Aktivitetsersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning

Inläggav AmandaPanda » 2015-03-27 22:55:01

Hej, jag har just nu praktik 1 dag i veckan men jag måste avsluta det av relationsproblem.

Jag får Aktivitetsersättning, Bostadstillägg, Garantiersättning. När min praktik är borta, vad händer då med min Aktitivetsersättning?

Måste jag ha praktik, någon aktivitet eller gå på daglig verksamhet för att behålla Aktivitetsersättning? Har tidigare gått på daglig verksamhet men fick lämna då jag hade för mycket frånvaro och var aldrig där.

Jag vet redan nu att jag inte kommer klara ett jobb, deljobb eller praktik någonsin. Så hur klarar jag mig ekonomiskt och får trygg bidrag-inkomst livet ut? Kan jag förtidspensionera mig vid 25 års ålder?
AmandaPanda
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2015-03-27

Aktivitetsersättning

Inläggav colaflaska » 2015-03-27 23:49:47

Det finns ingenting som heter "trygg bidragsinkomst". Lever du på bidrag är din inkomst aldrig säkrad och du kommer aldrig kunna känna dig trygg. Bli av med den inställningen till bidrag direkt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aktivitetsersättning

Inläggav Cellardoor » 2015-03-28 0:00:41

Jag har aktivitetsersättning utan att egentligen ha någon aktivitet. Men försäkringskassan har glömt bort mig lite så det kan bero på det. Har dock förstått det som att det inte är ett krav att ha en aktivitet för att få aktivitetsersättning.

Förtidspensionerad kan du inte bli förrän du fyller 30, eller ja, det heter "sjukersättning" numera, men är det som i vanligt tal kallas "förtidspensionerad".

I övrigt så håller jag med colaflaska. Att behöva få bidrag för att kunna överleva är på intet sätt något som är tryggt.

(Edit: Ändrade en skitdålig formulering.)
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Aktivitetsersättning

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 3:10:48

Arbete är otryggt för att arbetsgivaren kan ge avsked. Bidrag är otryggt för att väljare kan ordna en regering som avslutar bidragen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aktivitetsersättning

Inläggav Flinta » 2015-03-28 23:50:45

E man sjuk o/eller arbetsoförmögen o blir utan bidrag e man lättare mer utelämnad åt sig själv än om man efter att ha fått sparken fortfarande har kvar sin arbetsförmåga o intresse av att söka nya jobb.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aktivitetsersättning

Inläggav marxisten » 2015-03-29 0:21:14

AmandaPanda skrev:Hej, jag har just nu praktik 1 dag i veckan men jag måste avsluta det av relationsproblem.

Jag får Aktivitetsersättning, Bostadstillägg, Garantiersättning. När min praktik är borta, vad händer då med min Aktitivetsersättning?

Måste jag ha praktik, någon aktivitet eller gå på daglig verksamhet för att behålla Aktivitetsersättning? Har tidigare gått på daglig verksamhet men fick lämna då jag hade för mycket frånvaro och var aldrig där.

Jag vet redan nu att jag inte kommer klara ett jobb, deljobb eller praktik någonsin. Så hur klarar jag mig ekonomiskt och får trygg bidrag-inkomst livet ut? Kan jag förtidspensionera mig vid 25 års ålder?


Din aktivitetsersättning kan inte FK röra pga. det. Aktivitetsersättning ges om man bedöms ha minst 25% nedsatt arbetsförmåga under minst ett år framåt, ju mer nedsatt man bedöms, ju högre ersättning.

Ifall man beräknas kunna jobba halvtid ex. får du aktivitetsersättning på 50%. De resterande 50% får du gå till AF för, och du lär då få en praktik på halvtid och 50% aktivitetsstöd. Aktivitetsersättningen får du behålla oavsett om du är på AF eller inte, men aktivitetsstödet är krav på att du skall delta i en praktik på 50%.

Ifall man får full aktivitetsersättning har man bedömts ha helt nedsatt arbetsförmåga och du behöver då inte delta i något som helst program för din ersättning. Du får dock med aktivitetsersättning ha praktik och "prova på" att jobba, detta för att kunna stärka din arbetsförmåga för framtiden, men det är inget krav.

Så din ersättning ryker inte enbart pga. att du ej deltar i någon praktik.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in