Aktivitetsersättning och studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Erik85 » 2016-06-11 20:47:31

Hej

Jag funderar på att söka mig till en kurs, antingen folkhögskola eller högskola. Vad jag undrar är om försäkringskassan kan få reda på om jag studerar om jag inte söker csn.

Jag vet att det inte går att få pengar i från både fk och csn, eftersom de samkör. Men om man inte söker csn bidraget och har kvar aktivitetsersättningen. Kan de få reda på att jag studerar?
Erik85
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-06-11

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav slackern » 2016-06-11 20:50:54

Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Erik85 » 2016-06-11 21:48:57

slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.

Okej, nu är det ju så att jag inte pluggar något alls. Jag bara undrar vad de har för arbetsmetoder.

Så om det är gymnasienivå så kan man behålla sin ersättning? Även när det gäller komvux?
Erik85
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-06-11

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav slackern » 2016-06-11 23:08:43

Erik85 skrev:
slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.

Okej, nu är det ju så att jag inte pluggar något alls. Jag bara undrar vad de har för arbetsmetoder.

Så om det är gymnasienivå så kan man behålla sin ersättning? Även när det gäller komvux?


Det gäller tydligen om du behöver förlängd skolgång, så om du t ex inte har gått ut gymnasiet så bör du få aktivitetsersättning för att gå på komvux/folkhögskola.

Men som sagt ring och prata med din handläggare för du ska inte lita på att jag eller någon annan på nätet ger dig rätt svar.

Vem kan få aktivitetsersättning
vid förlängd skolgång?
Du kan få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
om du är 19–29 år och har en funktions
nedsättning
som gör att du behöver längre tid än
normalt för att
avsluta grundskolan eller
gymnasiet. Du kan tidigast
få ersättningen från och med juli månad det år du
fyller 19 år och längst till och med månaden innan
du fyller 30 år. Försäkringskassan kan i vissa fall
begära ett intyg från skolan eller ett läkar
utlåtande
som visar att din förlängda skolgång beror på
funktionsnedsättningen.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Erik85 » 2016-06-12 13:20:50

slackern skrev:
Erik85 skrev:
slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.

Okej, nu är det ju så att jag inte pluggar något alls. Jag bara undrar vad de har för arbetsmetoder.

Så om det är gymnasienivå så kan man behålla sin ersättning? Även när det gäller komvux?


Det gäller tydligen om du behöver förlängd skolgång, så om du t,ex inte har gått ut gymnasiet så bör du få aktivitetsersättning för att gå på komvux/folkhögskola.

Men som sagt ring och prata med din handläggare för du ska inte lita på att jag eller någon annan på nätet ger dig rätt svar.

Vem kan få aktivitetsersättning
vid förlängd skolgång?
Du kan få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
om du är 19–29 år och har en funktions
nedsättning
som gör att du behöver längre tid än
normalt för att
avsluta grundskolan eller
gymnasiet. Du kan tidigast
få ersättningen från och med juli månad det år du
fyller 19 år och längst till och med månaden innan
du fyller 30 år. Försäkringskassan kan i vissa fall
begära ett intyg från skolan eller ett läkar
utlåtande
som visar att din förlängda skolgång beror på
funktionsnedsättningen.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES

Ok, det är en komvuxutbildning jag funderar på. Har dock fullgoda betyg från gymnasiet så då gäller ju inte förlängd skolgång heller antar jag.
Erik85
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-06-11

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Liljan » 2016-06-12 13:40:13

Jag fick läsa kurser på komvux vid aktivitetsersättning fast jag inte hade det vid förlängd skolgång, så prata med din handläggare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in