Aktivitetsersättning och studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Erik85 » 2016-06-11 20:47:31

Hej

Jag funderar på att söka mig till en kurs, antingen folkhögskola eller högskola. Vad jag undrar är om försäkringskassan kan få reda på om jag studerar om jag inte söker csn.

Jag vet att det inte går att få pengar i från både fk och csn, eftersom de samkör. Men om man inte söker csn bidraget och har kvar aktivitetsersättningen. Kan de få reda på att jag studerar?
Erik85
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-06-11

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav slackern » 2016-06-11 20:50:54

Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav Erik85 » 2016-06-11 21:48:57

slackern skrev:Jag hoppas verkligen att dom får reda på om du pluggar på högskola och utnyttjar systemet, det är ett rätt allvarligt brott som kan ge fängelse, om du inte blir dömd till fängelse så kommer du i varje fall att bli återbetalningsskyldig. Om du studerar på folkhögskola och det är på gymnasienevå kan du få ha kvar din aktivitetserstätning men bäst att du pratar med FK så att du inte blir åtalad.

Okej, nu är det ju så att jag inte pluggar något alls. Jag bara undrar vad de har för arbetsmetoder.

Så om det är gymnasienivå så kan man behålla sin ersättning? Även när det gäller komvux?
Erik85
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-06-11

Aktivitetsersättning och studier

Inläggav slackern » 2016-06-11 23:08:43

Erik85 skrev: