ADD-utredning, funderingar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD-utredning, funderingar

Inläggav cybele » 2017-07-23 13:43:40

Jag har starka misstankar om att jag har ADD, och försöker få till en utredning.

Jag är inte överaktiv utan snarare tvärtom. Mycket låg energinivå.
Dåligt korttidsminne, måste skriva ner saker annars är det bortglömt direkt.
Inget tålamod, tänder till direkt vid minsta motgång, svårt att hantera det.
Har svåra igångsättningsvårigheter, planerar saker men kan verkligen inte komma igång. Gäller både små och stora saker. Lyckas jag ändå komma igång blir det oftast oavslutat. Har massa oavslutade "projekt" liggandes hela tiden.
Prokrastinerar, skjuter upp saker tills det blir panik.
Har väldigt svårt att behålla koncentrationen när jag gör nåt. Tittar jag på en film t ex inser jag plötsligt att jag inte har registrerat något av vad jag sett, jag har varit "någon annanstans", zonat ut utan att märka det. Tankarna vandrar iväg hela tiden.
Det enda undantaget är när jag har ett specialintresse, men det gäller väl alla med AS. Tror man missade ADD när man gjorde min AS-utredning i barndomen eftersom jag var så koncentrerad på mina intressen. Men jag har svåra problem med allt annat.

Låter det inte som ADD? Har fått en remiss till psykiatrin men vet inte om jag kommer få utredning.
Det jag hoppas på är att ADHD-mediciner kan hjälpa mig med problemen jag har nämnt. Bli piggare, orka göra mer saker, få bättre koncentration osv. Någon som blivit hjälpt på detta sätt?
cybele
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2014-07-26

ADD-utredning, funderingar

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-23 16:05:30

Känner igen mig helt och hållet i det du skriver. Sen jag börjat medicinera är ADD som bortblåst.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

ADD-utredning, funderingar

Inläggav cybele » 2017-07-23 18:15:43

Dreamtrance skrev:Känner igen mig helt och hållet i det du skriver. Sen jag börjat medicinera är ADD som bortblåst.

Det är något jag vill prova, jag tänker verkligen pressa dem att göra en utredning.

Hur är det att bli utredd? Är det komplicerat? Långa kötider?
cybele
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2014-07-26

ADD-utredning, funderingar

Inläggav antonius » 2017-07-23 19:17:04

Finns så många varianter av AS, så många har nog sådant med i "konceptet", känner igen mycket av det där jag med, speciellt med fokuseringsproblematik... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

ADD-utredning, funderingar

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-23 22:11:11

Kötider vet jag inte hur långa de är. Gjorde min utredning direkt efter asperger utredningen. Tyckte den var ganska jobbig. En massa koncentrationstester.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

ADD-utredning, funderingar

Inläggav yumxi » 2017-07-24 21:46:20

Har precis samma problem men ändå blev min diagnos "bara" Aspergers. Det är såklart värt att utredas även för det om du känner det. Jag tyckte inte utredningen var jobbig, bara väntetiden som var ungefär ett halvår :/
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Återgå till Aspergare och vården



Logga in