akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav Ackvelina » 2020-10-17 18:27:14

Hej

sitter och skriver ett vasst brev till/angående en socialsekreterare som inte har helt aktuella kunskaper om ASt.
Skulle behöva relevanta källor och citat till argument angående mentalisering, anknytning och föräldraskap hos föräldrar med autism, gärna angående tonåringar.

Är det verkligen så att jag har utsatt mitt barn för psykisk tortyr och inte kan lära henne normala känslor?

Kan någon hängiven faktanörd stötta upp mig med bra argument från trovärdiga, seriösa källor?

Tack på förhand
Ackvelina
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-12-06
Ort: Västkusten

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-09 11:35:14

Fick du någon hjälp?

Jag skulle vänt mig till OA eller Aspergercenter med frågorna. Synd att du inte fick svar här.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav Flinta » 2020-11-09 17:15:40

Hej

jag har ingen erfarenhet av föräldraskap. Ingen aning om du känner till den här sajten eller om du kan använda något i från den ens: https://www.asdforalder.se/#people-telling

Hoppas du kan involvera någon som kan autism och känner dig i dina möten med socialtjänsten.
:-)154
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav Marjatta » 2020-11-10 18:23:26

Det är väl lite sent för tips nu (om Ackvelina alls tittar in här igen). Tänkte iaf droppa en länk som jag redan postat en gång förut på forumet: den sajt som habiliteringen i Region Stockholm har gjort, med målgruppen föräldrar med någon variant av autismdiagnos.
https://www.asdforalder.se/

Under "Om handboken" kan man läsa
Idén med handboken är att föräldrar med ASD snabbt och enkelt ska få information och råd. I texter, filmer och quiz finns fakta men också tips och råd om strategier. I avsnittet Föräldrar berättar delar föräldrar med sig av sina erfarenheter av föräldraskap med ASD.

Ingen berättelse är den andra lik men nästan alla handlar om att föräldraskapet blir enklare och roligare när man själv mår bra. Handboken handlar därför inte så mycket om hur man ska vara mot barnen, utan om hur man kan få vardagen att fungera bättre och minska stressen.


Hab i Stockholm verkar inte tycka att aspiga föräldrar per definition är dåliga föräldrar.

(EDIT: meh samma länk har Flinta postat här ovanför, upptäcker jag nu. jaja)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav Marjatta » 2020-11-10 18:34:55

mondo beyondo skrev:OA eller Aspergercenter


Vad är OA? och Aspergercenter?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav sussi83 » 2020-11-11 0:44:48

Det är svårt att vara förälder, det finns säkert alltid något man skulle velat gjort bättre.
För alla, finns oftast inget lagom.

Har du pratat med ditt barn om detta?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-11 10:09:04

Marjatta skrev:
mondo beyondo skrev:OA eller Aspergercenter


Vad är OA? och Aspergercenter?


Förlåt, jag måste svarat i all hast, jag gillar inte när det används förkortningar utan att det framkommer vad som syftas. OA är Organiserade Aspergare. Jag vet inte varför de inte utnyttjar forumet till att höras och synas. Men det är genom forumet som OA kom igång.

T.ex har de en intressant aktivitet den 21 november, en digital föreläsning om neurodiversitet.

Aspergercenter verkar ha bytt namn till Kurs- och Kunskapscenter barn och ungdomsteam f.d. Aspergercenter - Barn och Ungdom, resp. vuxenteam för vuxna. Länken till dem fungerar inte för mig, så vem vet, kanske finns de inte längre.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav Marjatta » 2020-11-11 10:23:29

mondo beyondo skrev:OA är Organiserade Aspergare. Jag vet inte varför de inte utnyttjar forumet till att höras och synas. Men det är genom forumet som OA kom igång.


Aha.
https://www.aspergare.org/

mondo beyondo skrev:Aspergercenter verkar ha bytt namn till Kurs- och Kunskapscenter barn och ungdomsteam f.d. Aspergercenter - Barn och Ungdom, resp. vuxenteam för vuxna. Länken till dem fungerar inte för mig, så vem vet, kanske finns de inte längre.


Verkar vara nåt inom habiliteringen i Region Stockholm, som nu då dessutom bytt namn och/eller ändrat form. Ackvelina finns på Västkusten men tipset här är alltså habiliteringen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

akut hjälp: mentalisering och anknytning/föräldraskap

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-13 12:47:43

Ackvelinas fråga var akut och jag hoppas du fått hjälp. Här är några länkar som kan vara till hjälp och även för andra föräldrar som söker efter info på forumet.

https://magelungen.com/akademi/typ/utbildningar/utbildning-i-bekraftande-samspel-ett-mentaliserings-och-anknytningsbaserat-familjeprogram-4/

"Bekräftande samspel är ett mentaliserings- och anknytningsbaserat familjeprogram för att skapa trygga relationer i familjen. Programmet syftar till att utveckla lyhört föräldraskap vid konflikter. Genom att minska det känslomässiga avståndet mellan förälder och barn går det att möta varandra bättre i familjen och reparera anknytningsbrott inom familjen."

https://magelungen.com/akademi/typ/konferenser/nationell-konferens-om-problematisk-skolfranvaro-med-fokus-pa-barn-och-unga-med-ast/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Nationell konferens om problematisk skolfrånvaro med fokus på barn och unga med AST - Magelungen. OBS! Liveplatserna i Stockholm är slutsålda men du kan fortfarande delta via Webben !
magelungen.com

Det är en pigg fågel som kvittrat i mitt öra om det här. Hon efterlyste sådan här hjälp när hon mådde som sämst, men blev bara hånad eller fnyst åt. NU har de fattat!
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in