ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav micha » 2012-06-17 1:35:46

Phobos skrev:Det fetstilta avskyr jag verkligen när folk använder. Det är så typiskt "jag är självdiagnoserad och har drag av allt inklusive ebola för jag läste på wikipedia och vissa saker stämmer med mig" muppar. Antingen har man AS eller så har man det inte, man har inte "drag" av det.


Jag ser inte problemet i det hela, jag fick diagnosen asperger för typ två veckor sedan men också ADD. Jag har knappt någon vetskap om asperger i sig och vill ha mycket information innan jag känner mig redo för att säga att jag faktiskt har asperger. Jag vill förstå mig på asperger bättre och mig själv med. För enligt mig är det viktigt att ha kännedom innan man börjar säga "Jaq har asperger, för psykologen sade det".

Till dess tycker jag att drag av passar bäst... dessutom är ADDn det mest märkbara.


Moderator: Rättade citatet så det framgår tydligt vem som citeras.
micha
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-06-08

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Zombie » 2012-06-17 3:06:50

Det finns ju också de självdiagnosticerade som är väl pålästa och genomreflekterade och sannerligen inte påstår att de har vartenda problem de har läst om på någon otillförlitlig sajt. Jag har faktiskt stött på en förbluffande stor andel sådana just genom det här forumet, där både jag och andra har tyckt oss se aspigheten och den i vissa fall har bekräftats av en utredning så småningom.

Peace skrev:
slackern skrev:Jag har ADD och det gör mej pigg. Blir lättare att göra saker får en knuff med mina igångsättningsproblem.

Ok. Underligt att det kan ge så olika effekt. Isåfall skulle det kanske hjälpa mig med. Men man får väl inte utskriven sån medicin om man "bara" har aspergers?

Kan få om man har AD(H)D-problem också – det är vanligt, diagnos på det eller inte – och en klarsynt läkare. Eller oansvarig, skulle väl en del regelryttare säga...

Att ämnen kan få diametralt olika effekter på just NPF:are, eller på vissa NPF:are jämfört med de flesta andra, är nog rätt väl omvittnat. Just för AD(H)D finns det också en del gissningar om hur det kan tänkas funka (som jag inte törs redogöra för, men det har nämnts härinne).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Tikki » 2012-06-17 10:03:01

Jag har Atypisk autism och ADD.
Ritalin höjer dopamin och noradrenalin.
Venlafaxin höjer serotonin och noradrenalin.
När jag började med Ritalin fick jag så småningom sluta med venlafaxin eftersom det blev för mycket noradrenalin.
Tar nu Sertralin i ställer för venlafaxin.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-06-17 10:57:04

Tikki skrev:Jag har Atypisk autism och ADD.
Ritalin höjer dopamin och noradrenalin.
Venlafaxin höjer serotonin och noradrenalin.
När jag började med Ritalin fick jag så småningom sluta med venlafaxin eftersom det blev för mycket noradrenalin.
Tar nu Sertralin i ställer för venlafaxin.
:-)154

Tack för den infon! :-)Happy
Så add-medicin höjer alltså noradrelanin... det visste jag inte.
Och Sertralin höjer enbart seotonin.
Kankde får bli samma för mig då.
Mår du bättre/fungerar bättre nu på den kombinationen?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Tikki » 2012-06-17 12:14:12

Både för lågt och för högt noradrenalin kan ge ångest.
Jag fick därför ångest som biverkan.
Med Sertralin fungerar det bättre.
Tillika är Sertralin i sig lite ångestdämpande.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Jb_blomman » 2012-06-24 21:01:58

Fick min diagnos 2 dagar efter dig, 1/6-12
ADHD/AS
Får medicinerna Strattera 120mg och citalopram 20 mg, ta även omega 3. Åt även detta innan min utredningen ( inte under utredningen). Känner att det funkar, men skulle vilja komplitera med någon mer medicin som jag inte få min "små" attacker. Vad jag förståt så ska stratteran vara mer långtidsverkande än ritalin eller concertan. :?

Var hos en ny insatt läkare för att prata om detta efter min utredning. Det första hon säger till mig när jag kommer dit är " och vad vill du?" Hon tyckte inte heller att jag va lämplig till att körkort för att jag har ADHD/AS.( behöver intyg till transportstyrelsen) För om jag inte klarade av att vara på reahbliteringen som jag går på 1 gång i veckan och inte mer så skulle jag inte klara av att köra bil. Mådde inte så bra efter den 1½ timmen hos den läkaren. Tack och lov har jag fått en ny tid hos min vanliga läkare, men dock i mitten av aug.
Jb_blomman
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-06-20
Ort: Mörka skogarna i småland

AS med ADD

Inläggav Ökenblomman » 2016-12-03 12:21:54

Hej!

Är det någon här som har diagnosen Asperger samt ADD?

Isåfall hur funkar ni som person?
Jag själv börjar fundera på om jag har även ADD då jag känner igen mig rätt mycket i punkterna som beskriver ADD men då börjar jag ju självklart fundera på om det är min asperger som överanalyserar detta? haha :lol:

Ha en bra dag! :-)018
Ökenblomman
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2016-11-08

AS med ADD

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-03 12:38:00

Jag har den kombinationen. Dock svårt att beskriva hur man är. Får ofta höra "men du är ju så lugn" när jag säger att jag har ångest eller är stressad. Sådant syns sällan utåt såvida jag inte får total panikångest.

Har ett överdrivet bra tålamod för det mesta, men det handlar nog mycket om att jag är trög och inte hinner uppfatta allt som händer.
I skolan sade man till mig att jag var smart men lat. Ingen trodde att jag gjorde så gott jag kunde :x icon .

Arbetslivet sket sig rätt hårt då jag är väldigt långsam i det jag gör, glömmer viktiga saker, allmänt teflonminne, saknar lokalsinne helt och går vilse även i små byggnader osv. Tar inte in all information jag blir serverad oavsett om den är skriftlig, muntlig, i bilder... Non stick memory.

Min verklighet känns mer som en dröm. Är sällan riktigt vaken så att säga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS med ADD

Inläggav slackern » 2016-12-03 12:42:22

Hej!

Jag har bägge. Men medicineras för min ADD nu för tiden vilket lindrar symptomen. Kan väl säga så här att jag trodde länge att många utav mina svårigheter hängde ihop med ADD.

Men ser att Sugis har skrivit ihop det rätt bra, känner igen mycket i det hon skriver förutom lokalsinne har jag inget större problem.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav Richard » 2016-12-03 16:16:22

Jag vill göra en ADD-utredning. Inte bara för att få ut knark! Jag har så svårt att koncentrera mig på det mesta. ADHD har jag i.a.f. inte, har ingen form av hyperaktivitet.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

AS med ADD

Inläggav slackern » 2016-12-03 16:17:50

Richard skrev:Jag vill göra en ADD-utredning. Inte bara för att få ut knark! Jag har så svårt att koncentrera mig på det mesta. ADHD har jag i.a.f. inte, har ingen form av hyperaktivitet.


ADD är en form utav ADHD så om du har ADD så har du ADHD utan hyperaktivitet. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav Flinta » 2016-12-03 18:38:49

sugrövmanövern skrev:
Har ett överdrivet bra tålamod för det mesta, men det handlar nog mycket om att jag är trög och inte hinner uppfatta allt som händer.

I skolan sade man till mig att jag var smart men lat. Ingen trodde att jag gjorde så gott jag kunde :x icon


Jag blir nyfiken när jag läser meningarna ovan. Har du lust att utveckla lite? T ex vad "överdrivet bra tålamod för det mesta" innebär för dig? Kan du ge exempel på saker som händer som du inte hinner uppfatta? Vad var det andra inte förstod när de sa att du var lat fast du gjorde så gott du kunde?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS med ADD

Inläggav Flinta » 2016-12-03 19:06:32

T-poängen jag fick på Browns ADD-skala dvs aktivitet, uppmärksamhet, energi, känsla, minne "ligger inom ramen för mycket allvarliga problem".. enligt texten i min utredning. Det låter rimligt för problem har jag men anpassar också livet därefter. Känner igen detta att det är lätt för omgivningen att klassa en som lat när de inte förstår en. Hur mycket man anstränger sig fast det inte syns.

Enligt utredningen (och mig själv) har jag "mycket svårt att hålla en normal aktivitetsnivå utan att bli helt utmattad lång tid efteråt", "allvarliga svårigheter att hålla uppmärksamhet över tid samt hålla uppmärksamheten på fler saker samtidigt". Det står att jag "saknar den automatisering som krävs för att utföra flera uppgifter parallellt" och att jag "har behov av mycket mer tid än genomsnittet för att utföra uppgifter". När det gäller känsla har jag enligt utredningen "svårt att uttrycka vissa känslor på ett passande sätt" - vill ej lämna ut mer här.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS med ADD

Inläggav Flinta » 2016-12-03 19:10:24

slackern skrev:Hej!

Jag har bägge. Men medicineras för min ADD nu för tiden vilket lindrar symptomen. Kan väl säga så här att jag trodde länge att många utav mina svårigheter hängde ihop med ADD.


Vill du nämna några saker som blev lättare i vardagen när du började medicinera? Jag kanske har ätit concerta, minns inte riktigt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS med ADD

Inläggav slackern » 2016-12-03 19:29:23

Flinta skrev:
slackern skrev:Hej!

Jag har bägge. Men medicineras för min ADD nu för tiden vilket lindrar symptomen. Kan väl säga så här att jag trodde länge att många utav mina svårigheter hängde ihop med ADD.


Vill du nämna några saker som blev lättare i vardagen när du började medicinera? Jag kanske har ätit concerta, minns inte riktigt.


Blir inte lika förlamande trött länge, lättare att komma igång med saker och bättre uppmärksamhet och att koncentrera mig.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav Flinta » 2016-12-03 19:33:53

slackern skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:Hej!

Jag har bägge. Men medicineras för min ADD nu för tiden vilket lindrar symptomen. Kan väl säga så här att jag trodde länge att många utav mina svårigheter hängde ihop med ADD.


Vill du nämna några saker som blev lättare i vardagen när du började medicinera? Jag kanske har ätit concerta, minns inte riktigt.


Blir inte lika förlamande trött länge, lättare att komma igång med saker och bättre uppmärksamhet och att koncentrera mig.


Ja så brukar det väl låta :-)Happy Är ute efter konkreta exempel. Vill någon ge konkreta exempel så är jag bara tacksam.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS med ADD

Inläggav slackern » 2016-12-03 19:55:07

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:
Vill du nämna några saker som blev lättare i vardagen när du började medicinera? Jag kanske har ätit concerta, minns inte riktigt.


Blir inte lika förlamande trött länge, lättare att komma igång med saker och bättre uppmärksamhet och att koncentrera mig.


Ja så brukar det väl låta :-)Happy Är ute efter konkreta exempel. Vill någon ge konkreta exempel så är jag bara tacksam.


Jag märker fortare om jag läser och tappar koncentrationen, jag läser inte längre flera sidor innan jag fattar att jag har tappt koncentrationen utan nu märker jag det efter någon mening.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav Flinta » 2016-12-03 20:34:33

slackern skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:
Blir inte lika förlamande trött länge, lättare att komma igång med saker och bättre uppmärksamhet och att koncentrera mig.


Ja så brukar det väl låta :-)Happy Är ute efter konkreta exempel. Vill någon ge konkreta exempel så är jag bara tacksam.


Jag märker fortare om jag läser och tappar koncentrationen, jag läser inte längre flera sidor innan jag fattar att jag har tappt koncentrationen utan nu märker jag det efter någon mening.


Ok. Jag har svårt att ta in det jag läser, måste läsa om hur många ggr som helst och ofta fastnar ändå inget. Skönlitteratur har i princip aldrig funkat. Kan inte följa handlingar i filmer eller pjäser.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS med ADD

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-03 21:25:26

Flinta skrev:
sugrövmanövern skrev:
Har ett överdrivet bra tålamod för det mesta, men det handlar nog mycket om att jag är trög och inte hinner uppfatta allt som händer.

I skolan sade man till mig att jag var smart men lat. Ingen trodde att jag gjorde så gott jag kunde :x icon


Jag blir nyfiken när jag läser meningarna ovan. Har du lust att utveckla lite? T ex vad "överdrivet bra tålamod för det mesta" innebär för dig? Kan du ge exempel på saker som händer som du inte hinner uppfatta?


Min tidsuppfattning är helt skev tex. Saker jag gjort många gånger är vänta på saker för länge, onormalt länge.

Tex beställt pizza på telefon, knatat ner och suttit på pizzerian 90 minuter fast den skulle ta 20 minuter, bara för att när jag frågar, få svaret att nä nån sån beställning har vi inte fått?

Väntat hos psykologen 2 timmar innan jag gick till luckan och undrade om jag får gå hem nu utan att få en räkning för uteblivet besök då psykologen aldrig kom och hämtade mig i väntrummet?

Massa sådana saker där det blivit stängningsdags på ställen, mörkret fallit osv och kvar sitter jag bortglömd och dagdrömmandes.

Generell uppfattningsförmåga är också något som är skevt. Sådant som driver andra till vansinne är inte säkert att jag märker alltid. Tex hundar som skäller, drar i kopplet, springer runt och allmänt busar och lever om. Jag fostrar givetvis mina djur, men sådant här har gett mig problem med arga grannar då jag bott i lägenhet.

Tidsuppfattning och en förkärlek till hög musik, ja det är också en grej.

Jag har en förmåga att koppla bort jobbiga ljud och andra stimuli. I skolan kopplade jag bort klasskamraternas sorl och drömde mig bort till vita sandstränder med turkost vatten. Och sågs då av lärarna som nonchalant och lat där jag satt och stirrade rakt ut i luften till synes ointresserad.

Så jag är sällan den som ställer mig upp och skriker: Nu får ni hålla käft!!! Jag har redan kopplat bort. Men när jag säger ifrån, då är jag riktigt arg :lol: . För då har jag stått ut länge och väl med smygande terror som pockat på mig innan jag insett att va fan, jag måste ju säga till!


Flinta skrev:Vad var det andra inte förstod när de sa att du var lat fast du gjorde så gott du kunde?


Att jag inte kunde göra saker snabbare, bättre, mer engagerat.

Att jag inte kan uppfatta ointressanta saker (det låter bortskämt, men jag bara kan inte).

Att jag inte är nonchalant när jag är trött, bortkopplad eller dylikt.

Att det tar så otroligt mycket energi för mig att organisera mig, förstå scheman, hinna i tid, samla mina saker och vara tiptop att jag redan innan jag är på skolan eller jobbet, är typ halvt om halvt sönderstressad.

Hur mycket klasskamraterna distraherade mig och fick mig att koppla bort med sina ljud, fisar *kräks*, tisseltassel, skrän, skrapningar med fötter etc.

Jag själv förstod inte heller till fullo hur jobbigt jag hade det förrän jag långt senare fick diagnosen ADD och började förstå varför jag är som jag är på många punkter.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS med ADD

Inläggav Ökenblomman » 2016-12-04 11:52:19

hmm ja efter ha läst alla svar jag fått så känner jag mig ännu mer säker på att jag även har ADD..
Får nog ringa läkaren i morgon och ställa mig i kö för utredning tror jag! :-)063
Ökenblomman
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2016-11-08

AS med ADD

Inläggav slackern » 2016-12-04 13:38:33

Om du skulle ha ADD så måste dom här problemen ha funnits innan 12 års åldern. Dessutom hjälper ju inte att puffa på problemen utan förvärrar dom.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav joey_truelove » 2016-12-04 13:55:23

Det är ju väldigt vanligt med både och, 75% av fallen, har jag för mig. ADHD räknas delvis in i autismspektrum med, har jag hört.

Jag har bara AS men vet med mig att jag även fått lite AD(H)D av mina föräldrar. Min psykopat menar att jag inte har mycket för att få en utredning, särskilt då Omega-oljor funkar om jag skulle behöva "få ner varvtalet".
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

AS med ADD

Inläggav Toblerone » 2016-12-05 19:53:46

joey_truelove skrev:Det är ju väldigt vanligt med både och, 75% av fallen, har jag för mig. ADHD räknas delvis in i autismspektrum med, har jag hört.

Jag har bara AS men vet med mig att jag även fått lite AD(H)D av mina föräldrar. Min psykopat menar att jag inte har mycket för att få en utredning, särskilt då Omega-oljor funkar om jag skulle behöva "få ner varvtalet".


Psykiater, inte psykopat. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS med ADD

Inläggav kiddie » 2016-12-11 4:11:23

Jag har ADD och AS. Haft det alltid så inte vet jag hur det är. Är att vara normal typ.

Concerta testade de på mig och sa glatt att de skulle öka dosen snart Oroa dig inte du. Eh. Lägsta dosen var alldeles för stark. Fy fan.

Tar småbitar av snabbverkande Ritalin. Hjälper på sätt och vis men blir en annan sorts människa och det gillar jag inte.

Sen finns det en nymodighet som inte är diagnos än, men många använder begreppet, SCT, det menas att man är slö och seg i pallet och i kroppen. Att man ödar massa energi och tid på sånt som borde gå fort och lätt. SCT finns både i ADD och i AS.

Jag har nog det. Finns inte tid i världen att göra allt jag borde och vill eller ens tänka färdigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in