"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-16 13:04:08

Genuspedagogers arbete med att leta och hitta normer att utmana fortsätter, med hjälp av en ”normkritisk checklista” har man på en förskola i Stockholm granskat förskolans material och miljö.

På förskolan Paviljongen har man på småbarnsavdelningen nu helt slutat fira födelsedagar för att utmana åldersmaktsordningen:

SvD - Barbie får nytt liv när normer utmanas
7 januari 2014 kl 09:40 , uppdaterad: 7 januari 2014 kl 13:38

På förskolan Paviljongen arbetar man med normkritisk pedagogik. Leksaker, traditioner och bemötande granskas för att inte någon ska behöva känna sig diskriminerad. Barnens födelsedagsfirande är i fara, men Barbie får vara kvar.


Ålder är en diskrimineringsgrund som föranlett livliga diskussioner i personalgruppen.

– Vi har diskuterat om det är bra att fira födelsedagar, när vi samtidigt jobbar så hårt med att utmana åldersmaktsordningen. Vi vill inte att man ska koppla inkompetens till att vara liten och mycket makt och kompetens till att vara stor. Men samtidigt hyllar vi detta att någon blivit ett år äldre som något fantastiskt.

På en småbarnsavdelning har man slutat att fira födelsedagar. På Paviljongen, där barnen är i åldern 3-5 år firas barnen på födelsedagen med fruktsallad, men medaljerna har dragits in. Till barnens förtret, visar det sig.

– Förut fick vi medaljer med så många år som vi fyllde, fast nu får vi inte det. Det var roligt när man fick medalj för man fick ta den med sig hem, berättar Astrid som är noga med att berätta att hon är 4,5 år och inte bara 4.

Är det inte att gå för långt att ta bort födelsedagsfirande?

– Det här är något vi får diskutera mer och man gör väldigt olika på våra förskolor. Just för att ålder är en så stark norm behöver vi inte vara rädda för att ta i. Människor i åldern 30-50 år har mest talan i samhället. Den normen tror jag är svår att rubba, men däremot är det vettigt att luckra upp den på olika sätt och visa att man kan ha olika kompetenser oavsett ålder, säger Aisha Lundgren.


En anställd genuspedagog som läst genuspedagogik och normkritisk pedagogik, med kandidatexamen i genusvetenskap men som inte är utbildad förskollärare är anställd som genuspedagog på fem förskolor i Stureby i södra Stockholm, bl.a. Paviljongen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Moggy » 2014-01-16 13:59:47

Tragiskt att det tillåts att utsätta barn för såna här ovetenskapliga sociala experiment.

Man funderar ju om dom där genusvetarna själva tror på tokerierna...men dom verkar ju ta sig själva på allvar...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Azo85 » 2014-01-16 14:21:52

Aldrig förstått varför man skall behöva fira att någon lyckats överleva ett år, slipper man fira det blir jag nöjd. Men jag kan inte i min vildaste fantasi inte begripa att en frisk fyra år gammal pojke inte skulle vara sämre än en 28 år gammal pojke. Hjärnan är fullt utvecklad vid typ 25 och en man har de bästa fysiska förutsättningarna runt 28 år, klart att en pojke på fyra år är sämre på praktiskt taget allt.

Barn är icke färdigutvecklade människor, sämre fungerande etcetera. Ingen direkt konstig syn på barn jag vill mena att man har tyckt det förut. Att jämställa barn med vuxna tror jag är negativt för nästan allt.

Barn är tydligen gudar.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav DIProgan » 2014-01-16 14:38:08

Frågan är vad man ska fira om inte ålder. Firar man framgångar av pedagogisk art så blir det press på barnen som inte lyckas så bra där istället. Finns alltid någon baksida tycks det. Vi borde nog ändå acceptera att många från barnsben tycker om tävlandet och ska få göra det. På samma sätt som de som gillar tävlandet behöver lära sig att acceptera de som inte vill det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav marxisten » 2014-01-16 15:03:56

Azo85 skrev:Aldrig förstått varför man skall behöva fira att någon lyckats överleva ett år


Man avser snarare man ska överleva ett år till, än att man överlevt ett år, iaf. när traditionen uppkom.

Ursprunget ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Azo85 » 2014-01-16 15:14:24

marxisten skrev:
Azo85 skrev:Aldrig förstått varför man skall behöva fira att någon lyckats överleva ett år


Man avser snarare man ska överleva ett år till, än att man överlevt ett år, iaf. när traditionen uppkom.

Ursprunget ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året


Känns lite bättre och mer logiskt med tanke på att det är rätt många år som överlevs. Logiskt enbart om man tror på magi vill säga, vilket merparten verkar göra eftersom de firar (även om de inte vet om det). Är lite som att fira Jesu födelse utan att vara kristen, hyckleri och dumheter.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-17 11:23:20

DN's Erik Helmersson skrev också om förskolan Paviljongen Förskolegenus: Normkritik får också kritiseras och den ansvariga genuspedagogen på förskolan har i ett inlägg publicerat i DN den 14 januari 2014 svarat:

Att arbeta normkritiskt med ålder i förskolan innebär att utmana den ordning där några har mer makt, det vill säga har mer möjligheter att ha inflytande, vara delaktiga i beslut och påverka sin vardag (vuxna mer än barn, äldre barn mer än yngre barn). I det lagstadgade likabehandlingsarbetet strävar vi efter att alla barns lika möjligheter att påverka, ha inflytande och inte bli begränsade eller diskriminerade på grund av ålder.


Förbud, styrning och tvång hör inte hemma i en normkritisk pedagogik och förekommer inte i den enhet där jag arbetar.


Man undrar ju hur de tänker om de med detta på något sätt vill försöka jämställa barn med vuxna, att tanken med det hela är att man ska utmana den ordning där vuxna har mer makt, mer möjligheter att ha inflytande samt vara delaktiga i beslut och påverka sin vardag som beskrivet ovan.

Kanske inte konstigt att skolresultaten blir sämre och sämre för Sverige i jämförelse med andra länder om inte vuxna tar sitt ansvar och beter sig som vuxna utan låter barn som varken har mognad, kunskap eller tillräckligt med livserfarenhet få mer och mer inflytande och makt på olika områden.

Att också skriva att inte förbud, styrning och tvång förekommer på förskolan och i en normkritisk pedagogik med tanke på vad de faktiskt håller på med upplever jag som verklighetsfrånvänt och förnekelse, varför har man genuspedagoger anställda för om inte tanken är att kontrollera och styra pedagogiken och verksamheten?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Kanin » 2014-01-17 13:09:08

Wine skrev:Att också skriva att inte förbud, styrning och tvång förekommer på förskolan och i en normkritisk pedagogik med tanke på vad de faktiskt håller på med upplever jag som verklighetsfrånvänt och förnekelse, varför har man genuspedagoger anställda för om inte tanken är att kontrollera och styra pedagogiken och verksamheten?

Jag ser ingen motsättning i att pedagogiken och verksamhet kontrolleras och styrs så att den innebär mindre förbud, styrning och tvång (och barnen inte behöver styras av personalens ibland problematiska inlärda normer).


Linda Svärd är barnskötare på Paviljongen och hon suckade lite när hon första gången hörde att de skulle börja jobba normkritiskt.

– Gud, är det en ny fluga, tänkte jag. Men det är ganska avslappnat. Bara genom att flytta om saker så har pojkar och flickor börjat leka mer med varandra.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Alien » 2014-01-20 16:24:27

SvD Idagsidan skrev:När vi kommer till förskolan Paviljongen som arbetar med normkritisk pedagogik känns det nästan riggat. Kamil sitter på golvet och klär omsorgsfullt på en mörkhyad docka. Astrid kutar runt i poliskläder och jagar Sara som är tjuv. I boklådan ligger ”Varför gråter pappan?”.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bar ... 871704.svd

Ja, det är ju tanken med genuspedagogik att ge barnen större frihet att välja vad de vill leka med. Men även genuspedagogiken har ju utvecklats.

Tidigare handlade genuspedagogik ganska mycket om att särskilja pojkar och flickor och träna dem på sådant som man ansåg att de inte var så bra på. Flickor kunde till exempel få öva på att vara modiga och hoppa från stenar och pojkar på att vara omhändertagande och ge fotmassage.

– Då har man osynliggjort alla barnen i gruppen. Det där har vi gått ifrån nu. Om man följer ett barn en hel dag kan jag garantera att det här barnet kommer att göra både ”pojksaker” och ”flicksaker”, säger Aisha Lundgren.

I stället har man med hjälp av en ”normkritisk checklista” granskat förskolans material och miljö. Bara genom att flytta om saker i miljön påverkas barnens lek.

Det är flera år sedan dockvrån bytte namn till hemvrån i många svenska förskolor för att bli mer könsneutral. På Paviljongen heter rummet där det finns kastruller och grytor ”Stjärnrummet”. Där finns också utklädningskläder. Både pojkar och flickor gillar att leka där.


När man förbjuder vissa leksaker då har man inte tänkt tillräckligt långt.

På vissa förskolor i Storstockholm har man varit nitisk i sina jämställdhetssträvanden och tagit bort dockor och bilar med motiveringen att de är ”könsstereotypa”, men så har inte skett på Stureby förskolor.

– Ibland har vi haft en tanke att hemmet är en värld och att förskolan är en annan värld. Det är något man ifrågasätter inom normkritiken. Allting som finns i barnens värld är barnens värld. Inom normkritiken generellt plockar man inte bort grejer utan blandar och mixar på nya sätt. Man ska inte förbjuda eller begränsa, utan utmana.

Barbie får vara kvar, men hon har bilar och husbygge i sin närhet.


Ja, det är ju inte bilar och dockor i sig som är könsstereotypa, utan normen "pojkar leker med bilar och flickor med dockor". I vuxenverkligheten kör även kvinnor bil och även män tar hand om barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Alien » 2014-01-20 16:51:49

Begreppet "åldersmaktsordning" är alltså i motsats till "könsmaktsordning" ett nytt begrepp.

– Vi har diskuterat om det är bra att fira födelsedagar, när vi samtidigt jobbar så hårt med att utmana åldersmaktsordningen. Vi vill inte att man ska koppla inkompetens till att vara liten och mycket makt och kompetens till att vara stor. Men samtidigt hyllar vi detta att någon blivit ett år äldre som något fantastiskt.


Enligt både Jehovas vittnen och sharia är det förbjudet att fira födelsedagar. Det ses som en hednisk sedvänja utan stöd i bibeln/koranen.

Men firar man verkligen att man blivit ett år äldre? Jag tycker snarare att omgivningen firar minnet av att barnet föddes, dvs minnet av den glada tilldragelsen. Firandet säger mer "vi är glada för att du finns" än "vi är glada att du blivit äldre". Och födelsdagsfirande är ju demokratiskt på så sätt att alla fyller år en gång om året, dvs alla blir lika firade. (Fast fyller man år på juldagen så går man miste om firande på dagis?)

Åas så är det stor skillnad mot att vara två år och fem år. Vilken "kompetens" har man vid två år som man inte har vid fem? I motsats till att man inte självklart blivit mer kompetent vid 35 än vid 32 år.

Människor i åldern 30-50 år har mest talan i samhället. Den normen tror jag är svår att rubba, men däremot är det vettigt att luckra upp den på olika sätt och visa att man kan ha olika kompetenser oavsett ålder, säger Aisha Lundgren.

Det här tycker jag faktiskt låter som snömos. Visst har barn samma människovärde oberoende av ålder men ju äldre, desto mer kompetent. Det är också en orsak till att jag tror att blandade åldersgrupper är sämre än grupper baserade på ålder. En femåring får helt enkelt ut mera av att leka med andra femåringar än med en tvååring och en treåring.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Moggy » 2014-01-20 17:24:18

Alien skrev:
Ja, det är ju tanken med genuspedagogik att ge barnen större frihet att välja vad de vill leka med. Men även genuspedagogiken har ju utvecklats.


Snarare att tala om för barnen vad som är rätt val att göra och förbjuda det som barnen väljer själva men som inte är önskvärt enligt genusvetarna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav barracuber » 2014-01-20 17:26:54

Alien skrev:
Människor i åldern 30-50 år har mest talan i samhället. Den normen tror jag är svår att rubba, men däremot är det vettigt att luckra upp den på olika sätt och visa att man kan ha olika kompetenser oavsett ålder, säger Aisha Lundgren.

Det här tycker jag faktiskt låter som snömos. Visst har barn samma människovärde oberoende av ålder men ju äldre, desto mer kompetent.

Så kan man väl omöjligen påstå rent generellt.

Såg du intervjun med Jonas Sjöstedt igår? Redan 13 år gammal gick han in i dåtidens ungdoms-VPK-förening (motsv. dagens Ung Vänster) och började debattera samhället med 20-åriga medlemmar. Det handlar väl ändå också om saker som klassbakgrund och olika grundläggande förutsättningar (vilket lustigt nog är något som Sjöstedts parti idag vill avskaffa).

Alien skrev:Det är också en orsak till att jag tror att blandade åldersgrupper är sämre än grupper baserade på ålder. En femåring får helt enkelt ut mera av att leka med andra femåringar än med en tvååring och en treåring.

Ja, om du menar barn.

Men inte vuxna. Hur ska vi någonsin få ett bra samhälle om varje generation murar in sig enbart bland sina egna?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Alien » 2014-01-20 17:28:57

Moggy skrev:
Alien skrev:
Ja, det är ju tanken med genuspedagogik att ge barnen större frihet att välja vad de vill leka med. Men även genuspedagogiken har ju utvecklats.


Snarare att tala om för barnen vad som är rätt val att göra och förbjuda det som barnen väljer själva men som inte är önskvärt enligt genusvetarna.


Har du någon källa på det, att de förbjuder barnen att gör vad de vill?

För övrigt går väl all pedagogik ut på att lära barnen nya saker, inte på att de ska göra samma saker hela tiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Alien » 2014-01-20 17:35:19

barracuber skrev:
Alien skrev:
Människor i åldern 30-50 år har mest talan i samhället. Den normen tror jag är svår att rubba, men däremot är det vettigt att luckra upp den på olika sätt och visa att man kan ha olika kompetenser oavsett ålder, säger Aisha Lundgren.

Det här tycker jag faktiskt låter som snömos. Visst har barn samma människovärde oberoende av ålder men ju äldre, desto mer kompetent.

Så kan man väl omöjligen påstå rent generellt.

Jag påstår det iaf när det gäller förskolan. Det är ju förskolan tråden gäller eller?

Såg du intervjun med Jonas Sjöstedt igår? Redan 13 år gammal gick han in i dåtidens ungdoms-VPK-förening (motsv. dagens Ung Vänster) och började debattera samhället med 20-åriga medlemmar. Det handlar väl ändå också om saker som klassbakgrund och olika grundläggande förutsättningar (vilket lustigt nog är något som Sjöstedts parti idag vill avskaffa).

Nej, jag såg inte det programmet. Men jag utgår från att Sjöstedt inte gick på högskolan som 13-åring.

Alien skrev:Det är också en orsak till att jag tror att blandade åldersgrupper är sämre än grupper baserade på ålder. En femåring får helt enkelt ut mera av att leka med andra femåringar än med en tvååring och en treåring.

Ja, om du menar barn.

Men inte vuxna. Hur ska vi någonsin få ett bra samhälle om varje generation murar in sig enbart bland sina egna?

Ja, det är klart att jag menar barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Moggy » 2014-01-20 17:36:00

Alien skrev:
Moggy skrev:
Alien skrev:
Ja, det är ju tanken med genuspedagogik att ge barnen större frihet att välja vad de vill leka med. Men även genuspedagogiken har ju utvecklats.


Snarare att tala om för barnen vad som är rätt val att göra och förbjuda det som barnen väljer själva men som inte är önskvärt enligt genusvetarna.


Har du någon källa på det, att de förbjuder barnen att gör vad de vill?

För övrigt går väl all pedagogik ut på att lära barnen nya saker, inte på att de ska göra samma saker hela tiden.


Nja, blir ju en definitionsfråga vad förbjuda innebär i sammanhanget. Plockar man bort böcker och leksaker av grumliga ideologiska skäl så anser iaf jag att det finns anlending att fundera över vad dom håller på med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Miche » 2014-01-20 20:34:20

Alien skrev:(Fast fyller man år på juldagen så går man miste om firande på dagis?)
På svenska dagis (där man firar födelsedagar) firar man barn som fyller på helger en annan dag istället så att det inte ska bli orättvist.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Alien » 2014-01-21 0:14:21

Miche skrev:
Alien skrev:(Fast fyller man år på juldagen så går man miste om firande på dagis?)
På svenska dagis (där man firar födelsedagar) firar man barn som fyller på helger en annan dag istället så att det inte ska bli orättvist.


Nå, då får ju alla barn åtnjuta privilegiet att känna sig i centrum för uppmärksamheten i kollektivet en dag om året. Det ska de absolut inte ta bort tycker jag. Även muslimska barn får uppleva det, de mest fundamentalistiska muslimerna har förstås inte sina barn alls på vanliga daghem. Barnen inom Jehovas vittnen går kanske inte ens på dagis? De får inte fira födelsedagar, nationaldag, Lucia, jul el påsk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav nallen » 2014-01-21 0:45:21

"Normkritik" :-)051
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-21 14:35:00

Azo85 skrev:Hjärnan är fullt utvecklad vid typ 25 och en man har de bästa fysiska förutsättningarna runt 28 år, klart att en pojke på fyra år är sämre på praktiskt taget allt.


Du glömmer att man glömmer...

... och att man indoktrineras och slipas av med åren. Klart att en man på 28 är sämre...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-21 14:38:44

Wine skrev:Kanske inte konstigt att skolresultaten blir sämre och sämre för Sverige i jämförelse med andra länder om inte vuxna tar sitt ansvar och beter sig som vuxna utan låter barn som varken har mognad, kunskap eller tillräckligt med livserfarenhet få mer och mer inflytande och makt på olika områden.


Ja, det var åtminstone en förtjänstfull uppräkning av fördomar. Vuxna som "beter sig som vuxna" har vi nog av!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav slackern » 2014-01-21 14:46:11

Har hela världen fått paranoid psykos? Först det patriarkala förtrycket och nu det här.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav gadas » 2014-01-21 14:49:19

Låt mig fortsätta:

Klart en direktör är bättre än en snickare som står där med sin hammare och knappt kan räkna ut var spiken ska sitta...

Klart en anställd är mer värd än en socialbidragstagare som inte bidrar med något utan bara kostar pengar...

Klart en man är bättre än en kvinna som bara står där vid spisen med en massa ungar omkring sig...

Klart en svensk är bättre än en invandrare som varken kan prata eller uppföra sig...

Uppriktigt sagt så skäms jag som ASare när jag ser hur somliga med AS (om ni nu har det - det är ju varken ett krav eller någon kontroll på det på forumet, kan lika gärna vara vem som helst som vill jävlas) excellerar i fördomar i stället för att ge nyheter en chans. Tur att jag sett desto fler som använder sin intelligens.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Wine » 2014-01-21 17:11:21

slackern skrev:Har hela världen fått paranoid psykos? Först det patriarkala förtrycket och nu det här.


Nja, det verkar vara mest konstiga ideér om olika maktordningar i Sverige tycker jag, eller vad tänkte du annars på? Kanske finns det numera för många suspekta substanser i omlopp ute i samhället som brukas av individer som får vanföreställningar och konstiga ideér av att använda dessa? :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Åldersmaktsordningen", ett nytt begrepp introduceras

Inläggav Moggy » 2014-01-21 17:29:54

gadas skrev:
Uppriktigt sagt så skäms jag som ASare när jag ser hur somliga med AS (om ni nu har det - det är ju varken ett krav eller någon kontroll på det på forumet, kan lika gärna vara vem som helst som vill jävlas) excellerar i fördomar i stället för att ge nyheter en chans. Tur att jag sett desto fler som använder sin intelligens.



Alltid lätt att ifrågasätta andras intelligens och trovärdighet istället för att komma med argument...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in