ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav tahlia » 2013-05-21 7:17:54

ADHD has been linked to struggles with drugs and alcohol, less schooling and more arrests, but the latest study shows it may also contribute to problems with weight as well.


In the 33-year study that tracked boys with ADHD into adulthood, men who were hyperactive as children were twice as likely to have higher body-mass index (BMI) readings and rates of obesity than men who didn’t have the condition as children. Of men diagnosed with ADHD as kids, 41% were obese compared to 22% of men who didn’t have ADHD as children. The average rate of obesity for men in this age group was 24%.


Artikeln i sin helhet:

http://healthland.time.com/2013/05/20/adhd-may-prime-boys-for-obesity/
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav slackern » 2013-05-21 11:50:49

Det kan väll bero på att många med ADHD dricker cola och använder socker för att behålla uppmärksamhet och stimulera sin dopamin nivå?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sv: Re: ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav marxisten » 2013-05-21 12:03:28

slackern skrev:Det kan väll bero på att många med ADHD dricker cola och använder socker för att behålla uppmärksamhet och stimulera sin dopamin nivå?


Leder inte ökad konsumtion av alkohol också till övervikt?

I vilket fall så stämmer inte detta in på mig. Min BMI är snarare för låg än för hög.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav slackern » 2013-05-21 13:54:08

marxisten skrev:
slackern skrev:Det kan väll bero på att många med ADHD dricker cola och använder socker för att behålla uppmärksamhet och stimulera sin dopamin nivå?


Leder inte ökad konsumtion av alkohol också till övervikt?

I vilket fall så stämmer inte detta in på mig. Min BMI är snarare för låg än för hög.


Fast du medicinerar väll? Så då behöver du inte självmedicinera med socker, alkohol eller koffein?

Och svar ja alkohol kan leda till ökad vikt. Massa tomma kalorier i det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Wine » 2013-05-21 13:59:31

Brukar inte alkoholister vara rätt taniga? Fast det kanske beror på att de slarvar med maten istället och inte äter så mycket?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav lindrin » 2013-05-21 14:01:17

Övervikt beror i princip alltid på för högt kaloriintag i förhållande till förbrukning.

Mer än så behöver man faktiskt inte veta.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav slackern » 2013-05-21 14:04:03

Wine skrev:Brukar inte alkoholister vara rätt taniga? Fast det kanske beror på att de slarvar med maten istället och inte äter så mycket?


Du vet det finns en massa dold alkoholism med. Visa är taniga som fan andra är plufsiga.

Som tex Kikki Danielsson tycker inte jag ser speciellt tanig ut. Tycker du det?

Bör väll tilläggas att hon har inte ADHD så vitt jag vet. Bara alkoholist så jag ville visa en plufsig alkis.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Wine » 2013-05-21 14:15:01

slackern skrev:Du vet det finns en massa dold alkoholism med. Visa är taniga som fan andra är plufsiga.

Som tex Kikki Danielsson tycker inte jag ser speciellt tanig ut. Tycker du det?

Bör väll tilläggas att hon har inte ADHD så vitt jag vet. Bara alkoholist så jag ville visa en plufsig alkis.


Men har inte hon någon sjukdom också?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav slackern » 2013-05-21 14:15:56

Wine skrev:
slackern skrev:Du vet det finns en massa dold alkoholism med. Visa är taniga som fan andra är plufsiga.

Som tex Kikki Danielsson tycker inte jag ser speciellt tanig ut. Tycker du det?

Bör väll tilläggas att hon har inte ADHD så vitt jag vet. Bara alkoholist så jag ville visa en plufsig alkis.


Men har inte hon någon sjukdom också?


Inte den blekaste. Om jag ska vara ärlig. Bara hört att hon ska vara alkis.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-21 14:20:42

Folk som mår dåligt får dålliga matvanor, inte så krångligt? ;)

Tvivlar på att ADHD rent fysiologiskt orsakar viktproblem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Idiot » 2013-05-21 14:53:58

plåtmonster skrev:Folk som mår dåligt får dålliga matvanor, inte så krångligt? ;)

Tvivlar på att ADHD rent fysiologiskt orsakar viktproblem.


Rätt bra summering.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-21 15:22:36

Kikki Danielsson har reumatism ffs. Tror inte det förbättrar chanserna att hålla sig smal och smäcker när man har ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-21 15:23:16

lindrin skrev:Övervikt beror i princip alltid på för högt kaloriintag i förhållande till förbrukning.

Mer än så behöver man faktiskt inte veta.
Fan vad enkelt, bara sluta äta då. :roll:
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Flawed » 2013-05-21 15:43:16

ADHD i ett eller flera släktled orsakar ofta dålig social status= högre prevalens för fetma.
Har man tagit hänsyn till det så har väl folk med adhd en tendens att slänga i sig föda av olika anledningar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav lindrin » 2013-05-21 19:17:15

sugrövmanövern skrev:
lindrin skrev:Övervikt beror i princip alltid på för högt kaloriintag i förhållande till förbrukning.

Mer än så behöver man faktiskt inte veta.
Fan vad enkelt, bara sluta äta då. :roll:


Det var inte rktigt det jag skrev va? :roll:
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-21 21:49:54

Jag tycker att ADHDisar till följd av hyperativitet/motorisk orolighet snarare borde vara för smala än för tjocka, men småätande och sockerdrickande för att hålla hjärnan väger väl upp, kan jag tro.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav kiddie » 2013-05-21 22:51:07

Har en boendestödjare som jag tror har ADHD, hon är impulsiv och köpmanisk. Nu behöver ju inte alla ha ADHD som slår så, men kan man inte säga nej inom sig till godis eller för mycket god mat så kan man nog bli fet.

Sedan vet jag inte om medicin måste göra så att man får mindre aptit, tar ritalin mer sällan men har gått upp av den iom att den gör mig hungrig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Iridia » 2013-05-22 0:34:28

Dålig impulskontroll?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav kiddie » 2013-05-22 0:38:53

Mina personliga erfarenheter går emot studien. De flesta jag vet med ADHD är normalviktiga eller smala, någon är mot det mulliga hållet. Bara en som verkar rejält ADHD men inte är diagnostiserad är rejält överviktig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Flawed » 2013-05-22 9:56:10

he prospective study included 207 white men diagnosed with ADHD at an average age of 8 and a comparison group of 178 men not diagnosed with childhood ADHD, who were matched for race, age, residence and social class. The average age at follow up was 41 years old. The study was designed to compare Body Mass Index (BMI) and obesity rates in grown men with and without childhood ADHD.

Results showed that, on average, men with childhood ADHD had significantly higher BMI (30.1 vs. 27.6) and obesity rates (41.1 percent vs. 21.6 percent) than men without childhood ADHD.

“The results of the study are concerning but not surprising to those who treat patients with ADHD. Lack of impulse control and poor planning skills are symptoms often associated with the condition and can lead to poor food choices and irregular eating habits,” noted Dr. Castellanos. “This study emphasizes that children diagnosed with ADHD need to be monitored for long-term risk of obesity and taught healthy eating habits as they become teenagers and adults.”


Det kanske är lättare att göra dåliga matval i USA också.
Är man fattig så kan man hamna i så kallade matöknar där det inte finns någon hälsosam mat att få tag på inom rimlig distans det krävs kanske bättre planering för att handla mat där än här.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav kiddie » 2013-05-22 12:04:07

Sedan tror jag det kan finnas en skillnad mer än i grad mellan mild fetma eller vad man ska kalla det (tjock helt enkelt!) och det man ser i USA där folk väger över 200 kilo. Det är ju rätt ovanligt hos en svensk att väga så mycket att denne inte går in i en scanner. Kände en som vägde 110 och han gick in.

Just att bli extremt fet det tror jag bara vissa kan bli rent fysiskt. Vet inte vad det beror på men även i de värsta delarna av USA med fetma är ju inte exakt alla superfeta.

Men det är ju inget direkt vi kan forska på eftersom vi inte har det problemet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav Sammelsurium » 2013-05-22 12:25:20

Man skulle kunna tänka sig att personer med ADHD har en högre grad av NEAT* pga rastlöshet, "svårt att sitta still". Tycker att det stämmer på min son i alla fall.

*
Nonexercise activity thermogenesis (NEAT) is the energy expended for everything that is not sleeping, eating, or sports-like exercise. It includes the energy expended walking to work, typing, performing yard work, undertaking agricultural tasks, and fidgeting.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav elle » 2013-05-22 13:40:38

Flawed skrev:Är man fattig så kan man hamna i så kallade matöknar där det inte finns någon hälsosam mat att få tag på inom rimlig distans det krävs kanske bättre planering för att handla mat där än här.

man lägger ner matbutiker vilket gör ännu lättare att hamna i " matöknen ".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Inläggav marxisten » 2013-05-26 23:38:49

Wine skrev:Brukar inte alkoholister vara rätt taniga? Fast det kanske beror på att de slarvar med maten istället och inte äter så mycket?


De som du tänker på som alkoholister i första hand är förmodligen de a-lagare som sitter på parkbänken och pimplar T-röd. Detta är de missbrukare som är allra lägst ner på samhällspyramiden och som syns mest då de ej har råd med spriten. Att just de är taniga skulle jag tro främst beror på att de har väldigt låg inkomst och att den lilla inkomst de har går till just alkohol, så de har helt enkelt inga pengar över till bra mat och därav är de underviktiga och ovårdade. De som missbrukar alkohol men har en tillräckligt hög inkomst för att ändå klara sig, tror jag inte väljer parkbänken som första alternativ.

Däremot alkohol i sig är rena kaloribomben. Du kan kolla andelen kalorier på en lättöl och en starköl från samma bryggeri så kommer du se en väsentlig skillnad. Att det kallas just "ölmage" är inte en tillfällighet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in