Bernsteins musik är fantastisk.


Den nya Woke versionen kostade 100 miljoner dollar att göra. Den spelade in 10 miljoner dollar under öppningshelgen. Det är en katastroffilm. För filmbolaget är det inte alls bra. Samma sak hände med woke-Starwars och alla andra woke filmer. Min poäng är att de allra flesta inte är intresserade av dessa filmer. Eftersom de är dåliga.

Det finns inte bara vita heterosexuella män i världen, det finns också kvinnor, svarta, latinamerikaner och homosexuella. Så varför skulle det inte avspeglas i filmerna? Och varför skulle en "woke"-film automatiskt vara dålig? Filmen har ju nyligen kommit ut, om den inte betalat sig än är det väl för att alla inte sett den än. Jag skulle själv vilja se den men drar mig för att gå på bio pga omikronmutationen. Om folk inte är intresserade så beror det på att de inte är intresserade av musikaler öht.

Dessutom var även den första filmen "woke" enligt ditt sätt att se. Eftersom den ena gruppen är puertoricaner och nya i USA och därför får de sämsta jobben.

Life can be bright in America,
- If you can fight in America
Life is all right in America,
- If you're all-white in America


Vad menar du med "extremt vänstervridna tidningar" förresten?


Alla människor bör nu veta vilka tidningar som är extremt vänsterorienterade. Om man behöver ett exempel, titta bara på VG i Norge eller Aftonbladet i Sverige. Tidningar som hävdar att woke filmer är populära är vänster-orienterade, de vrider sanningen för att få sanningen att passa in i deras berättelse. Woke filmer är inte populära, få människor tittar på dem.

Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.

Sen begriper jag inte varför du drar in slanguttrycket "woke". Det fanns inte när Bernstein och Sondheim skrev musikalen. Det fanns definitivt inte på Shakespeares tid.


Nej, jag pratar om de nya remakes. De är woke. Det är inte jag som har bestämt det, det är Hollywood som älskar woke. Det är modernt nu, men det kommer snart att gå över när Hollywood förlorar pengar på allt de gör.

Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Vildsvin » 2021-12-15 3:46:01

Alien skrev:Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.


Handlar mest om att kultureliten i Västeuropa ser upp till förebilderna i USA. Det går bortom den traditionella höger-vänsterskalan.

Utanför Västvärlden finns det tidningar som där anses vara vänster och som kritiserar filmen för att vara woke, exempelvis Indiens näst största tidning The Hindu:

West Side Story moves along smoothly, the dances are beautifully-choreographed and the leads make for a credible pair of star-crossed lovers. However, it seemed difficult to connect with the film on a visceral level the way one connected with Leonardo DiCaprio and Claire Danes in Baz Luhrmann’s psychedelic William Shakespeare’s Romeo and Juliet (1996) or Raj and Rashmi in Mansoor Khan’s Qayamat Se Qayamat Tak (1988).
...
While being scrupulously woke, Spielberg’s Westside Story is a lavish, if slightly vanilla take on Shakespeare’s famous lovestruck teenagers.

https://www.thehindu.com/entertainment/ ... 932505.ece

Alien skrev:Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.

Den enda latinamerikanen i den första filmen var Rita Moreno. Resten av dem som spelade puertoricaner var "brownfaces", alltså vita skådespelare som sminkats mörka.

The Jerusalem Post går igenom hur en berättelse om judiskt utanförskap kom att handla om puertoricaner och ifrågasätter att amerikanska judar och inte puertoricaner själva gjort remaken. De tar upp att utvecklingen att amerikanska judar inkluderas som vita gjort att de själva blivit patroniserande mot minoriteter: https://www.jpost.com/diaspora/jews-wer ... -be-688238
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Alla dessa remakes

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 9:41:35

Alien skrev:Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.


Jag säger att de överdriver. De gör en falsk verklighet. Spielberg och många andra vita männsikor är så rädda för att vara rasister att de överdriver allt de gör. Det är väldigt modernt nu för många vita att piska sig själva och känna sig skyldiga för att de tror att de är skyldiga minoriteter något.

Jag ser det så här; Det finns bara 3,8 miljoner norrmän i världen. Vi är en jätteliten minoritet. Men ingen hjälper oss. Och jag bryr mig inte om tjatande utlänningar. De måste ta hand om sig själva, precis som vi gör. Jag är norrman, jag bor i Norge och jag i dessa klagande utlänningar. De måste klara sig själva, det är inte mitt jobb att hjälpa dem.

Och foresten, jag har ett tips till dig, när en svart person kommer till Sverige är han en minrotet säger ni svenskar och ni tycker synd om honom. Det finns 2 miljarder av dem. 2 miljarder är aldrig en minoritet. Jag är så trött på det här tramset, folk måste ta hand om sig själva och sluta trakassera oss vita.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Alla dessa remakes

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 9:58:45

Alien skrev:Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.


Svenska Aftenposten är vänsterorienterad. Journalisterna skriver vad de måste skriva för att framstå som `goda` och mångkulturella. Det är de enda de gör varje dag. Om de inte gör det, förlorar de sina jobb och vänner.

Du tilhör vänstern så du gillar inte fakta. Du vill ha en falsk mångkulturell värld. Vi kommer aldri til å bli eniga. Vi bor i två olika världar. Och nej, jag är inte högerorienterad. Jag skiter i alla dessa grupper. Jag tillhör ingen grupp. Jag tänker själv.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Alla dessa remakes

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 10:32:27

Alien skrev:Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. Har du ens sett West Side Story?

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Vad menar du, musikalen har ju varit väldigt framgångsrik och spelats i många länder inkl Sverige. Bernsteins musik är fantastisk.


Den nya Woke versionen kostade 100 miljoner dollar att göra. Den spelade in 10 miljoner dollar under öppningshelgen. Det är en katastroffilm. För filmbolaget är det inte alls bra. Samma sak hände med woke-Starwars och alla andra woke filmer. Min poäng är att de allra flesta inte är intresserade av dessa filmer. Eftersom de är dåliga.

Det finns inte bara vita heterosexuella män i världen, det finns också kvinnor, svarta, latinamerikaner och homosexuella. Så varför skulle det inte avspeglas i filmerna? Och varför skulle en "woke"-film automatiskt vara dålig? Filmen har ju nyligen kommit ut, om den inte betalat sig än är det väl för att alla inte sett den än. Jag skulle själv vilja se den men drar mig för att gå på bio pga omikronmutationen. Om folk inte är intresserade så beror det på att de inte är intresserade av musikaler öht.

Dessutom var även den första filmen "woke" enligt ditt sätt att se. Eftersom den ena gruppen är puertoricaner och nya i USA och därför får de sämsta jobben.

Life can be bright in America,
- If you can fight in America
Life is all right in America,
- If you're all-white in America


Vad menar du med "extremt vänstervridna tidningar" förresten?


Alla människor bör nu veta vilka tidningar som är extremt vänsterorienterade. Om man behöver ett exempel, titta bara på VG i Norge eller Aftonbladet i Sverige. Tidningar som hävdar att woke filmer är populära är vänster-orienterade, de vrider sanningen för att få sanningen att passa in i deras berättelse. Woke filmer är inte populära, få människor tittar på dem.

Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.

Sen begriper jag inte varför du drar in slanguttrycket "woke". Det fanns inte när Bernstein och Sondheim skrev musikalen. Det fanns definitivt inte på Shakespeares tid.


Nej, jag pratar om de nya remakes. De är woke. Det är inte jag som har bestämt det, det är Hollywood som älskar woke. Det är modernt nu, men det kommer snart att gå över när Hollywood förlorar pengar på allt de gör.

Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.



Kan vi inte bara säga att vi inte håller med varandra. Det är en film, den är inte så viktig. Nej, jag är inte högerorienterad, jag tillhör ingen grupp. Jag tror inte att det finns en grupp som vill ha mig. Jag kan inte diskutera det här längre, jag blir bara ledsen. Skandinaver som slåss mot varandra gör mig så ledsen. :(
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-12-15 13:47:20

Vildsvin skrev:
Alien skrev:Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.


Handlar mest om att kultureliten i Västeuropa ser upp till förebilderna i USA. Det går bortom den traditionella höger-vänsterskalan.

Utanför Västvärlden finns det tidningar som där anses vara vänster och som kritiserar filmen för att vara woke, exempelvis Indiens näst största tidning The Hindu:

West Side Story moves along smoothly, the dances are beautifully-choreographed and the leads make for a credible pair of star-crossed lovers. However, it seemed difficult to connect with the film on a visceral level the way one connected with Leonardo DiCaprio and Claire Danes in Baz Luhrmann’s psychedelic William Shakespeare’s Romeo and Juliet (1996) or Raj and Rashmi in Mansoor Khan’s Qayamat Se Qayamat Tak (1988).
...
While being scrupulously woke, Spielberg’s Westside Story is a lavish, if slightly vanilla take on Shakespeare’s famous lovestruck teenagers.

https://www.thehindu.com/entertainment/ ... 932505.ece

Alien skrev:Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.

Den enda latinamerikanen i den första filmen var Rita Moreno. Resten av dem som spelade puertoricaner var "brownfaces", alltså vita skådespelare som sminkats mörka.

The Jerusalem Post går igenom hur en berättelse om judiskt utanförskap kom att handla om puertoricaner och ifrågasätter att amerikanska judar och inte puertoricaner själva gjort remaken. De tar upp att utvecklingen att amerikanska judar inkluderas som vita gjort att de själva blivit patroniserande mot minoriteter: https://www.jpost.com/diaspora/jews-wer ... -be-688238


De tycks också fastna i politiken. Bara för att judar var bakom musikalen måste den inte handla om judar. De valde själva bort den idén. Och bara för att puertoricaner ingår i musikalen måste inte puertoricaner vara bakom remaken. Det var ju Spielbergs idé. Identitetspolitik gillar jag inte. F ö är ju ena gänget av blandat europeiskt ursprung.

Men sen kan det vara befogat att flera puertoricaner är med och dansar och sjunger istf för brunsminkade. Kanske man inte tänkte på det år 1961. Eller kanske det inte fanns så många skickliga sångare och dansare av puertoricanskt ursprung då. Om detta är woke, så är jag väl woke då. Men fortfarande ser jag inte på vilket sätt det skulle försämra filmen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Kahlokatt » 2021-12-15 13:51:29

I delar av Arabvärlden har nyinspelningen av West Side Story tydligen förbjudits för att det (ve och fasa!) är med en transsexuell karaktär. :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-12-15 13:52:25

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.


Svenska Aftenposten är vänsterorienterad. Journalisterna skriver vad de måste skriva för att framstå som `goda` och mångkulturella. Det är de enda de gör varje dag. Om de inte gör det, förlorar de sina jobb och vänner.

Du tilhör vänstern så du gillar inte fakta. Du vill ha en falsk mångkulturell värld. Vi kommer aldri til å bli eniga. Vi bor i två olika världar. Och nej, jag är inte högerorienterad. Jag skiter i alla dessa grupper. Jag tillhör ingen grupp. Jag tänker själv.

Jag citerade inte Aftenposten utan Svenska Dagbladet, som är moderat.

Jag tycker du förtalar hela journalistkåren. Som om de var slavar som inte kan skriva vad de själva tycker ens i en filmrecension.

Vaddå jag gillar inte fakta? Det är snarare du som är fördomsfull. Du svarade inte ens på frågan om du själv sett West Side Story. Om du inte sett bägge versionerna så kan du ju inte veta att den nya är sämre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-12-15 13:54:21

Kahlokatt skrev:I delar av Arabvärlden har nyinspelningen av West Side Story tydligen förbjudits för att det (ve och fasa!) är med en transsexuell karaktär. :roll:

Den är väl tillagd i den nya versionen då. Men helt rätt, filmskaparna ska inte ta hänsyn till fördomsfulla och inskränkta länders censur. Även om det betyder att de går miste om intäkter därifrån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2021-12-15 15:44:32

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. Har du ens sett West Side Story?

Skogkatt skrev:
Den nya Woke versionen kostade 100 miljoner dollar att göra. Den spelade in 10 miljoner dollar under öppningshelgen. Det är en katastroffilm. För filmbolaget är det inte alls bra. Samma sak hände med woke-Starwars och alla andra woke filmer. Min poäng är att de allra flesta inte är intresserade av dessa filmer. Eftersom de är dåliga.

Det finns inte bara vita heterosexuella män i världen, det finns också kvinnor, svarta, latinamerikaner och homosexuella. Så varför skulle det inte avspeglas i filmerna? Och varför skulle en "woke"-film automatiskt vara dålig? Filmen har ju nyligen kommit ut, om den inte betalat sig än är det väl för att alla inte sett den än. Jag skulle själv vilja se den men drar mig för att gå på bio pga omikronmutationen. Om folk inte är intresserade så beror det på att de inte är intresserade av musikaler öht.

Dessutom var även den första filmen "woke" enligt ditt sätt att se. Eftersom den ena gruppen är puertoricaner och nya i USA och därför får de sämsta jobben.

Life can be bright in America,
- If you can fight in America
Life is all right in America,
- If you're all-white in America



Alla människor bör nu veta vilka tidningar som är extremt vänsterorienterade. Om man behöver ett exempel, titta bara på VG i Norge eller Aftonbladet i Sverige. Tidningar som hävdar att woke filmer är populära är vänster-orienterade, de vrider sanningen för att få sanningen att passa in i deras berättelse. Woke filmer är inte populära, få människor tittar på dem.

Alltså om du anser att Svenska Dagbladet (oberoende moderat) är "extremt vänsterorienterad" så är du antingen helt okunnig om svenska tidningar el själv "extremt högerorienterad". Recensenterna skriver om vad de själva tycker om filmen, inte vad de tror att andra tycker.

Nej, jag pratar om de nya remakes. De är woke. Det är inte jag som har bestämt det, det är Hollywood som älskar woke. Det är modernt nu, men det kommer snart att gå över när Hollywood förlorar pengar på allt de gör.

Du tycks tro att det bara är vita människor som går på bio. Tror du inte att latinamerikaner, asiater och svarta också går på bio? Klarar du själv inte av att se minoriteter i filmer, på vilket sätt gör det filmen sämre? Och som sagt, latinamerikaner finns redan i första filmen.


Kan vi inte bara säga att vi inte håller med varandra. Det är en film, den är inte så viktig. Nej, jag är inte högerorienterad, jag tillhör ingen grupp. Jag tror inte att det finns en grupp som vill ha mig. Jag kan inte diskutera det här längre, jag blir bara ledsen. Skandinaver som slåss mot varandra gör mig så ledsen. :(


Vi behöver inte bli fiender för att vi tycker olika om en film. Att diskutera behöver inte betyda att man slåss på liv och död med hårda ord. Men jag tycker att det är onödigt att öht ha en åsikt om filmen om du inte ens sett den.

Om du inte vill bli ansedd som en högerextremist så bör du inte framföra att alla tidningar är vänsterextrema.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2022-07-25 14:59:10

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:Läste nånstans det skulle komma nån ny Austen-roman-filmatisering?

Okej, men du kommer inte ihåg vilken bok?

Det är tydligen Övertalning (Persuasion) byggd på Austens sista roman som utkom 1817.

Aftonbladet 21 APRIL 2021 skrev:Den amerikanska skådespelerskan Dakota Johnson, som spelade Anastasia Steele filmatiseringen av EL James "Fifty shades of grey", ska nu göra huvudrollen i ett kärleksdrama av en annan brittisk författare, Jane Austen. Den här gången spelar hon Anne Elliot i Netflix och MRC Films version av Jane Austens sista fullbordade roman "Övertalning", skriver Deadline.

Filmatiseringen beskrivs som en modern version av romanen.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... rleksdrama

Det där med "modern version" tycker jag låter oroväckande. Hela konflikten bygger ju på att unga flickor den tiden skulle lyda de "äldre och visare". Vilken ung flicka idag skulle göra slut med den hon älskar bara för att hennes vänner och släktingar tycker att han inte är fin nog. Follow your heart, är dagens motto i motsats till Austens tid.

Det finns så många serier och filmer redan som bygger på denna roman.

Två TV-serier, en från 1960 och en från 1971. Två TV-filmer, en från 1995 och en från 2007. Men nu ska det tydligen bli en riktig bio-film.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Skogkatt » 2022-07-25 15:53:33

Alien skrev:Det där med "modern version" tycker jag låter oroväckande.

"Modern version" betyder bara att det finns afrikaner och kineser och homosexuella och alla andra grupper i den versionen. Mångfald. I originalversionerna var alla skådespelare vita. Så de måste skapa nya versioner med mångfald. De gör det med allt nu, i nästa Thor-film kommer Thor att vara en transsexuell afrikan och Odin kommer att vara en lesbisk mexikansk kvinna som identifierar sig som man.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2022-07-25 18:27:57

Det var faktiskt med en svart (el blandad) kvinna i TV-serien Sandition (byggd på en ofullbordad roman av Austen), miss Georgiana Lambe.

Men hon var en rik västindisk arvtagerska så det var väl en förklaring. Hon finns faktiskt med i Austens ofullbordade manuskript, så det var en inte modern "woke" uppfinning.

Sedan var det för mycket sex i serien för att vara Austen. Hon skrev aldrig några sexscener, det gjorde inte damer på 1800-talet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes

Inläggav Furienna » 2022-07-25 18:39:17

Alien skrev:Det var faktiskt med en svart (el blandad) kvinna i TV-serien Sandition (byggd på en ofullbordad roman av Austen), miss Georgiana Lambe.

Men hon var en rik västindisk arvtagerska så det var väl en förklaring. Hon finns faktiskt med i Austens ofullbordade manuskript, så det var inte en modern "woke" uppfinning.

Sedan var det för mycket sex i serien för att vara Austen. Hon skrev aldrig några sexscener, det gjorde inte damer på 1800-talet.

Eftersom hon aldrig hann färdigställa den boken, så är det fritt fram att komma med egna inslag.
Sexscenerna var också fortfarande tama jämfört med t ex "Game of Thrones".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Alla dessa remakes

Inläggav Dagobert » 2022-12-03 23:58:49

Alien skrev:Ännu en film ska spelas in på nytt.

Det gäller Vilhem Mobergs utvandrarserie (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige, skrivna 1949-1959) som filmatiserades i två delar Utvandrarna 1971 (de två första delarna) och Nybyggarna 1972 (de två sista delarna).
Alien skrev:Men det ska bli en enda film, Utvandrarna. Regissör är norske Erik Poppe.

Jag såg en trailer. 2 fel:
De åker tåg i en godsvagn med öppna dörrar.
Nån (Karl-Oskar?) hugger ett träd med bekvämt hög stubbe. Det skulle aldrig Karl-Oskar göra.
Namnlösf.png

Namnlösk.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Alla dessa remakes

Inläggav Alien » 2023-01-01 22:07:33

Nu spelas en remake av Ronja Rövardotter in. Den förra regisserad av Tage Danielsson gjordes 1984 (senare klippt till en TV-serie i tre avsnitt). År 2014 kom en japansk tecknad serie, visad dubbad till svenska i Barnkanalen 2016. Men nu blir det en TV-serie i 12 avsnitt, fyrtio år efter den ursprungliga filmen.

Ronja spelas av Kerstin Linden, känd från Utvandrarna och julkalendern Kronprinsen som försvann.
Hennes far Mattis spelas av Christopher Wagelin (tidigare av Björn Ahlstedt)
Hennes mor Lovis spelas av Krista Kosonen (tidigare av Lena Nyman)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Inläggav Alien » 2023-12-01 3:37:11

Jan Guillous delvis självbiografiska roman Ondskan utkom 1981 och blev film 2003 med Andreas Wilson i huvudrollen som Erik Ponti. Filmen blev en stor framgång och såldes till många länder.

Nu har den blivit TV-serie i sex avsnitt med Isac Calmroth. Känns inte så nödvändigt. Åas så kan ju mer komma med i en TV-serie än i en film.

Filmen var jobbig att se och serien är om möjligt ännu värre. En sadistisk far och kamratfostran som innebär tortyrliknande misshandel. Hjälten är inte så snövit heller utan var själv en misshandlande mobbare som ledde ett gäng som stal i sin gamla skola. Men en förklaring kan vara att han piskades regelbundet av sin far. Ondskan från fadern spreds till sonen. Men i internatskolan har Erik bestämt sig för att vända blad och uppföra sig ordentligt för att inte bli relegerad även från denna skola. Men så regerar ondskan även där.

Gustaf Skarsgård spelade mobbledaren Otto i filmen och spelar den sadistiske fadern i serien.

Aftonbladet 2023-11-02 skrev:Mer mörker, kärlek och våld – samt en episk historia.

Så beskriver huvudrollsinnehavarna nya ”Ondskan”-serien som är baserad på Jan Guillous succéroman.
---
Nu har den nya tv-serien premiär på TV4. Och det med skådespelaren Isac Calmroth, 25, som protagonisten Erik Ponti och det norska stjärnskottet Thea Sofia Loch Naess, 26, i rollen som den finlandssvenska köksan Marja.

– Det som känns väldigt kul är att det här är en av de få svenska lägereldsberättelserna. Både mina polare och min farfar har liksom en relation till den, säger Isac Calmroth.
---
Den stora frågan var – vad tyckte Jan Guillou när han fick se serien för första gången?

– Han grät. Jag vill inte prata för honom men jag kan tänka mig att det kan ha varit känsligt, berättelsen är ju delvis självbiografisk. Jag var skitnervös eftersom det kändes väldigt viktigt att han skulle gilla serien. Men han var så jäkla fin. Han gillade det och blev rörd, säger Calmroth.

– Det blir mer ångest och mer mörker i våldet som utspelar sig i serien. Så jag tror att det var tufft för honom att titta på.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... an-sag-den

Och så en förklaring till varför serien gjorts, den skiljer sig både från boken och filmen genom att köksan Marja (spelad av norska Thea Sofia Loch Naess) fått en större roll.

Kärlekshistorian mellan Loch Naess och Calmroths karaktärer fördjupas mer i den nya dramatiseringen.

– Marja har en mycket större roll i tv-serien än hon har i boken och filmen. Det finns också fler berättelser och kvinnor med. De får vara mer som individer än bara skolpojke och köksflicka, säger Loch Naess.

– Ska man göra en nytolkning av en berättelse som redan finns och redan har gjorts så fantastiskt bra får man också lägga till något extra som kanske passar mer in år 2023.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Inläggav Dagobert » 2024-03-28 0:17:24

Jag såg reklam för nya Ronja Rövardotter - såg Skalle-Per men hörde Johan Ulveson! :-)051
Farbror Bosse som gammal tröstare...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Alla dessa remakes (och sequels och prequels)

Inläggav antonius » 2024-03-28 9:46:04

är inte Johan Ulveson och Butt-Head lika som bär?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in