Aktivitetsersättning för förlängd Skolgång?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning för förlängd Skolgång?

Inläggav sony_galaxy » 2011-01-08 2:13:39

För något år sedan så fick jag veta av en psykolog att jag kunde söka aktivitetsersättning pga min "situation" min diagnos dvs när jag fyllt 19 år, men då jag är osäker för kriterierna utöver vad som står på Försäkringskassans sida så tänkte jag att jag borde kunna ställa mina frågor här.

Nu har jag inte haft chansen att tala med en psykolog om det eller försäkringskassan då de just nu har stängt, men jag undrar: Är jag berättigad till den ersättningen?

Jag fick reda på min diagnos sent, i grundskolan ÅK9, jag hade tidigare gått om ÅK6, så jag gick ut grundskolan efter ett tionde år.

Jag går nu ÅK2 på gymnasium, har troligtvis 2 år framför mig.

Som sagt så har jag inte talat med en psykolog eller kunnig person som besitter kunskapen jag söker, så som sagt så tänkte jag mig ställa frågan här, och förhoppningsvis få ett eller annat bra svar.. :)

( Om jag varit oklar, förvirrande eller så, bara fråga mig! )
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Inläggav sony_galaxy » 2011-01-08 20:51:31

Ingen här som besitter kunskapen ?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-08 23:50:33

Hej!

Jodå, du borde kunna få aktivitetsersättning. Jag tror man kan få det om man är över 19 och fram till man är klar med gymnasiet. Det har inte så mycket med diagnoser att göra tror jag. Kolla på Försäkringskassans hemsida, där står det mesta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sony_galaxy » 2011-01-11 1:47:42

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jodå, du borde kunna få aktivitetsersättning. Jag tror man kan få det om man är över 19 och fram till man är klar med gymnasiet. Det har inte så mycket med diagnoser att göra tror jag. Kolla på Försäkringskassans hemsida, där står det mesta.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jasså okej, låter ju bra det. :)

Dock så är det en sak som jag inte förstår, och det är på deras blankett för att söka aktivitetsersättning, (blankett 5008)
Det står: "2. Varför behöver du förlängd skolgång?"
- Vad syftar de på egentligen?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Inläggav shibedibato » 2011-01-17 11:28:46

Man kan få aktivitetsersättning på grund av förlängd skolgång om man kan bevisa att ens sjukdom har medfört den extra långa tiden. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara neuropsykiatriskt men ett noggrant läkarintyg rekommenderas. Vad gör att man inte klarar skolan i samma takt? I det här fallet kan jag inte kommentera, det är det bara du själv som vet.

Har du ingen kontakt, ex psykiatri som du kan be om hjälp att fylla i formulären?

Jag fick själv aktivitetsersättning på grund av förlängd skolgång. Så visst är det möjligt.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav mnordgren » 2011-01-17 18:16:11

Moderator:

Flyttade tråden.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav MinusMirakel » 2011-01-18 8:14:42

sony_galaxy skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Jodå, du borde kunna få aktivitetsersättning. Jag tror man kan få det om man är över 19 och fram till man är klar med gymnasiet. Det har inte så mycket med diagnoser att göra tror jag. Kolla på Försäkringskassans hemsida, där står det mesta.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jasså okej, låter ju bra det. :)

Dock så är det en sak som jag inte förstår, och det är på deras blankett för att söka aktivitetsersättning, (blankett 5008)
Det står: "2. Varför behöver du förlängd skolgång?"
- Vad syftar de på egentligen?


Jag skrev kortfattat om mina diagnoser och vad det innebar för problem för mig i skolan. Inget massivt. Man måste ändå ha läkarintyg också så dom kan kompletera. Jag väntar på svar, fick ae för något år sedan utan problem, men sen blev jag sjukskriven och blev av med det så jag hoppas att jag ska kunna få det igen, är inte klar med gymnasienivån riktigt än.
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav opteron » 2011-01-18 9:15:07

Frågan är dock om du får ersättning från CSN? Då har du inte rätt att få Aktivitetsersättning, jag är ganska så säker på detta då jag talat med FK om det.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav John » 2011-01-20 14:30:03

hur mycke pengar får man?
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav A » 2011-01-21 1:05:51

Du kan få aktivitetsersättning fr o m juli månad det år du fyller 19.
Du kan få det på två grunder:

att du inte kan jobba pga sjukdom/funktionsnedsättning, eller
att du fortf går i skolan, alltså förlängd skolgång

Du ska ha intyg om din sjukdom/funktionsnedsättning och intyg från skolan att du går där och hur länge till. Behövs det så kan man ofta få även för ett fjärde år på gymnasiet.

Jag är inte helt säker men vill minnas att man samtidigt har rätt till det CSN-belopp som inte är återbetalningskyldigt.

Ta kontakt med FK och be dem om hjälp att ansöka om inte dina föräldrar eller nån annan kan göra det. Du måste också visa att du inte har nån inkomst eller andra tillgångar.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav notch » 2011-01-21 8:41:16

jag går i folkhögskola på allmän linje med full aktivitetsersättning och bostadstillägg för egen lägenhet! det går förutsatt att allmänna linjen är förberedelse för en aspergerslinje, som du också får gå med aktivitetsersättningen. dock inte riktig högskola, men med dom 2 har man ju att göra några år iaf =) gratis.
notch
Bannad
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-10-20

Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav the_heraw » 2011-04-18 10:00:42

Jag har funderat på att söka aktivitetsersättning för förlängd skolgång,
men jag vet inte om vad jag ska säga eller skriva.

jag har kontaktat försäkringskassan och frågat vad jag ska skriva, men svaret jag fick var att jag ska skriva vad jag har för funktionsnedsättning, och jag vet inte exakt vad jag ska skriva, att bara skriva "aspergers syndrom" känns fåordigt,

chansen att få godkänd bedömning är väl större om jag förklarar bättre?

I formuläret står det:
"2. Varför behöver du förlängd skolgång?"
Så som sagt, vad är det jag ska skriva?

Har jag glömt säga något eller inte skrivit tillräckligt så säg bara fråga! :)
the_heraw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-04-05

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav A » 2011-04-18 23:44:31

Du måste ha ett intyg från skolan om att du behöver förlängd skolgång pga ditt funktiuonshinder. Då behöver du inte skriva så mycket själv om ens något. Det finns ju en blankett så den fyller du i i de delar som rör dig.

Aktivitetsersättning kan du få från juli månad det år du fyller 19 oavsett när på året du fyller det. Tänk på att söka i god tid så du inte missar nåt! Utrednignen av din ansökan kan ta lite tid men oavsett det så kan du alltså inte få nåt för tid före den 1 juli, men missar du att skicka in ansökan till detta datum så får du bara från ansökningsdatum - tror jag ......

Har du intyg från skolan så brukar det inte bli några problem med att få det.
Tänk på att om du bor själv eller betalar hyra hemma el som inneboende så ska du också söka bostadstillägg. Fråga på FK hur du gör då.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-18 23:48:04

A skrev:Aktivitetsersättning kan du få från juli månad det år du fyller 19 oavsett när på året du fyller det.


Just nu är jag för trött för att förstå vad det innebär för en mig närstående person. Borde skriva till dig om det och lite annat förresten. Tack för att du är här och upplyser!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav Firkraag » 2011-04-20 17:10:37

Jag har blivit beviljad hel aktivitetsersättning(fram tills oktober) och planerar att börja studera igen vid hösten är det bara å köra på eller behöver jag prata med försäkringskassan? Kan man ta studielån samtidigt?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav the_heraw » 2011-04-23 17:04:55

A skrev:Du måste ha ett intyg från skolan om att du behöver förlängd skolgång pga ditt funktiuonshinder. Då behöver du inte skriva så mycket själv om ens något. Det finns ju en blankett så den fyller du i i de delar som rör dig.

Aktivitetsersättning kan du få från juli månad det år du fyller 19 oavsett när på året du fyller det. Tänk på att söka i god tid så du inte missar nåt! Utredningen av din ansökan kan ta lite tid men oavsett det så kan du alltså inte få nåt för tid före den 1 juli, men missar du att skicka in ansökan till detta datum så får du bara från ansökningsdatum - tror jag ......

Har du intyg från skolan så brukar det inte bli några problem med att få det.
Tänk på att om du bor själv eller betalar hyra hemma el som inneboende så ska du också söka bostadstillägg. Fråga på FK hur du gör då.


Sånt intyg från skolan, hur får jag tag i det?
Går jag till min lärare och ber om att få ett intyg eller hur går det till?

Min bakgrund med skolgång och så är som så att jag gick om ÅK6 i grundskolan, går nu Åk2 i gymnasiet och kommer troligtvis få gå ett fjärde år också för att slutföra min utbildning.
Sen fick jag min diagnos när jag var 17 år och gick i ÅK9 i grundskolan.

Jag går redan själv med en lärare, och det pga min diagnos, jag får min utbildning speciellt anpassad för mina behov.

Så är det inom kriterierna för vad som skolan kan ge mig ett intyg?

Du säger:
"Det finns ju en blankett så den fyller du i i de delar som rör dig"

- Vad delar rör mig exakt? Jag kan bara tolka det som att de vill veta vad min diagnos är, och dålig som jag är på att skriva så skulle det bara stå "Aspergers Syndrom", en enda rad på pappret.
Så sagt, vad vill FK veta?
Är det typ vad för svårighet jag har relaterad till min diagnos, som gör att jag måste gå i skolan längre?

Det står "Varför behöver du förlängd skolgång?

Jag behöver mer tid för att tolka de uppgifterna läraren ger mig,
jag har problem med att minnas det jag lär mig, vilket resulterar i att jag måste ta mer tid på mig att genomföra utbildningen.
Jag har också problem med koncentrationen, läraren måste i stort sätt vara närvarande hela tiden för att jag ska få något gjort.

Är detta inom "ramen" för vad de syftar på att jag ska skriva?
the_heraw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-04-05

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav A » 2011-04-23 21:50:47

Du kan t ex prata med kuratorn på skolan som kan hjälpa dig med ansökan, fylla i blanketten o att någon skriver intyg
Det är troligen rektor som måste skriva ett sådant intyg
Starta med kuratorn! Då får du hjälp med hur du ska göra.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav piscescorner » 2011-04-24 21:32:25

Jag sökte aktivitetsersättning åt sonen för förlängd skolgång. Vi fyllde i blanketten som FK har, och som orsak till förlängd skolgång angav jag bara hans diagnoser (AS och ADHD). Sedan så fick vi fixa ett läkarintyg på att han har diagnoserna samt lämna telefonnummer till skolan så hörde FK av sig till dem om intyg.

Hälsningar
Susanne
piscescorner
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-09-24
Ort: Sundsvall

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav sirap » 2011-04-25 17:48:14

A skrev:Du kan t ex prata med kuratorn på skolan som kan hjälpa dig med ansökan, fylla i blanketten o att någon skriver intyg
Det är troligen rektor som måste skriva ett sådant intyg
Starta med kuratorn! Då får du hjälp med hur du ska göra.

Studierektor har oftast mer tid, och är en annan väg.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav sirap » 2011-04-25 17:52:30

Firkraag skrev:Jag har blivit beviljad hel aktivitetsersättning(fram tills oktober) och planerar att börja studera igen vid hösten är det bara å köra på eller behöver jag prata med försäkringskassan? Kan man ta studielån samtidigt?

Du behöver prata med FK, för det kan räknas som arbetsförhet. Dessutom är det maximalt gymnasial kompetens man får läsa på heltid, men kanhända man kan få någon enstaka högskolekurs beviljad som aktivitet? Det vet jag inget om, däremot vet jag att man tog bort möjligheten att söka hos CSN samtidigt för några år sedan, när jag pluggade på min ännu icke avslutade gymnasiegång.

(On a side note: visst är det lite kul när man kan visa att man har ca 7.000 gymnasiepoäng, 3650 "är" en examen, men jag missade svenska B pga närvaroproblem så därför har jag inte klarat gymnasiet? Ändå har jag läst kursen typ fyra gånger och kan lite väl bra litteraturhistoria för att komma på någon bra/rolig användning för det... :) )
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Aktivitetsersättning FK förlängd skolgång

Inläggav the_heraw » 2011-05-05 1:51:55

A skrev:Du kan t ex prata med kuratorn på skolan som kan hjälpa dig med ansökan, fylla i blanketten o att någon skriver intyg
Det är troligen rektor som måste skriva ett sådant intyg
Starta med kuratorn! Då får du hjälp med hur du ska göra.


Jag har talat med kuratorn, och fixat intyg och så, har också skickat in papperna till FK, så får se nu vad deras bedömning blir.

Men under tiden så kan jag passa på och fråga om det du sade om bostadstillägg,
jag tänker mer kring vad förutsättningarna för det är.

För jag bor hos en biologiskt relaterad person som familjehemsplacerad av socialen,
men alla förbindelser med socialen och ersättning från dem och så kommer upphöra när jag får ersättning från FK istället, så jag kommer förväntas att betala en sorts hyra för typ vatten och el jag använder,
så jag funderar på: Är detta att betala hyra för boende och sånt en motsvarighet till vad FK syftar på, eller menar de på om jag skulle bo i en egen lägenhet eller?

För med andra ord, så hyr jag mitt boende, så på något sätt så bör det väl kunna räknas som skäl till bostadsersättning?.
the_heraw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-04-05

Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav unreal » 2012-07-19 22:34:48

Är det någon som ansökt om det och fått det beviljat?
Jag har nyligen sökt och väntar på besked. Är det svårt att få det beviljat? vad krävs egentligen? Jag har läst informationen hos FK men det är mest luddigt utan någon riktigt fakta.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
unreal
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-04-04

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav keyns » 2012-07-31 22:42:59

OM jag förstod min egna handläggare rätt så har du alltså rätt, fram tills du är 29 år att få ordnat gymnasiekompetens med bibehållen aktivitetsersättning.

unreal skrev:Är det svårt att få det beviljat?


Kort svar: Är du under 29 och saknar gymnasiekompetens: Nej, inte svårt.
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 23:25:17

Medicinskt underlag. Och det sägs att det saknas för att jag ska få ersättning.

Försäkringskassan är värdelösa. Det är så absurt så det inte finns. Jag skickade med dokument från läkare där det specificeras, men ändå "medicinskt underlag saknas".

Jag får det beskedet hela tiden. Ett senast idag.

JUST DET! Krävs att du pluggar minst 10 timmar per vecka. Någon som vet var man kan läsa den regeln?

Vad kan man göra mot försäkringskassan? Jag vill totalt demolisera handläggarens belägg, men kan man få möta handläggarna?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in