Agressionsproblem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-30 0:23:10

Jag är inte riktigt säker på hur man definierar ett agressionsproblem. Är det när man förstör för sig själv genom sitt sätt att hantera agressioner eller är det när man orsakar obehag för omgivningen. Att ha förmågan att bli väldigt fort och okontrollerat arg är väl oftast till nackdel både för en själv och för omgivningen, men jag är helt övertygad om att det finns situationer där en så snabb adrenalintillförsel i stället kan vara till nytta. Och vad är det som säger att det inte ska få finnas människor som har det reaktionsmönstret?

Den upplagrade ilskan är den farligaste för den sätter sig på kroppen. Folk kan få mängder av diffusa besvär - ont i magen eller ont i kroppen. Länge trodde jag därför att den utåtriktade ilskan var ofarlig men det är ju inte riktigt sant. Förutom att man gör sig tämligen inpopulär bland andra människor genom vredesutbrott så ökar faktiskt den också grundspänningen i kroppen och blockerar möjligheten att varva ner. Så även utagerad vrede kan vara stresskapande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in